Aviseringar
Rensa alla

Operation för överbett?


Ämnesstartare

Hej! Jag har en månad på mig att bestämma om jag vill genomgå en operation för mitt överbett. Jag har blivit erbjuden detta när jag var femton men tackade nej, hela processen verkar läskig och jobbig.
Men nu är det på tal om att ordna min käke igen.

Hur är det att genomgå hela processen?


   
Citera
Ämnesstartare

Dold text: Hej och välkommen till Ungdomar.se.
Här placerar vi trådar i de forumen där de passar.

flyttad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

Jag ska genomgå operation för mitt underbett, fick tandställning igår. Kan tyvär inte säga hur det är att genomgå processen eftersom jag inte har gjort det än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har också underbett och har blivit erbjuden operation ifall jag vill. (15 år). Jag vet inte om jag vågar och så. Det kanske blir helt fel och jag ångrar mej?


   
SvaraCitera

testa det


   
SvaraCitera

Gör det. Jag tror inte att du ångrar dig.

Var tal om att jag skulle opereras för underbett när jag var liten. Vi lyckades efter fyra utdragna tänder och tandställning i ett år att få rätt på mina tänder. Jag hade varit vanställd i ansiktet i dag om vi inte gjort ngt åt det.

Dessutom hade jag drunknat i duschen. [wink]


   
SvaraCitera

La Cynique:

Var tal om att jag skulle opereras för underbett när jag var liten. Vi lyckades efter fyra utdragna tänder och tandställning i ett år att få rätt på mina tänder. Jag hade varit vanställd i ansiktet i dag om vi inte gjort ngt åt det.

Klarade du dig ifrån att tappa känsel nånstans i munnen? Det är väl mest det jag skulle tycka vore jobbigt eftersom det kan vara permanent. Är väl riktigt jobbigt första tiden efter operationen också antar jag? men det går ju över liksom, men känseln kommer ju kanske inte tillbaka.


   
SvaraCitera

nonamn:

Jag har också underbett och har blivit erbjuden operation ifall jag vill. (15 år). Jag vet inte om jag vågar och så. Det kanske blir helt fel och jag ångrar mej?

Jag tror det skulle bli bra, men du får väl fundera på om du tycker det är värt det eller inte. Visst kan det bli fel, men den risken är mycket liten. Men du har väl ganska mycket tid på dej att tänka, man ska väl inte göra operationen innan man är 20? fast jag har hört folk som gjort den tidigare [surprised]. men jag har för mig att dem sa till mig att jag iaf ska vara 20 innan jag får göra den. Men ah som det ser ut nu kommer jag vara minst 21 innan jag gör operationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hellre det än att gå runt med en smärtsam tandställning.
Svårt att sätta mig in i detta.


   
SvaraCitera

Såvitt jag vet så filar dom bara på din käke. Jag tror inte att du skulle ångra dig.


   
SvaraCitera

Malek:

Klarade du dig ifrån att tappa känsel nånstans i munnen? Det är väl mest det jag skulle tycka vore jobbigt eftersom det kan vara permanent. Är väl riktigt jobbigt första tiden efter operationen också antar jag? men det går ju över liksom, men känseln kommer ju kanske inte tillbaka.

Får förtydliga lite: jag behövde aldrig operera mig. Vi lyckades få rätt på mina tänder med nerfilade tänder, utdragna tänder och tandställning.

Jag har dock en kompis som var tvungen att operera för underbett, hon fick inte känselförlust någonstans och repade sig rätt snabbt. Hon var grymt nöjd när hon var klar med allt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska faktiskt genomgå en sån här operation den här månaden. Det känns väldigt läskigt men jag vill bara få det gjort så jag inte ångrar mig senare. Det kommer inte kännas skönt precis och det kommer bli ett helvete att bara äta flytande mat i ungefär 2 månader. Men vill ändå göra detta så man slipper ha tandställningar och annan skit någonsin mer!

Malek:

Klarade du dig ifrån att tappa känsel nånstans i munnen? Det är väl mest det jag skulle tycka vore jobbigt eftersom det kan vara permanent.

Läkaren jag pratade med sa att nerven läker sig helt men att det kan ta lång tid.


   
SvaraCitera

La Cynique:

Jag har dock en kompis som var tvungen att operera för underbett, hon fick inte känselförlust någonstans och repade sig rätt snabbt. Hon var grymt nöjd när hon var klar med allt [smile]

Okej, men det låter härligt att det gick bra för er två 🙂

grodan89:

Läkaren jag pratade med sa att nerven läker sig helt men att det kan ta lång tid.

Jag önskar dej lycka till med operationen, jag vill också få operationen gjord så fort som möjligt. Men har ett tag kvar, har nyligen fått tandställning.

Till mig sa kirurgerna att om man ska flytta/ändra underkäken så finns det 2 sätt att göra det på. Ena sättet så är det 20% risk att man tappar känsel och det andra sättet bara 7% men då får man ha käkarna fastkopplade ett tag efter operationen så man inte kan öppna munnen. Jag tror dem menade tappa känseln permanent då, men att det är oftast bara små områden.

För mig var det 50/50 om jag skulle behöva flytta både under/överkäke eller om det räkte med över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket! [bigsmile]

Jaha ja det kan väl vara lite olika med vilken operation man ska göra såklart. Man får väl hoppas på det bästa och tänka att det kan vara värt det även om man tappar känseln lite grann.

Hoppas det går bra för dig också och att du inte ska behöva ha tandställningar så länge. Jag har haft mina i 5 år ungefär så man blir rätt trött alltså.


   
SvaraCitera