Aviseringar
Rensa alla

Ordet neger


Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Nej, men det finns liksom ingen anledning till att säga det.

Nej men eftersom jag har det som ord i min ordbank som mörkhyad så är det inte så jävla enkelt att tänka på andra människor känslor kring ordet när jag själv inte tycker det ska vara några problem. Vem vet jag kanske måste få stryk för att jag använt ordet på det sättet innan jag fattar[confused]

dvärgkastarn:

Det är långt ifrån alla som använder det och det är heller ingen anledning för dig att bete dig likadant tillbaka.

Det är ju en självklarhet, beskrev bara vad andra personer har sagt som jag har hört och förmedlade här för att få lite insikt, vilket du lyckades galant med även fast det blev lite taggigt och vasst.
Människor är individer vilket jag tror på fullt och fast på(även fast det är roligt att skämta om blondin stereotyper och dess like)
Men som jag skrev tidigare;

ToxicWithaHintOfSteam:

Men om jag känner någon med en stor vårta i ansiktet och ska försöka förklara vem den personen är(låt oss säga att jag glömt personens namn) för en utomstående person som oxå träffat denna människa, tar man ju det som står ut på en person för att enklare göra klart i vem man menar


   
SvaraCitera

ToxicWithaHintOfSteam:

Nej men eftersom jag har det som ord i min ordbank som mörkhyad så är det inte så jävla enkelt att tänka på andra människor känslor kring ordet när jag själv inte tycker det ska vara några problem. Vem vet jag kanske måste få stryk för att jag använt ordet på det sättet innan jag fattar

Så alla andra ska ändra på sig istället för att du ska göra det? Låter rumligt.

ToxicWithaHintOfSteam:

Men om jag känner någon med en stor vårta i ansiktet och ska försöka förklara vem den personen är(låt oss säga att jag glömt personens namn) för en utomstående person som oxå träffat denna människa, tar man ju det som står ut på en person för att enklare göra klart i vem man menar

Det köper jag absolut, men säg då typ "han den där långa svarta snubben som har keps hela tiden" istället för "kepsnegern".


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Ps. Sven Wolter är så jävla priceless

Absolut:
http://open.spotify.com/track/1fJKnIRoOGW2ZiwwMBbFxr

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Så alla andra ska ändra på sig istället för att du ska göra det? Låter rumligt.

Hah självklart, allt för att göra min vardag lättare[wink]
Nej men seriöst alla vill ju att alla ska tycka likadant som en själv om i alla fall en grej, och denna saken är så pass känslig så ja, jag tror faktiskt att om ordet neger användes dagligen och accepterades skulle det finnas mindre anledningar till att starta bråk. Okok nu procentmässigt menar jag typ 1-2% i Sverige men det är iaf något. Något större siffror i USA skulle jag kunna tänka mig.

dvärgkastarn:

men säg då typ "han den där långa svarta snubben som har keps hela tiden" istället för "kepsnegern".

Jag ska bättra mig. använder faktiskt ordet svart hellre än neger egentligen, men det är bara om jag tänker på vad jag ska säga innan jag säger det annars kommer ordet neger ut automatiskt liksom.


   
SvaraCitera
Paseo

märker att jag tänker som de flesta andra i tråden o det är bra mmmm pga det är en respektfull åsikt

om jag skulle säga neger skulle jag inte syfta på något dåligt eller försöka kränka någon utan det skulle ba va samma som å säga ja han eller hon hade mörk hy. om det skulle va värt å påpeka i ett sammanhang.

men jag säger ist mörkhyad pga jag vet mycket väl att neger är ett ord som vissa blir sårade av eller ser negativt på o som människa tycker jag man ska ha den respekten att man inte säger neger då.


   
SvaraCitera

Det första jag tänker på är negerbollar, givetvis.. Det andra är Anura. [blush]


   
SvaraCitera

ToxicWithaHintOfSteam:

Vad är era tankar kring detta, är det en förolämpning eller tycker ni det är ett ord som ni använder själva i vardagen för att beskriva någon?

Åååh, herregud vad jag är trött på denna ickefråga. Det är ju ALLTID kontexten som räknas och i vilket syfte ordet yttras. Fan att folk tvunget ska hänga upp sig på detta. Hur svårt kan det vara.

Det handlar om att tolka kontexten. Hur logiskt är det inte att anta att om någon man ej känner särskilt bra inte menar allvar när den t.ex säger något så enkelt som "du är ful". Dessa ord brukar ju VANLIGEN innebära att personen som yttrar dem tycker att någon är ful.

ToxicWithaHintOfSteam:

Jag kan då iaf säga att jag aldrig kallat någon mörkhyad "neger" med någon gnutta slags hat eller ont bakom det.
Jag ser det mera som slang än något annat.

Det kvittar hur just DU använder ett visst ord. Det borde inte vara så svårt att förstå hur ett ord som OFTA använts på ett nedvärderande sätt också oftast tolkas nedvärderande när man får höra det av folk man inte känner.
Du och dina polare sätter inte standarden för resten av befolkningen. Det är liksom ingen som bryr sig om vilka ord just ni använder inom er vänskapskrets. Det är ingen som bryr sig att en snubbe du känner inte tar illa upp när han blir kallad neger.

Självklart hade det varit bra om ordet var mindre stigmatiserat, men det ÄR inte det just nu, och om du önskar att ordet ska bli det så bör du se dig om efter ett bättre tillvägagångssätt än att gå runt och kalla folk för neger.


   
SvaraCitera

S3ON:

et andra är Anura.

käften


   
SvaraCitera

Assååå guuu vilken tråd [surprised][surprised][surprised][surprised]


   
SvaraCitera

Ser inget fel i att säga neger. Använder det för att beskriva en person. Om det finns någon som tar illa upp av det må det vara hänt, men man kan ta illa upp av allt i dagens lättkränkta samhälle. Svarta i USA kallar ju varandra och sig själva för nigger hela tiden, men det klagar ingen på.


   
SvaraCitera

S3ON:

Det andra är Anura. [blush]

[bigsmile]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

dvärgkastarn:

Du är dum i huvudet.

Neger snälla, visa lite respekt för alla dumma personer därute.

Ganon:

Svarta i USA kallar ju varandra och sig själva för nigger hela tiden, men det klagar ingen på.

Det är för att de gör det. Lite som att svenskar klagar på svenskar inför svenskar, men blir jävligt upprörda på andra om de klagar på svenskar.


   
SvaraCitera

SLCD:

Lite som att svenskar klagar på svenskar inför svenskar, men blir jävligt upprörda på andra om de klagar på svenskar.

Hur ofta brukar svenskar kalla varandra för svenne?


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Ganon:

Hur ofta brukar svenskar kalla varandra för svenne?

Vad har det med saken att göra?
Min poäng var att det det som görs av personer inom en viss grupp kanske inte riktigt är ok för personer utanför den gruppen att göra.


   
SvaraCitera

Jag är neger


   
SvaraCitera