Aviseringar
Rensa alla

ordföranden i demokratiutredningen föreslår: rösträtt från 16


myten

skulle man sänka åldern för att rösta skulle typ enbart två saker hända. Vänstern och SD skulle gå upp nån procentenhet var. Hatar vänster och gillar inte SD nått speciellt heller så för mig skulle det vara helt onödigt.


   
SvaraCitera

Ser ingen skillnad på 16 och 18.

Har man inte levt tillräckligt länge för att se hur världen ser ut ska man inte rösta men som allt annant så tycker jag att 16 år kan vara bra i alla falll. 

Även om jag inte gilla något så tycker jag inte att det ska förbjudas eller begränsas.


   
SvaraCitera

Jag tycker det verkar befängt att sänka åldern på när man får rösta. I den åldern händer jäkligt många saker i huvet. De flesta av oss går på gymnasium i den åldern och blir lätt påverkade av grupptryck, vad andra kompisar och lärare tycker. Hjärnan är långt ifrån färdig utvecklad. Många kommer ångra vad de röstade på när de blir äldre och det är ett alldeles för allvarliga saker som står på spel vad det gäller röstningen. Hur fan ska man förresten veta vad alla partier har för åsikter i den åldern? det är klart att många är engagerade i politiken i den åldern men långt ifrån alla. 20 års gräns låter mer lämpligt.


   
SvaraCitera

höj den iställetTardig


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:
Ser ingen skillnad på 16 och 18.

Har man inte levt tillräckligt länge för att se hur världen ser ut ska man inte rösta men som allt annant så tycker jag att 16 år kan vara bra i alla falll. 

Även om jag inte gilla något så tycker jag inte att det ska förbjudas eller begränsas.

Hela min verklighets uppfattning har förändrats radikalt på 2 år.

För två år sen var jag starkt påverkad av komiker, artister och andra icke anställda politiker som bara spottar ut sina åsikter. Och jag köpte allt dom sa eftersom jag inte tänkte kritiskt och var väldigt naiv. Då hade jag röstat feministiskt parti bara för att det var "trendigt". Nu hade jag helst velat se ett parti som blandar sverigedemokraternas och socialdemokraternas politik. Ett sånt parti finns inte så jag kommer rösta på kalle anka partiet i nästa val tror jag.  😀


   
SvaraCitera

Verkligen inte, höj den. Jag litar inte riktigt på mina jämnåriga när det kommer till hur landet ska styras. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahahe:
Jag tycker det verkar befängt att sänka åldern på när man får rösta. I den åldern händer jäkligt många saker i huvet. De flesta av oss går på gymnasium i den åldern och blir lätt påverkade av grupptryck, vad andra kompisar och lärare tycker. Hjärnan är långt ifrån färdig utvecklad. Många kommer ångra vad de röstade på när de blir äldre och det är ett alldeles för allvarliga saker som står på spel vad det gäller röstningen. Hur fan ska man förresten veta vad alla partier har för åsikter i den åldern? det är klart att många är engagerade i politiken i den åldern men långt ifrån alla. 20 års gräns låter mer lämpligt.

Jag var väldigt väl informerad som 16 åring men som de skriver så kommer ju ganska få vara 16 medel kommer vara 18. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahahe:

Hela min verklighets uppfattning har förändrats radikalt på 2 år.

För två år sen var jag starkt påverkad av komiker, artister och andra icke anställda politiker som bara spottar ut sina åsikter. Och jag köpte allt dom sa eftersom jag inte tänkte kritiskt och var väldigt naiv. Då hade jag röstat feministiskt parti bara för att det var "trendigt". Nu hade jag helst velat se ett parti som blandar sverigedemokraternas och socialdemokraternas politik. Ett sånt parti finns inte så jag kommer rösta på kalle anka partiet i nästa val tror jag.  😀

Socialdemokraterna gör ju det just nu typ så


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Jag var väldigt väl informerad som 16 åring men som de skriver så kommer ju ganska få vara 16 medel kommer vara 18. 

Förmodligen...


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Socialdemokraterna gör ju det just nu typ så

Ja fast det känns fel att rösta på ett så korkat parti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahahe:

Ja fast det känns fel att rösta på ett så korkat parti.

Så kalle anka partiet är smartare 😉 


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Så kalle anka partiet är smartare 😉 

så sant som du heter arne anka! 😀 Det är jälla fall så det känns nu!


   
SvaraCitera

Varför just 16, varför inte 4. Hm kanske för att man knappt har en egen åsikt innan man är 25, that's why.


   
SvaraCitera

hahahahe:

Hela min verklighets uppfattning har förändrats radikalt på 2 år.

För två år sen var jag starkt påverkad av komiker, artister och andra icke anställda politiker som bara spottar ut sina åsikter. Och jag köpte allt dom sa eftersom jag inte tänkte kritiskt och var väldigt naiv. Då hade jag röstat feministiskt parti bara för att det var "trendigt". Nu hade jag helst velat se ett parti som blandar sverigedemokraternas och socialdemokraternas politik. Ett sånt parti finns inte så jag kommer rösta på kalle anka partiet i nästa val tror jag.  😀

Sverigedemokraterna är konservativa socialdemokrater vilket är socialkonservatism med lite nationalism också.

Jag har bytt politisk åsikt hur många gånger som helst och jag höll med SD när jag var yngre bara för deras propaganda verkade stämma men nu ser jag tillbaka och undrar vad fan jag höll på med.

Nu är jag en "grön liberal" om man kan säga så... Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Varför just 16, varför inte 4. Hm kanske för att man knappt har en egen åsikt innan man är 25, that's why.

Va?


   
SvaraCitera