Aviseringar
Rensa alla

Oregelbunden mens, 🙁 verkligen!


Ämnesstartare

Hej!
Är en tjej på ca: 170cm och väger ca:45kg. har räknat ut att jag har ett bmi på ca:15.9.[smile]
Jag fick mens i mars 2010. Den har varit riktigt jobbig! Har fått den ca 17dagar emellan. Börjar bli less på det, vad kan jag göra?[n]

Och vad kan det bero på att den är så oregelbunden?[shake]
pussss.[love]


   
Citera
Ämnesetiketter

Du är underviktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men är det problemet?[sad]
Asså jag läser ofta att underviktiga har utebliven mens, men ja detta är ju tvärt om[n]. Får den typ 2 gånger i månaden.
Sen Augusti månad har jag haft den 7 ggr. [shake]


   
SvaraCitera

kolla med läkaren, man borde inte ha mensen mer än 1 gång i månaden... P-piller är ju annars ett alternativ, då vet du (ungefär) vilket datum du kommer få mens och du borde slippa ha den så ofta. Eller så börjar du med minipiller så slipper du mens[y]

kakamedmuffins:

Sen Augusti månad har jag haft den 7 ggr. [shake]

[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, men jag har ett problem till.... mamma vet inte.
Så om jag kommer där med mamma kan jag få börja med p-piller för min mens är oregelbunden blir det helt fel. [crazy]

Tror du det funkar att ta 1 p-piller karta?[cute]och sen sluta med det?[tard]


   
SvaraCitera

Gå till läkare. Din kropp mår inte bra.


   
SvaraCitera

kakamedmuffins:

Okej, men jag har ett problem till.... mamma vet inte.
Så om jag kommer där med mamma kan jag få börja med p-piller för min mens är oregelbunden blir det helt fel

Men det gör väl inget att hon får veta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men jag mår bra anrs. men börjar dra mig bort från sociala grejer imed att jag får det skitet så ofta. :s


   
SvaraCitera

kakamedmuffins:

Så om jag kommer där med mamma kan jag få börja med p-piller för min mens är oregelbunden blir det helt fel.

Går att fixa p-piller om du är över 15 utan att föräldrarna behöver veta.
Det skrivs dock inte ut till underviktiga.

Antar att det gäller alla hormonella preventivmedel.

kakamedmuffins:

Asså jag läser ofta att underviktiga har utebliven mens, men ja detta är ju tvärt om

Det är det vanligaste, men det går ju under termen oregelbundet och det är ju allt som utgår ifrån den vanliga cykeln på ca 28 dagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Men det gör väl inget att hon får veta?

men jooooo.... vill berätta men får nte till nåt bra läge. :s


   
SvaraCitera

kakamedmuffins:

men jag mår bra anrs. men börjar dra mig bort från sociala grejer imed att jag får det skitet så ofta. :s

bara för att du tycker att du mår bra betyder det inte att kroppen mår bra


   
SvaraCitera

först och främst är du underviktig...tjejen du måste gå upp i vikt, på ett hälsosamt sätt.

Eftersom det inte var så länge sedan du fick mens, 8 månader, det kanske känns länge men ja, så är det väldigt oregelbundet i början kanske mer än 1 år.

Sedan kan det bero på om du sover tillräckligt mycket, äter en hälsosam kost och dina träningsvanor.

Är det väldigt störande och jobbigt, gå till någon ungdomsmottagning eller läkare.

Hoppas det går bra. 🙂
ps. ta hand om dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok..... men aaaaaaaaaaaaaaaaaah hatar livet. 🙁


   
SvaraCitera

kakamedmuffins:

men jooooo.... vill berätta men får nte till nåt bra läge. :s

Bara gör det någon gång när ni är ensamma.
Det är jobbigt, jag vet, men tänk vad skönt det blir sen när du har någon att vända dig till och som kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså jag får den och har den i ca: 5dagar sen går det 12dagar o så får jag den igen eller typ 10-11dar. :s svin jobbigt. [n][n][n][n][n][n][n][n][n][n][n][n][n][n]


   
SvaraCitera