Aviseringar
Rensa alla

Operation av käke


Ämnesstartare

Ska om ca. 2 år operera under och överkäke pga. mitt underbett. Jag undrar om det finns någon som gått igenom en sådan här operation som gärna vill dela med sig om upplevelsen så jag vet på ett ungefär hur det är innan jag bestämmer mig om jag ska opereras eller inte. Jag har verkligen fobi mot operationer och saker genom hud och vill gärna ha folk som berättar så jag vet vad som väntar. Så finns det någon som gjort en sådan här operation, eller operation av bara över/underkäke så får ni mer än gärna skriva i detta forum. [rolleyes]


   
Citera
Ämnesstartare

Wishes:

Ska om ca. 2 år operera under och överkäke pga. mitt underbett

usch, låter riktigt jobbigt. har ingen erfarenhet av det, men lycka till och hoppas att det går jättebra [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_sofi:

lycka till och hoppas att det går jättebra [smile]

Tack så mycket, vet inte riktigt än om jag vågar. Det är trots allt en stor operation. Dessutom älskar jag mat.. och bara äta soppa under ca. 6 veckor e ingen hit 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wishes:

Tack så mycket, vet inte riktigt än om jag vågar. Det är trots allt en stor operation. Dessutom älskar jag mat.. och bara äta soppa under ca. 6 veckor e ingen hit 😛

En tjej i min förra klass gjorde en sådan operation, tror jag. Jag tror ändå att det kan vara värt att äta soppa i 6 veckor. Tänk på att efter det får du äta vad du vill i resten av ditt liv, plus att du slipper underbettet [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, det är ju sant. Men finns ju folk som fått nervproblem etc av det också. Va hos käkkirurgen idag och enligt han skulle det bara vara 3% som fick något sådant. Hoppas iaf att jag inte kommer bli någon av dom 3%. Hade tänkt operera mig pga. huvudvärk och knäppningar som uppstår pga. käken. Men samtidigt verkar de inte kunna garantera att något sådant försvinner. Så osäker är man ju.


   
SvaraCitera
Issen

Vet bara att en släkting till mig ska görat... om han inte redan gjort de.

Men asså om du inte trivs med hur de ser ut eller om de skapar andra problem är de klart du ska genomföra operationen i min åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Men asså om du inte trivs med hur de ser ut eller om de skapar andra problem är de klart du ska genomföra operationen i min åsikt.

Som sagt kan dom inte garantera att mina problem försvinner, de kan även bli värre men den risken e dock inte lika stor.


   
SvaraCitera

päronansikte i en vecka [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

päronansikte i en vecka [bigsmile]

Vad menar alla med päronansikte 😮 Så svullen hoppas jag inte man blir iaf >.<


   
SvaraCitera

Wishes:

Vad menar alla med päronansikte 😮 Så svullen hoppas jag inte man blir iaf >.<

mitt ex gjorde samma operation och då svällde kinderna upp och vävnaden på undersidan av underkäken svullnade så hon såg ut som ett typ ett päron i ansiktet.

tänk att du blåser upp kinderna och sen lite värre, och ser ut så i en vecka[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tänk att du blåser upp kinderna och sen lite värre, och ser ut så i en vecka[wink]

Usch! Men hon mår bra o sånt nu ?


   
SvaraCitera

Wishes:

Usch! Men hon mår bra o sånt nu ?

ja allt gick som det skulle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har också underbett, ska till karolinska imorn och berätta om jag är motiverad att genomgå operationen eller inte. Det lutar mycket till att jag vill göra det, men ska fråga dem många frågor så jag blir helt säker på mitt beslut.

Jag har lite svårt att säga "r" och "s" men dem garanterar inte att det blir bättre efter operationen men det stör mig också när jag biter ihop och känner att käkarna inte sitter bra ihop. Också tror jag det skulle bli bättre utseende mässigt också av operationen. Så jag tror det är värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att det är värt lite lidande några veckor efter operationen eftersom man sen får ett bra bett hela livet. Fast jag tycker att man iaf ska ha lite problem med käken för att det ska vara värt att göra det också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ja allt gick som det skulle.

Hon förlorade inte känseln permanent nån stans i munnen? Det måste jag erkänna att det vore tråkigt att göra.


   
SvaraCitera