Aviseringar
Rensa alla

Ont i vänster axel.


penja
Ämnesstartare

hej på er. Jag har vid ungefär 5 tillfällen på ett år fått himla ont i axeln. Jag brukar dagligen ha en del problem med rygg och nacke och även axlar, men vid dessa tillfällen har det blivit värre. Alltid i samma axel.
Jag kan inte använda armen som man ska, utan att en smärta uppstår i axeln. Vid tidigare tillfällen har det suttit i ungefär en vecka men sen blivit bättre. Jag undrar om ni har nån idé på vad det kan handla om, samt vad jag kan göra både tillfälligt och mer långsiktigt. Har provat massage och värktabletter. 
MvhEn som inte har tid eller råd att uppsöka vård. 


   
Citera

ring 1177 (det är gratis)


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Kukkonen:
ring 1177 (det är gratis)

sant iof, borde kanske ringa vårdguiden. men tar gärna tips av er umare också


   
SvaraCitera
time
 time

Hur känns smärtan? Är den skärande eller pulserande eller, ja, vad händer? Kan du avgöra om det är en muskel som krånglar eller om det är något annat? 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

time:
Hur känns smärtan? Är den skärande eller pulserande eller, ja, vad händer? Kan du avgöra om det är en muskel som krånglar eller om det är något annat? 

oj, uh, är dålig på att avgöra om dt är muskeln eller leden. känns mer som själva leden. gör inte så farligt ont i avslappnat läge, däremot hugger det om jag försöker lyfta armen. fast lyckades iof lyfta utan smärta för en stund sen, men då högg det på tillbakavägen istället. 
svårt att förklara. är som att smärtan kommer från axeln, men strålar ut till armbågen en del när jag försöker röra armen ordentligt. som sagt.. svårt att förklara. samt svårt att ens känna efter ordentligt. orkar inte hålla armen i dessa lägen för länge, utan drar nästan reflexmässigt tillbaka armen när det gör ont. har jag armen rakt nedåt känns det knappt, förutom att den känns lite utmattad och tung..


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

ringde precis tevepro, så han ska komma och hjälpa mig handla idag


   
SvaraCitera
time
 time

penja: har jag armen rakt nedåt känns det knappt, förutom att den känns lite utmattad och tung..

Usch, vad jobbigt. Ledsen Kommer inte spontant på vad det kan bero på, men jag brukar själv ha problem med axlar och smörjer ibland in mig med tigerbalsam eller sån där kyl-gelé som sportare brukar använda. Tigerbalsam är guld värt! 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

time:

Usch, vad jobbigt. Ledsen Kommer inte spontant på vad det kan bero på, men jag brukar själv ha problem med axlar och smörjer ibland in mig med tigerbalsam eller sån där kyl-gelé som sportare brukar använda. Tigerbalsam är guld värt! 

bör kanske införskaffa något sånt. visste knappt vad tigerbalsam är innan jag snabbgooglade det lite nu. har såklart hört talas om det, men egentligen inte mer än så. 
fast vet inte om jag vågar använda nått sånt just nu. har väldigt känslig hud för tillfället och använder en annan smörja jag fått på recept (alltså för huden, inte för axeln). så ska nog vara lite försiktig med att kleta på annat just för tillfället. 


   
SvaraCitera

fel på hjärtat haha kanske läste de på vård sidorna sörut hade oxo ont axeln


   
SvaraCitera

.......: fel på hjärtat haha

Det är inte roligt. Sök hjälp för dina psykiska besvär.

Hoppas det blir bra med dig penja! Har också ont i axeln, stress för min del.


   
SvaraCitera

Kukkonen:

Det är inte roligt. Sök hjälp för dina psykiska besvär.

Hoppas det blir bra med dig penja! Har också ont i axeln, stress för min del.

det ska jag göra

hoppas de med


   
SvaraCitera

Gör en spontan gissning på att det skulle kunna vara musarm. Dock har man ju inte ont i ryggen vid musarm.

Prova och smörj i med voltaren och dylika geler.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

My dreams are her:
Gör en spontan gissning på att det skulle kunna vara musarm. Dock har man ju inte ont i ryggen vid musarm.

Prova och smörj i med voltaren och dylika geler.

det tror jag icke, det är vänster axel det handlar om, och jag är högerhänt. vill tyvärr ej använda voltaren eller motsvarande just nu. har väldigt känslig hud för tillfället och smörjer mig med tredje gradens kortison vilket också gör huden tunnare.. men vad är egentligen musarm? inflammation? överansträngd muskel? 

Kukkonen:
ring 1177 (det är gratis)

ringde. hon tyckte jag skulle uppsöka vård.. samt att det antingen handlar om en inflammation som inte vill ge sig eller att axeln hoppat ur led lite grann. 
har tagit värktablett nu för lindra lite. 

.......:
fel på hjärtat haha kanske läste de på vård sidorna sörut hade oxo ont axeln

enda rimliga förklaringen 🙂


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Kukkonen: Hoppas det blir bra med dig penja! Har också ont i axeln, stress för min del.

tack tack! hoppas din axel, samt stress (stress är farliga grejer!! ta det lugnt, planera väl!) löser dig 🙂


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera