Aviseringar
Rensa alla

Opensolaris och flash


Ämnesstartare

Sitter här och försöker få flash att installeras till opensolaris, men jag lyckas inte så bra. Några tips på hur jag löser detta? Finns det någon bra MSN-klient att skaffa?


   
Citera

My dreams are her:

opensolaris,

Nyfiken, vad är det? Operativsystem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Nyfiken, vad är det? Operativsystem?

Ja ett operativsystem.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ja ett operativsystem.

Jaha okej. Verkar inte så bra om adobe flash inte funkar.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Jaha okej. Verkar inte så bra om adobe flash inte funkar.

ifall du börjar propagera för mac snart så kommer jag kissa på mig av skratt. [bigsmile]


   
SvaraCitera

mörv:

ifall du börjar propagera för mac snart så kommer jag kissa på mig av skratt.

ADobe flash finns för windows också? [confused]

Jag antar att de flesta har det för det är väl "standard"


   
SvaraCitera
Åtta

Macktorsken:

Jag antar att de flesta har det för det är väl "standard"

Nej, det är en stängd produkt utvecklad av Adobe. De väljer vilka plattformar de vill släppa den till.

My dreams are her:

Sitter här och försöker få flash att installeras till opensolaris

Vad har du försökt göra, och vad är det som inte fungerar? En snabb googling säger att Adobe Flash Player ska finnas till Solaris.

http://get.adobe.com/flashplayer

Du får då en .tar.gz. Allt du ska behöva göra sedan är:

bunzip2 flash_player_10_solaris_x86.tar.bz2 && tar -xvvf flash_player_10_solaris_x86.tar
cd flash_player_10_solaris_r22_87_x86
pfexec mv libflashplayer.so /usr/lib/firefox/plugins/

   
SvaraCitera

Macktorsken:

Jaha okej. Verkar inte så bra om adobe flash inte funkar.

Image

Det är självklart operativsystemens fel ifall ett program inte släppt till det operativet inte funkar.


   
SvaraCitera

Åtta:

Nej, det är en stängd produkt utvecklad av Adobe. De väljer vilka plattformar de vill släppa den till.

Okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vad har du försökt göra, och vad är det som inte fungerar? En snabb googling säger att Adobe Flash Player ska finnas till Solaris.

Jag fick det nu att funka, efter som jag tidigare hade glömt att boota från hårddisken istället för Live CD.
Jag kopierade helt enkelt flashfilen till .mozilla/plugins.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett litet problem igen, hur istallerar jag adobe reader så jag kan läsa pdf-filer?


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ett litet problem igen, hur istallerar jag adobe reader så jag kan läsa pdf-filer?

Installera evince kanske? Om det inte redan finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Installera evince kanske? Om det inte redan finns.

Ja tack, felet jag gjorde var att jag inte sparade ner filen till hårddisken, jag är så van sen tidigare att öppna pdf i webläsaren direkt i fall det är pdf-länkar.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Finns det någon bra MSN-klient att skaffa?

Vet inte hur OpenSolaris hanterar program-installationer. Men den mest populära chatt-klienten i Unix-miljö (bortsett från Mac) är Pidgin, annars kan du även testa Emesene, som är rätt så populär, men bara hanterar MSN. Klienten med det mest kompletta funktionsutbudet är aMSN, men tyvärr är det även den i särklass fulaste och långsammaste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MrKimm:

Pidgin,

Jag var dum nog att ställa frågan innan jag ens hade utforskat opensolaris. Pidgin kom med förinstallerat.[blush]


   
SvaraCitera