Aviseringar
Rensa alla

OP vs NV


Ämnesstartare

Hej hej. Jag har tänkt att bli psykolog och kan gå omvårdnadsprogrammet på gymnasiet (ska börja nian i höst) om jag vill. Det vill jag. Problemet är att hela min släkt i princip är emot mig. Jag hade 295 betygspoäng i våras och de tycker att jag ska gå naturvetenskap och att omvårdnadsprogrammet är för osmarta personer... Men jag vill ju! Jag tycker att det verkar kul att få läsa medicin och psykologi i skolan och bli undersköterska när jag går ut. Naturvetenskap känns inte alls lika kul, jag gillar inte NO och matte så mycket. Så ska jag gå min egen väg och göra det jag vill eller lyssna på min familj som tror att jag kommer att ångra mitt gymnasieval?
Och när vi pratar om OP, vet någon hur många intagningspoäng det var på Kungsholmens OP?


   
Citera
Ämnesstartare

Vill bara tillägga att jag vet hur bred den naturvetenskapliga linjen är och att jag kan bli i princip vad som helst...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Musica:

omvårdnadsprogrammet är för osmarta personer

[mad]

Fru Musica:

Men jag vill ju!

Där har du't [y]

Fru Musica:

Så ska jag gå min egen väg och göra det jag vill

Yes, då är du motiverad i skolgången, då lär det gå mycket lättare.

Fru Musica:

Och när vi pratar om OP, vet någon hur många intagningspoäng det var på Kungsholmens OP?

Ingen aning om just den skolan men det var inte så höga intagningspoäng till OP när jag gick. Går du ut med 295 poäng i nian så kan du välja vad du vill. Jag tror att det var 180 poäng eller dyl när jag kom in.

Fördelen med OP är att du har ett yrke (undersköterska) när du är klar med, då har du en utbildning i ett bristyrke (dvs det kommer alltid behövas undersköterskor) att falla tillbaka på om det går snett i livet längre framöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Fru Musica: omvårdnadsprogrammet är för osmarta personer

Blir också sur på det där, det finns visst OP'are som vill plugga!

KamikazeTomten:

Fördelen med OP är att du har ett yrke (undersköterska) när du är klar med, då har du en utbildning i ett bristyrke (dvs det kommer alltid behövas undersköterskor) att falla tillbaka på om det går snett i livet längre framöver.

Just det, det är det jag tänker. Dessutom skulle det vara kul att ha en liten medicinsk utbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Musica:

Just det, det är det jag tänker. Dessutom skulle det vara kul att ha en liten medicinsk utbildning.

Du får läxa upp dina föräldrar [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mm, får nog ta och göra det. bara för att de är tråkiga jurister...


   
SvaraCitera

Jag skulle helt klart rekommendera dig att gå NV. Dels så får du, precis som du skriver, en väldigt bred grund, dels känns programmet i sig mer seriöst än OP, som, i varje fall på min skola, var ett program med skoltrötta och omotiverade personer som alla försökte glida igenom sin gymnasietid.

Tänk såhär, skulle du efter att ha gått NV vilja bli undersköterska är det bara att hoppa på närmsta KY-utbildning. Skulle du efter att ha gått OP vilja bli läkare/ingenjör/psykolog skulle du behöva läsa upp:

Fysik A
Fysik B
Matte B (om du inte läst den på OP, varierar lokalt)
Matte C
Matte D
Biologi A
Biologi B
Kemi A
Kemi B

...En hel del alltså.

(Jag är inte helt opartisk då jag precis gått ut NV, så ta det jag skrivit ovan för vad det är)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, ja, jag vet ju alla fördelarna med NV och kurserna jag behöver gå. Matte B kan jag läsa på OP och även Samhällskunskap A vilka är kraven för psykologutbildningen 🙂


   
SvaraCitera
elinc

Gå omvårdnad tycker jag. Jag gick till jensen, tekniklinje där det krävdes 30 poäng för att komma in, trots att jag gick ut nian med 285 och mina föräldrar försökte få mig att byta till natur - matte/data.
Är nog bättre att göra någonting du tycker är roligt (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror också att jag blir mer motiverad om jag går op. För naturämnena är inte mina favoritämnen direkt, så jag orkar inte gå till skolan med ångest i tre år... okej, riktigt så illa är det inte, men op lockar helt klart mer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför vill du bli undersköterska? Det är ju värsta skavjobbet.. Jag hatar matte och typ.. fysik, kemi osv.. Men valde ändå NV för jag vet att jag har relativt lätt för dem ämnena. Ja, det är kämpigt och jag vet fortfarande inte ens vad jag vill hålla på med efter gymnasiet (har ett år kvar)... Men ja.. Om du verkligen vill något och tror på det så får du väl välja det, tycker dock du ska läsa på lite mer om t.ex. eftergymnasiala utbildningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Musica:

men op lockar helt klart mer!

Då ska du gå det, finns inget mycket värre i vardagslivet som att gå till en skola/arbetsplats man vantrivs med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exakt, och det orkar jag faktiskt inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elinc:

trots att jag gick ut nian med 285 och mina föräldrar försökte få mig att byta till natur - matte/data.

Vad ska du göra nu då?


   
SvaraCitera

NV är bra mycket mer värt än OP, men du väljer det du känner för. [no-no]


   
SvaraCitera