Aviseringar
Rensa alla

Orättvist betyg. Vad kan man göra åt det?


Ämnesstartare

Hej! Jag har just skrivit världens längsta mail. Har klagat på att vår vikarie satt orättvist betyg, inte bara på mig utan på andra också(!) - men har inte skrivit mycket alls om de andra då det egentligen inte angår mig.

Några i klassen har klagat på orättvisa betyg i andra ämnen men de har inte fått något positivt resultat. Rektorn har svarat med "läraren kan sätta vilket betyg som helst" eller något liknanade.
Tycker det verkar sinnessjukt om läraren kan sätta vilket betyg som helst.

Undrar om man kan göra något åt orättvisa betyg. Om inte, så har jag skämt ut mig rejält nu efter mitt irritations-fyllda mail...

Obs. att jag inte haft mycket frånvaro eller vart störande på lektioner.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

men svara för i helv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem har du skrivit mailet till, rektorn?
Fortsätt överklaga, en vikarie borde inte kunna sätta betyg. (Om han/hon inte har haft er under hela kursen)

Jag fick IG i matte, men jag överklagade, ringde till både rektor och syo. Så hade alla lärarna en konferens och idag fick jag reda på att mitt IG blev till ett G!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev missnöjd över betyg, såg ledsen ut när läraren berättade vad jag skulle få, hon sa att jag inte varit lika aktiv under lektionerna som jag brukade vara, hon undrade om det var jobbigt i skolan och jag svarade dystert att det var annat som tyngde.

När jag fick betyget idag hade hon satt högre!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Vem har du skrivit mailet till, rektorn?

Nej, vår egentliga svenskalärare

Hjärtlös:

(Om han/hon inte har haft er under hela kursen)

Han har tyvärr haft oss ungefär ett halvår Dold text: och vi har ofta fått sluta innan halva lektionen hunnit gå. Därav har vi i princip inte lärt oss det vi egentligen ska lära oss. Idiotiskt.

Hjärtlös:

Jag fick IG i matte

Utifrån vilka grunder?

Dan_the_ironman:

När jag fick betyget idag hade hon satt högre!

din lilla slyngel!
men grattis, främling, är glad för din skull *kramar om*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

din lilla slyngel!men grattis, främling, är glad för din skull *kramar om*

Tack å tack!

Men förtjänade det faktiskt, har läst drygt hundra sidor extra inför en redovisning, memorerat ett stycke på 10 min ur "Väntan på Godot" och kollat på massa film som berörde ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

och vi har ofta fått sluta innan halva lektionen hunnit gå. Därav har vi i princip inte lärt oss det vi egentligen ska lära oss. Idiotiskt.

Då är det läraren som är dålig, det ska inte påverka ditt betyg. Vi har en lärare i svenska som alltid är borta och vi har inte ens fått någon vikarie, så jag förstår att det måste kännas frustrerande.

en kvinnlig kafka:

Nej, vår egentliga svenskalärare

Maila till eran rektor också. Få fram att era lektioner har blivit avbrutna och att du inte tycker ni har lärt er det ni ska.

en kvinnlig kafka:

Utifrån vilka grunder?

Jag fick IG på ett prov som jag gjorde precis i början av förra höstterminen. Nationella klarade jag mig på, men det där lilla provet vägde mer.

Efter mina klagomål till rektorn så ordnade det sig. Alla platser på sommarskola var upptagna och det stod många fler elever i kö.. Men men, nu har jag G och behöver inte vara orolig. Så klaga på, det hjälper!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Maila till eran rektor också. Få fram att era lektioner har blivit avbrutna och att du inte tycker ni har lärt er det ni ska.

Tror du det kan vänta eller bör jag skicka det nu? Har ingen ork nu[blush] eller jo men jag orkar inte bli irriterad...

Är det lönlöst om det dröjer för länge innan jag klagar, tror du?
Kan ju inte gå runt med orättvist betyg tills jag går ut gymnasiet...

Hjärtlös:

Nationella klarade jag mig på, men det där lilla provet vägde mer.

Oj, vad konstigt och dåligt![n]

Dan_the_ironman:

Men förtjänade det faktiskt, har läst drygt hundra sidor extra inför en redovisning, memorerat ett stycke på 10 min ur "Väntan på Godot" och kollat på massa film som berörde ämnet.

Äh, du var säkert intresserad - erkänn[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Tror du det kan vänta eller bör jag skicka det nu? Har ingen ork nu eller jo men jag orkar inte bli irriterad...

Är det lönlöst om det dröjer för länge innan jag klagar, tror du?
Kan ju inte gå runt med orättvist betyg tills jag går ut gymnasiet...

Det bästa är väl att skicka mailet nu direkt, men antagligen så kommer inte rektorn kolla sin mail förrän på måndag så du kan skriva det i helgen men skicka det på måndag istället.

Om det inte fungerar att klaga nu så kan du ju alltid prata med din syo och fråga om det finns kurser du kan läsa ifatt under nästa termin.

Min syo sa att jag kunde få läsa 2 olika kurser matte och att det inte alls var några problem. Svenska vet jag tyvärr inte hur det ser ut med, men det borde ju finnas någon kurs man kan läsa senare för att höja sitt betyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förvänta dig inte för mycket


   
SvaraCitera