Aviseringar
Rensa alla

orkar inte mera!!


Ämnesstartare

Min mamma och pappa skillde sig för typ 4 månader sen. Mina föräldrar är jätte bra. Men jag vet inte vad jag ska göra. När dem ska snacka om saker så slänger dem runt allt möjligt och skriker och gråter och då gråter jag också jag vill bara att allt ska vara som förut då vi var en jätte bra och lycklig familj. Men allt har blivit helt anorlunda för när det är pappas vecka så är det suuper jobbigt för man får klarasig själv han försöker ju men han har ju jobb och sånt. Sen när det är mammas vecka så går det bättre men jag vill bara veta om det kommer bli bättre för just nu är jag bara super ledsen är det någon som har gått igenom samma sak fast det blivit bättre? vill bara veta jag är bara så orolig för min framtid!


   
Citera

Jag kan förstå att det känns jobbigt, men det blir bättre. Du har ju åtminstone möjlighet att träffa båda dina föräldrar regelbundet. 

Däremot, om du tycker att du kommer i kläm för mycket så är det viktigt att du pratar om det. Till att börja med kan du ju prata med dina föräldrar, men det kan också hjälpa att prata med någon professionell, som en kurator eller psykolog. 


   
SvaraCitera

Just nu känns det ovant men oftast blir det bättre
Om det blir för jobbigt hos en förälder så får du faktiskt välja vem du ska bo hos eftersom du är 12 år


   
SvaraCitera

Jag beklagar verkligen att du känner så. Har du försökt att prara med dina föräldrar om hureu känner? Det är viktigt att ha en bra dialog med sina föräldrar. Om du mot all förmodan inte skulle trivas hos din pappa så kan du ju som sagt välja att bara bo hos din mamma


   
SvaraCitera

schim:
Just nu känns det ovant men oftast blir det bättre
Om det blir för jobbigt hos en förälder så får du faktiskt välja vem du ska bo hos eftersom du är 12 år

Nej man får inte välja själv om man vill bo hos sin mamma eller pappa när man är 12. 
Men som föräldrar kan man låta sitt barn få ge ett önskemål. 
Men om man ska ta det via soc vägen så är det när man är 15 man får som barn bestämma om med vem man ska bo med. Men innan 15 års åldern är det föräldrarna som bestämmer. 


   
SvaraCitera

Men du som sitter i denna sits. 
Jag önskar dig all lycka till med allt och jag hoppas att allt löser sig! 
Du är stark du klarar detta! 


   
SvaraCitera

Johanna123:

Nej man får inte välja själv om man vill bo hos sin mamma eller pappa när man är 12. 
Men som föräldrar kan man låta sitt barn få ge ett önskemål. 
Men om man ska ta det via soc vägen så är det när man är 15 man får som barn bestämma om med vem man ska bo med. Men innan 15 års åldern är det föräldrarna som bestämmer. 

Jo, när man är 12 får man bestämma vart man ska bo, om föräldern man ska bo hos går med på det vill säga
både jag o min syster har gjort och varit med om det


   
SvaraCitera

schim:

Jo, när man är 12 får man bestämma vart man ska bo, om föräldern man ska bo hos går med på det vill säga
både jag o min syster har gjort och varit med om det

Ja det beror på om vilken väg men går. om föräldrarna väljer att sitt barn ska välja själv eller inte.    Men om man går soc vägen så är det 15. Det är vad soc har sagt till mig


   
SvaraCitera

Johanna123:

Ja det beror på om vilken väg men går. om föräldrarna väljer att sitt barn ska välja själv eller inte.    Men om man går soc vägen så är det 15. Det är vad soc har sagt till mig

oki


   
SvaraCitera

Johanna123:

Nej man får inte välja själv om man vill bo hos sin mamma eller pappa när man är 12. 
Men som föräldrar kan man låta sitt barn få ge ett önskemål. 
Men om man ska ta det via soc vägen så är det när man är 15 man får som barn bestämma om med vem man ska bo med. Men innan 15 års åldern är det föräldrarna som bestämmer. 

Enligt familjerätten så får man över 12 bestämma själv, har också vart med om det. Dessutom skriver bris det också, att det är barnet som har rätt till föräldrarna inte föräldrarna som har rätt till barnet.


   
SvaraCitera

Getrekt:

Enligt familjerätten så får man över 12 bestämma själv, har också vart med om det. Dessutom skriver bris det också, att det är barnet som har rätt till föräldrarna inte föräldrarna som har rätt till barnet.

okej men soc sa så till mig iaf sen kan inte jag säga något annat 


   
SvaraCitera