Aviseringar
Rensa alla

Oregelbunden mens


Ämnesstartare

Jag har haft min mens i drygt 2 år nu och den är fortfarande oregelbunden. Det brukar gå 2-3 månader innan jag får den och ibland längre. En gång fick jag den inte på 7 månader. Jag är inte orolig eller något sånt jag bara undrar om det är normalt att mensen är oregelbunden även fast jag har haft det i mer än 2 år nu. Hur lång tid tar det tills den blir regelbunden?


   
Citera

Chocolatemustache :
Jag har haft min mens i drygt 2 år nu och den är fortfarande oregelbunden. Det brukar gå 2-3 månader innan jag får den och ibland längre. En gång fick jag den inte på 7 månader. Jag är inte orolig eller något sånt jag bara undrar om det är normalt att mensen är oregelbunden även fast jag har haft det i mer än 2 år nu. Hur lång tid tar det tills den blir regelbunden?

Om den är så sjukt oregelbunden kanske du ska kolla med en ungdomsmottagning?  P-piller kan göra så du får en mer regelbunden mens och att du kan kontrollera den lite som du själv vill.:)


   
SvaraCitera
Vilh
 Vilh

Chocolatemustache :
Jag har haft min mens i drygt 2 år nu och den är fortfarande oregelbunden. Det brukar gå 2-3 månader innan jag får den och ibland längre. En gång fick jag den inte på 7 månader. Jag är inte orolig eller något sånt jag bara undrar om det är normalt att mensen är oregelbunden även fast jag har haft det i mer än 2 år nu. Hur lång tid tar det tills den blir regelbunden?

Själv har jag, efter 5 år av mens, fortfarande något oregelbunden mens ibland. När jag nyss hade fått den var den väldigt oregelbunden, ungefär som du har nu, men den har blivit mer regelbunden med tiden. Nu kan det exempelvis skilja några dagar från månad till månad.

Mens kan bli oregelbunden på grund av bland annat stress, dåliga matvanor, bantning, könssjukdomar och preventivmedel. Själv märker jag av stor skillnad när jag är stressad.

Intervallerna mellan blödningarna kan vara lite mer oregelbundna i början, då ägglossningen inte alltid har kommit igång, men eftersom att det har gått så pass lång tid (du säger att du har haft mens i två år) så tycker jag att 2-3 månaders uppehåll låter lite knepigt. Kolla med ungdomsmottagningen om du blir orolig!


   
SvaraCitera

Samma för mig men har nu blivit regelbunden


   
SvaraCitera

Fick regelbunden mens nästan direkt, så vet inte hur det brukar vara. Men du kan ju, som någon annan skrev, gå till ungdomsmottagningen om du är orolig Glad


   
SvaraCitera