Aviseringar
Rensa alla

Ordning och uppförande


Ämnesstartare

soimpolite:

Då är det fel å lärarna snarare än betygen. Sedan tror jag knappast att större delen av betygen består av lärarnas åsikt om en. Ligger nog åtminstone mer kunskapsbaserade omdömen är personliga i betygen.

ja, det är fel på lärarna på samma sätt som det är fel på Kim Jong snarare än hans kärnvapen. det är fortfarande fullkomligt idiotiskt att sätta kärnvapen i händerna på honom. men som sagt, att man vinklas hör till mänsklig natur. därför bör man inte ha ett system där den vinklingen lätt tar form.

och vilket som är större delen är irrelevant. även om det är så lite som 5% av det som är personliga åsikter så är det tillräckligt för att skicka ut många ungar från högre utbildning.

soimpolite:

Man skulle som sagt bara kunna ha ett omdöme och om man hade betyg kunde man ha vissa väldigt konkreta krav, t.ex. att om du lämnar in något för sent mer än 3 blir du icke godkänd.

och vad för uppgifter är det det ska röra? ska man ge fullkomligt meningslösa uppgifter bara för att kolla så de blir inlämnade i tid?
vet du ens hur en gymnasieutbildning fungerar, med separata kurser man får betyg i?

soimpolite:

Jag har inte skrivit att jag vill ha det. Har bara funderat på huruvida det skulle kunna bidra med att ta bort ordningens påverkan av kursbetygen.

det enklaste sättet att få bort det är att ta bort betygen, alternativt sänka dem till en tvågradig skala. eftersom betygen mer eller mindre enbart används till högre utbildning så är det enda som är relevant med dem, "räcker kunskapen till att studera X?". i ett system med enbart godkänt och inte godkänt är det mycket svårare att favorisera.

soimpolite:

Att ha ett diplom w/e skulle mer kunna vara en merit att kunna visa upp. En morot för de som skötte sig. Poängen är att kunskapen skall bedömas och att man skall bortse från ordningen när det kommer till kursbetyg.

lärarna ska ge fan i min ordning, oavsett. om jag är SÅ störande att det inte går att bedriva undervisning, då räcker det inte att hota med ett sämre betyg. om inte, så angår det inte dem.

och det här diplomet skulle snabbt bli standard på arbetsmarknaden, därmen skulle det här ämnet i praktiken bli ett kärnämne, och så skulle man få en snabb och enkel tvångskurs i "sitt ned och håll käften" precis som jag sade.

och då har vi inte ens kommit in på ​ATT BETYG INTE GYNNAR INLÄRNINGEN.
Utbildning är inte något så simpelt som en tyckandefråga där alla åsikter har lika värde, utbildning är ett vetenskapligt område det forskats MYCKET i, och där i princip all forskning står och skriker högljutt att BETYG ÄR EFTERBLIVET.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Vill att ordningsbetyg införs (Du röstade på detta alternativ)

Mm, pisk!!!


   
SvaraCitera

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

Det är väl ändå i grund och botten meningen att betygen ska mäta och ange kunskaperna man har och fått i de olika ämnena. Ser inte riktigt hur ordningsbetyg eller ordning och uppförande hör hemma där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ordning och uppförande-betyg skulle komma tror jag?
Men att det ska påverka betygen i olika kurser ska det inte göra utan det skulle vara ett separat betyg.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

sen borde man inte heller behöva söka in på universitetet med betyg som valuta. Det är bara fucked.

enhimmelskdrog:

hörde dessutom något om att lärare sätter tidsgränser så att dom ska hinna rätta allt i tid etc, och att man egentligen får lämna in sakerna när man vill så länge man gör det innan kursen är slut.

Ska kolla upp det för om det stämmer så kommer jag och en del andra bli lätt arga på vissa lärare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouki:

Ska kolla upp det för om det stämmer så kommer jag och en del andra bli lätt arga på vissa lärare.

vet som sagt inte om det stämmer, hörde bara det av en kamrat [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

Däremot är jag öppen för möjligheten att uppgifter som lämnas in alldeles för sent utan en godtagbar ursäkt helt enkelt inte rättas eller ses som inlämnade uppgifter alls.

soimpolite:

Upplever ni samma sak och tror ni att ett separat betyg i ordning och uppförande skulle kunna förhindra detta?

Har nog aldrig upplevt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Borde få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

I majoriteten av alla arbetsplatser har man deadlines på saker och ting och just därför är det bra att man redan lär sig och skolas in i hur världen fungerar på ett tidigt stadium.

soimpolite:

Med andra ord; borde en students ordning och uppförande påverka huruvida denne får ett visst betyg?

Jag anser inte att hållande av deadlines går under ordning och uppförande. Ordning och uppförande har snarare att göra med hur man beter sig i skolan och hur man behandlar sina lärare.

soimpolite:

Upplever ni samma sak och tror ni att ett separat betyg i ordning och uppförande skulle kunna förhindra detta?

Mina lärare på gymnasiet var rätt liberala med deadlines, men jag tror inte att ett ordningsbetyg hade förändrat något nej.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

soimpolite:

Borde få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

soimpolite:

Borde betyget på exempelvis en uppsats (eller kursbetyget) påverkas, med andra ord sänkas, ifall den är inlämnad för sent?

Tycker jag. Eftersom det är viktigt att man håller deadlines senare i livet, så varför inte redan nu? De flesta av mina lärare har så. Dock kan man få dispens ifall det har varit något speciellt som gjort att arbetet ej blivit klart i tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

halvannanpanna:

lärarna ska ge fan i min ordning, oavsett.

När din brist på ordning påverkar deras yrkesutövning har de all anledning att inte ge fan i den. Vilket den gör om du inte lämnar in uppgifter i tid eller stör undervisningen i klassrummet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

är slacker och lämnar aldrig in i tid.

tycker dock inte ditt exempel har något att göra med ordning och uppförande då jag mest tycker det handlar om lärarens arbetsförhållanden.

jag tycker inte en lärare bör få arbeta absurt många timmar övertid en period för att eleverna inte hållit sina deadlines och därför tycker jag att lärare ska ha full rätt att inte läsa och rätta arbeten som lämnats in för sent.

däremot tycker jag inte det ska få påverka betyget mer än vad ett streck i just den uppgiften skulle gjort.

när det gäller rena ordningsfrågor som när elever skapar kaos och oreda i klassrummet tycker jag inte det bör påverka betyget på något sätt även om det måste hittas en lösning på problemet då det också är en arbetsmiljöfråga och då lärare är överrepresenterade när det gäller t.ex. tinnitus och då jag anser mig vara mån om arbetares arbetsförhållanden.

därmed inte sagt att jag gillar när lärare vägrar rätta mina arbeten för att jag är slackers eller dödar mig för att jag håller en hög ljudvolym och resonerar om saker(läs gräsänder) med klasskompisar i stället för att lyssna på undervisningen.

oj vilket anti-mlm:igt inlägg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Borde få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)

Helt klart, finns inget negativt med det. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

hörde dessutom något om att lärare sätter tidsgränser så att dom ska hinna rätta allt i tid etc, och att man egentligen får lämna in sakerna när man vill så länge man gör det innan kursen är slut. så egentligen får inte betyget påverkas av att man lämnar in en uppgift sent.

Någon som kan bekräfta detta?!?!?1

Alltså att man enligt regler får lämna in när man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lolcat:

Någon som kan bekräfta detta?!?!?1

Är lärare på en högskola i Norge, jag och mina kollegor gör alltid på detta vis.

MVH


   
SvaraCitera