Aviseringar
Rensa alla

Ordet neger


Ämnesstartare

Asså jag har en fråga då om vad ni tycker ordet betyder i dagen samhälle.
Enligt mig är det endast ett sätt att enklare beskriva en människa eftersom jag förknippar ordet neger med svart/brun.
Vad är era tankar kring detta, är det en förolämpning eller tycker ni det är ett ord som ni använder själva i vardagen för att beskriva någon?

Jag kan då iaf säga att jag aldrig kallat någon mörkhyad "neger" med någon gnutta slags hat eller ont bakom det.
Jag ser det mera som slang än något annat.


   
Citera

Jag skall se det som en seger om ni ser mig som en neger.


   
SvaraCitera

Jag tycker det känns lite onödigt med tanke på att de flesta tar illa upp av det. Finns det någon poäng med att använda ordet som jag missar?


   
SvaraCitera

använder inte ordet förutom när jag säger "negerbollar" [blush] men i mitt huvud är det också synonymt med mörkhyad och inget diskriminerande. dock vet jag att det uppfattas som diskriminerande och därför använder jag det inte [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Finns det någon poäng med att använda ordet som jag missar?

Alltså jag själv känner många mörkhyade en som till och med kallas för "Negern" men utöver det så har jag bott rätt så skyddat i en kommun med endast andra vita människor kanske därför jag förknippar det med svart/brun/mörkhyad.
Men att kalla mig till exempel Svenne när jag inte ens är Svensk är väl rasistiskt även fast jag är vit och bor just nu i Sverige? Det är ju deras sätt att beskriva vita människor som jag ser det, vilket i sig kanske är rasistiskt eller? Inte för att jag bryr mig om det men jag vet folk som gör.[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ehd igen:

dock vet jag att det uppfattas som diskriminerande och därför använder jag det inte [crazy]

Det är ju klart man inte kallar någon neger rakt upp i ansiktet eftersom det skulle vara respektlöst eftersom jag själv vet att det tas illa upp.
Men om man sitter på t.ex. en busstation och snackar med en kompis så kanske man inte tänker på sin omgivning och försöker beskriva en mörkhyad så kanske ord som egentligen skulle gå ohörda, hörda.
Skulle bara vilja att mörkhyade tog det kallt och med en nypa salt.


   
SvaraCitera

ToxicWithaHintOfSteam:

Men att kalla mig till exempel Svenne när jag inte ens är Svensk är väl rasistiskt även fast jag är vit och bor just nu i Sverige?

Irrelevant. Jag ville att du skulle motivera användandet av ordet neger. Att någon kallat dig svenne och att du tycker det är fel innebär inte att ordet neger är bra.

ToxicWithaHintOfSteam:

Det är ju deras sätt att beskriva vita människor som jag ser det, vilket i sig kanske är rasistiskt eller?

Du är dum i huvudet.


   
SvaraCitera

Jag förstår inte vitsen med att använda ordet 'neger' när vi alla är människor med exakt samma anatomi, Det enda som skiljer är hudfärgen men vi har ju alla kläder på oss så varför ens bry sig? Vi har alla hopp och drömmar som vi vill uppfylla, Vi är alla lika


   
SvaraCitera

jag är en vit neger, det är ett under att jag lever


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Att någon kallat dig svenne och att du tycker det är fel innebär inte att ordet neger är bra.

Tror bara folk tar det ordet på fel sätt, världen kan ju inte direkt förändras på en kvart men eftersom varken dom eller vi har levt i slaveri/köpare är det svårare för mig till exempel att förstå själv förolämpningen i det hela.

dvärgkastarn:

Du är dum i huvudet.

Att fråga och försöka förstå är aldrig dumt, men jag uppskattar din åsikt och jag försöker bättra mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

Jag förstår inte vitsen med att använda ordet 'neger' när vi alla är människor med exakt samma anatomi, Det enda som skiljer är hudfärgen men vi har ju alla kläder på oss så varför ens bry sig?

Jo ja självklart jag förstår vad du menar.
Men om jag känner någon med en stor vårta i ansiktet och ska försöka förklara vem den personen är(låt oss säga att jag glömt personens namn) för en utomstående person som oxå träffat denna människa, tar man ju det som står ut på en person för att enklare göra klart i vem man menar


   
SvaraCitera

ToxicWithaHintOfSteam:

Tror bara folk tar det ordet på fel sätt, världen kan ju inte direkt förändras på en kvart men eftersom varken dom eller vi har levt i slaveri/köpare är det svårare för mig till exempel att förstå själv förolämpningen i det hela.

Nej, men det finns liksom ingen anledning till att säga det.

ToxicWithaHintOfSteam:

Att fråga och försöka förstå är aldrig dumt

Min poäng låg lite i fetstilningen. Svenne är inte "deras ord" på oss. Det är ett ord som funnits i svenskan ett bra tag och som idag används som en nedvärderande benämning av vissa. Det är långt ifrån alla som använder det och det är heller ingen anledning för dig att bete dig likadant tillbaka.


   
SvaraCitera

ToxicWithaHintOfSteam:

Men att kalla mig till exempel Svenne när jag inte ens är Svensk är väl rasistiskt även fast jag är vit och bor just nu i Sverige? Det är ju deras sätt att beskriva vita människor som jag ser det, vilket i sig kanske är rasistiskt eller?

"Svennar" har inte varit föremål för historiskt systematiskt slaveri, förföljelse och diskriminering. Undvik ordet "neger" eftersom ordet har använts i dessa syften.


   
SvaraCitera

dazed:

Jag skall se det som en seger om ni ser mig som en neger.

JAG VET REDAN VEM DU ÄR, JAG VET REDAN VAD DU HETER, VAD JAG VILL VETA NU ÄR VAD DU TAR I CENTIMETER: FINNS DET PLATS FÖR EN NEGER, FINNS DET PLATS FÖR EN NEGER?

Ps. Sven Wolter är så jävla priceless[cute]


   
SvaraCitera