Aviseringar
Rensa alla

orkar inte äta


Ämnesstartare

hej hej, är mano depressiv, har ångestsjukdomar (ocd , panikångest o blabla) så därför mår jag dåligt.. så nu vet ni det liksom, men på allt så har jag en tid nu inte orkat äta. alltså, kan vara jätte hungrig, äter nästan aldrig mig mätt, för jag orkar inte. kan leva på 3 köttbullar o 1½ potatis o 3 mackor om dagen de är inte omöjligt, inte anorexifall portioner men, de är endå för lite! t.ex nyss, orkar inte göra nåt, var hungrig, men tog en muffins o lite godis... har ingen ork o bry mig. men smalare vill jag inte bli, vad fan händer ? kan ju inte precis vara ätstörningar då, eller på g kanske, jag vet inte?


   
Citera
Ämnesstartare

Fråga din mamma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät godare mat.

God mat är svårt att avstå ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotpod:

God mat är svårt att avstå ifrån.

mjo vi äter rätt ensidigt hemma eller så , och så är jag lite kräsen på det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fysiskt att du inte "orkar" eller psykiskt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kvinna, ta dig i kragen & ät ordentligt innan du råkar utveckla en ätstörning istället. [no-no]


   
SvaraCitera

Har en kompis som har lite samma sak.., hon är nu väldigt smal, du kan ju försöka äta oftare som 5 små portioner i stället för tre (i dittfall) små portioner.. Då blir det ju ialla fall hyfsat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

mjo vi äter rätt ensidigt hemma eller så , och så är jag lite kräsen på det..

Ja ensidig mat kan verkligen få en att tappa aptiten!

Jag åt extremt enspårigt i nära på ett halvt år. Levde på pasta, köttbullar, billys och nudlar.

Insåg tillslut att jag inte klarade mig. Nu så äter jag sallad till allt jag gör nästan och maten ser så extremt mycket godare ut med bara lite extra sallad vid sidan! Ruccola är min favorit nog...

Gör lite mat med någon! Att laga mat TILLSAMMANS gör maten godare faktiskt.
Jag vet, jag är nära på utbildad kock!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tvinga i dig mat eller drick flytande om det är enklare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

curlylicious:

hon är nu väldigt smal, du kan ju försöka äta oftare som 5 små portioner i stället för tre (i dittfall) små portioner..

äter bara 2 ggr ibland.. 🙁 men ja, smart

Idiotpod:

Nu så äter jag sallad till allt jag gör nästan och maten ser så extremt mycket godare ut

jo, men de är inte alltid mamma har det hemma, men när hon har det, DÅ vill jag ha gurka o tomat [cute] bara det gör så mkt.. men ja vi har grymt ensidigt, speciellt eftersom jag inte tycker om vissa maträtter, så blir det ju ännu mer så.


   
SvaraCitera

rök gräs så blir du hungrig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag mådde väldigt dåligt psykiskt under ett år ungefär där panikångestattackerna nästan var daglig rutin och ångest var en självklarhet i vardagen. Det påverkade min aptit något kopiöst mycket. Jag hade ingen aptit över huvud taget. Det blev som en ond cirkel eftersom jag fick ångest över att min aptit var borta och det sista jag ville var att se ut som ett levande skelett.

Vad som fick mig att få tillbaka aptiten och bli av med ångesten var att bryta gamla mönster, ändra mitt levnadssätt och börja om från början.
jag gjorde till exempel slut med min pojkvän, flyttade och bytte nästan helt och hållet umgängeskrets. I och med det blev jag tvungen att tänka på helt andra saker, ta itu med problem som var helt nya för mig och på något sätt hitta tillbaka till mig själv som jag var innan jag ingick i ett förhållande med någon.
That's my story, väldigt kortfattat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så här gör du, ät och tänk inget [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

hej hej, är mano depressiv, har ångestsjukdomar (ocd , panikångest o blabla) så därför mår jag dåligt..

Kan det vara ditt psykiska mående i övrigt som får dig att tappa aptiten? Det är ganska vanligt. Jag tappar också lätt aptiten när jag mår sämre. Försök att prata med någon om hur du mår, och kanske strukturera upp ditt liv lite mer om det behövs. Det kan hjälpa dig att må bättre, och det kan i sin tur kanske ge dig din aptit tillbaka.


   
SvaraCitera

Prata med din förälder eller någon annan kontakt du har, så att du kan förändra den mat du får hemma så att du får allsidig och riktig kost och så att du får hjälp med att få igång aptiten igen.

Sen måste du också se till att du får må lite bättre!


   
SvaraCitera