Aviseringar
Rensa alla

Optik!


Ämnesstartare

Jag efterfrågar utökade svar samt korrigering av mina svar.

1. Förklara vad en lupp är för någonting.
2. Vad kallas den lins i en kikare som är närmast ögat?
3. Vilken del i ögat motsvarar kamerans bländare?
4. Om solljus passerar ett prisma så uppkommer ett färgat band. Vad kallas ett sådant band?
5. Ljus kan uppfattas som en vågrörelse med vågberg och vågdalar. Vad menas med våglängd?
6. Vad kallas den strålning som ger oss solbränna?
7. Ge exempel på hur man använder sig av laser.
8. Vad kallas den form av energi som lagras i växter genom fotosyntes?
9. Hur kan man avhjälpa närsynthet?
10. Förklara varför föremål har olika färger.
11. a) Vad menas med polariserat ljus?
b) Ge exempel på hur man i praktiska livet använder sig av polaroider.
12. Hur uppkommer de vackra färgerna i regnbåge?
13. I en astronomisk kikare finns två konvexa linser. Hur fungerar kikaren och hur ser bilden ut?
14. Om du tittar på en fisk som finns nere i vattnet så ser fisken ut att vara närmare vattenytan än vad den egentligen är. Förklara varför genom att rita en bild.

Mina svar:
1. En lupp är en konvex lins som principiellt sätt är en mindre variant av ett förstoringsglas. En konvex lins koncentrerar parallellt ljus och bryter det in i fokus.
2. Okular; en lins som funktionerar som en konvex lins.
3. Ögonlocket.
4. Spektrum (ljusspektrum).
5. Våglängd är ett avstånd som mäts mellan repeterande delar av ett vågmönster; det vill säga mellan vågdal och vågdal eller vågberg och vågberg.
6. Ultraviolett strålning (UV-strålning).
7. Laser har många användningsområden; vid borttagning av tatueringar och nevus används rubinlaser, diodlasrar används i laserskrivare och cd/dvd-spelare. I cd/dvd-skivor finns extremt små ”skäror” som läses av en cd/dvd-spelare. Laser används även vid svetsning inom industrin (s.k. koldioxidlaser). Laser är en viktig komponent i mätandet av längre sträckor, till exempel avståndet mellan jorden och månen (medelavståndet mellan jorden och månen är 384 392 km). Genom att skicka iväg laserstrålar till en reflekterande anordning (en spegel) på månen som sedan reflekterar tillbaks laserstrålarna till jorden kan man räkna ut avståndet genom formeln: t*v/2 där x är tidsvariabeln och v är den beräknade ljushastigheten.
8. Kemisk energi kallas den.
9. Närsynthet beror på ögats brytande system är för starkt i förhållande till axellängden. Närsynthet avhjälps med konkava linser.
10. Det beror på att olika färger har olika ljusfrekvenser och våglängder.
11.
a) Genom att filtrera ljus med ett polarisationsfilter, som finns i exempelvis solglasögon, släpper man endast fram de ljusvågor som svänger i ett visst plan, och filtrerar helt bort dem som svänger i planet vinkelrätt mot detta. Övriga ljusvågor försvagas i motsvarande mån. Resultatet blir att det filtrerade ljusets vågor endast svänger i ett plan, och detta kallas då polariserat ljus.
b) I till exempel polaroidkameror där ett taget fotografi automatiskt skrivs ut och där färgnyanserna successivt framträder. Polaroidglasögon är ett klassiskt exempel för att förhindra ljusstrålarnas brytning.
12. Regnbågar uppkommer då solljusets dispersion bryts i vattendropparna. Ljusstrålarna bryts först då de passerar regndroppens yta. Reflektion sker vid regndroppens baksida och ljusstrålen återspeglas. Då ljusstrålarna passerar regndroppens baksida bryts de för en sista gång. Regndroppens storlek har ingen betydelse för reflektionen. Ljuset återspeglas i 40-42º vinkel. Ljusets brytning orsakar de olika färgerna. Färgen ”vit” består av regnbågens alla färger.
13. Saknar bra förklaring.
14. Saknar bild.


   
Citera

Undra hur många gånger du kommer ha nytta av det där i livet


   
SvaraCitera
kachin

Eremiten:

14. Saknar bild.


(brukar ju annars finnas bild i fysikboken, antar att du har en sådan?)

håller också på med optik. läste inte igenom allt men det mesta ser bra ut tycker jag..


   
SvaraCitera

Eh, jaha. Du går grundskolan - vad duktig du är. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Eh, jaha. Du går grundskolan - vad duktig du är. [confused]

Oj vilken slutledningsförmåga du besitter!
Tror du att du kan lista ut vad man ska svara på i den här tråden?


   
SvaraCitera

små pojkar ska inte snacka med så stora ord.
fuck, jag kämpade med dina citat.


   
SvaraCitera

det där är ju inte svårt att hitta på google


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det där är ju inte svårt att hitta på google


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puckoboll:

små pojkar ska inte snacka med så stora ord.
fuck, jag kämpade med dina citat.

Var hälsad, företrädare av Jantelagen!

OF 5:

det där är ju inte svårt att hitta på google

Nä men jag kollar som sagt bara så att mina svar är rätta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var det ens någon som läste igenom allt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det där är ju inte svårt att hitta på google

Sovande:

Var det ens någon som läste igenom allt?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera