Aviseringar
Rensa alla

Orkar inte gå till skolan, hjälp?


Ämnesstartare

Ibland känner jag att jag inte alls orkar gå till skolan för att jag känner mig nedstämd. Det har nog pågått i flera år. Jag har hoppat av gymnasiet 2 gånger och nu har jag börjat på en folkhögskola istället. Jag vet inte hur jag ska göra för att känna att jag orkar gå till skolan. Det funkar inte att bara tänka: "Gå till skolan, du klarar det!" för mig. Snälla.. ge mig några tips på vad jag kan göra för att orka gå till skolan? Jag vill inte börja skolka igen.


   
Citera

Loekring:

hoppat av gymnasiet 2 gånger

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du är motivatoriskt bristfällig det löser du bara genom att hitta saker som motiverar dig, och annars är det värt att investera i självdisciplin - att göra saker även om du är lockad att stanna hemma o.s.v, det kan du göra genom att avstå från enkla saker och sätta upp regler som du håller dig till. Det är asnyttigt, jag har utvecklat en enorm självdisciplin tillslut.


   
SvaraCitera

Håller med Anarkandi, det är viktigt att ha bra självdisciplin. Jag skolkade en hel del förut men på senare tid har jag börjat gå i skolan varje dag, och det jag har gjort är att skaffa regelbundna sömntider (så att jag alltid är vaken i tid) samt att fullkomligt TVINGA mig själv att gå ut, för när man väl kommit utanför dörren är det ju faktiskt alltid lättare att verkligen ta sig till skolan.

Tänk på hur stolt du kommer att vara när du väl är hemma sen efter skolan. Även fast skolan suger som fan lyckas ju ändå "alla andra" i klassen ta sig dit, varför skulle inte du klara det då? Eftersom att du är nedstämd skulle du nog definitivt må bättre om du verkligen tog dig till skolan, eftersom du skulle ha något att vara stolt över, fast det beror iofs på vad anledningen till att du är nedstämd är. Trivs du inte i skolan skulle det verkligen inte bli bättre för att du går där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget:

Trivs du inte i skolan skulle det verkligen inte bli bättre för att du går där.

Ibland har man inget val.

Det är bara att tvinga sig själv [sad]


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Ibland har man inget val.

Byta skola?

Men om det nu är så att man har hög frånvaro för att man t.ex inte har några kompisar, får man fan skylla sig själv. Det är ju ingen som vill vara kompis med någon man ändå aldrig träffar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loekring:

"Gå till skolan, du klarar det!"

Vad sägs om "Vad är det värsta som kan hända?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loekring:

ge mig några tips på vad jag kan göra

Skit i skolan, sök jobb på Mc-donalds, jobba där resten av dit liv [y][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget:

samt att fullkomligt TVINGA mig själv att gå ut, för när man väl kommit utanför dörren är det ju faktiskt alltid lättare att verkligen ta sig till skolan.

Nej det är ju faktiskt sant, det är inte så att jag hatar skolan eller så för jag trivs ju i klassen och alla verkar jättetrevliga. Får väl tvinga mig själv och tänka så, annars kommer det väl sluta illa. Hehe. Dock blir det "mycket prat och liten verkstad"..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jonnybravo91:

Vad sägs om "Vad är det värsta som kan hända?"

Det där tycker jag lät bra.. Har faktiskt ingen aning om vad det är som gör att jag inte har nån lust att gå till skolan. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Strunta i det töntiga ordet självdisciplin som alla NT:are älskar att använda och beställ en tid hos en psykolog medan du fortfarande är mindre än 20 år så att du kan göra en neuropsykiatrisk undersökning gratis. Profit.

Det finns helt enkelt individer som inte passar in och pallar med ett system som är innanför boxen på alla möjliga sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loekring:

Det där tycker jag lät bra.. Har faktiskt ingen aning om vad det är som gör att jag inte har nån lust att gå till skolan. [rolleyes]

Dåså! Tills du kommit underfund med det, är det ju bara till att gå, för som sagt; "Vad är det värsta som kan hända?" [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja fyfan, hoppat av gymnasiet en gång och har skolkat en stor del av tiden där jag går nu.
Började i måndags och är redan skoltrött, var inte i skolan igår och försov mig (ofrivilligt dock) idag, så jag sket i att gå.

Motivation vore bra att ha men svårt att få tag på verkar det som.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har också hoppat av gymnasiet två gånger, och går på folkhögskola nu. Jag läser på distans och det är verkligen underbart om man jämför med en fysisk skola. Det krävs fortfarande självdisciplin men inte på samma sätt.

Lärarna på folkhögskolor har mycket bättre förståelse för folk som är skoltrötta och inte riktigt passar in i gymnasiemallen. Du läser på allmän kurs, inte sant? Jag tycker att du verkligen ska försöka, det kan bli lättare när du väl kommer in i rutiner.

Om det ändå inte fungerar så kan jag absolut rekommendera att du försöker läsa folkhögskola på distans i stället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mooderkakan:

Motivation vore bra att ha men svårt att få tag på verkar det som.

Jo men känner lite samma. Jag sjukanmälde mig i måndags och tisdags bara för att jag inte hade nån lust. Inte bra. Fast nu försöker jag tvinga mig själv.. för imorse ville jag verkligen inte gå men sen så tänkte jag på att jag kommer bara komma efter så mycket och då blir det inte roligt att fortsätta så man fortsätter att skolka osv.. Ska fan inte hända igen..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Oväntad:

Du läser på allmän kurs, inte sant? Jag tycker att du verkligen ska försöka, det kan bli lättare när du väl kommer in i rutiner.

Om det ändå inte fungerar så kan jag absolut rekommendera att du försöker läsa folkhögskola på distans i stället.

Ja precis det gör jag. Ja försöker verkligen klara det här dock så är det 3 år man ska gå så det känns nästan som att det kommer spricka nån gång senare... Men försöka gör jag i alla fall.

Vad är det för skillnad på distans.. Då måste man väl bo i studenlägenhet eller något liknande? Vet inte så mycket vad det är för skillnad bara att det är längre bort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loekring:

Ska fan inte hända igen..

Brukar låta så, sen stannar man hemma iaf, men hoppas du klarar det.


   
SvaraCitera