Aviseringar
Rensa alla

Ont i vaderna vid löpning


Ämnesstartare

Hej på er! i ca ett års tid nu har jag varit intresserad utav löpning och tycker det är jättekul att springa. Men för ca två månader sedan började jag få en strålande värk i vaderna och insidan av nedre smalbenen, misstänkte att det hade med mina skor att göra, köpte nya och vist blev det bättre. Men det har inte försvunnit. Jag värmer alltid upp inan och stretchar före och efteråt, någon som har en idé vad det är för problem?[sad]


   
Citera
höna

min korta period som löperska upplevde jag samma sak. tror d e pga vadmusklerna är för otränade.


   
SvaraCitera
höna

lr löpsteget


   
SvaraCitera

Tjoge94:

Jag värmer alltid upp inan och stretchar före och efteråt, någon som har en idé vad det är för problem?

Jag är ingen expert... men det låter väldigt mycket som benhinnorna!

Hittade en hjälpgrej, om den inte duger!

LÄNK


   
SvaraCitera
höna

lite googlande senare så äre bra å stretcha vadmusklerna mkt pga den kan va för kort, vadmuskeln


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Hittade en hjälpgrej, om den inte duger!

Det skulle kunna vara det! känns som om det är precis på rätt ställe med.


   
SvaraCitera

Troligen är det benhinneinflammation.


   
SvaraCitera

Tjoge94:

Det skulle kunna vara det! känns som om det är precis på rätt ställe med.

Bra! Tyckte beskrivningen brukar stämma med hur jag känner ibland när jag spelar innebandy! Ingen höjdare, och en sak jag brukar göra just då, är som höna skrev!

höna:

bra å stretcha vadmusklerna mkt pga den kan va för kort

Jag brukar köra såhär, och stå en stund! Brukar göra det hela bättre!
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Bra! Tyckte beskrivningen brukar stämma med hur jag känner ibland när jag spelar innebandy! Ingen höjdare, och en sak jag brukar göra just då, är som höna skrev!Jag brukar köra såhär, och stå en stund! Brukar göra det hela bättre!

Tackar! ska genast prova med det!


   
SvaraCitera

Det är för att du har börjat träna i fel skor eller börjat träna mycket på hårt underlag plötsligt. Om du har höga fotvalv ska du ha inlägg för dina sulor.


   
SvaraCitera

Tjoge94:

Jag värmer alltid upp inan och stretchar före och efteråt

Hur stretchar du och hur länge? Tänk på att det finns två muskelgrupper i vaderna och båda behöver stretchas!

​​Tips.
Att stå så i trappen och stretcha har hjälpt mig.

Jag brukar dessutom massera mina vader med liniment samt använder kompressionsstrumpor när jag springer längre turer [cute] Fast mitt problem är snarare att mina vader är sjukt spända och att jag ofta får kramp i dem pga det [blush]


   
SvaraCitera

Jag tror också att det kan vara benhinneinflammation brukar vara ett vanligt problem om man sprungit i fel skor eller att man har ökat tempo/träningsmängden för fort. ett sämre löpsteget kan också vara en orsak. tyvärr så brukar det ta lite tid att bli av med det och om man inte får bort orsaken så kommer problemet tillbaka. för att lindra smärtan så och för att på skynda läkningen så ska man försöka att få igång blodcirkulationen ett ex kan vara att spola kall vatten på benet och sedan gå över till varmvatten. men undvik att springa när det gör ont det blir inte bättre jag sprang Lidingö när jag fortfarande hade ont det slutade med att jag inte kunde stödja på foten veckan efter.

jag ska tillägga att vila inte behöver vara rätt heller utan rätt träning för att bygga upp styrkan i det som kan ha orsakat problemet


   
SvaraCitera