Aviseringar
Rensa alla

orolig chey


Ämnesstartare

Ätstörning?
Har man en ätstörning för man tycker att man är tjock och att man vill banta? Man har en konstig relation till mat?
Alla säger olika, vissa säger att det är pro-ana och vissa säger att alla har olika relationer till maten. Vad är en ätstörning egentligen? Är de man tycker att man ät tjock, spyr, ångest?
En livsstil är det verkligen inte!
Någon som kan förklara med egna ord? Tack för svar!


   
Citera

ibland är man väl bara... fet också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pro-Ana är ju faktiskt en ätstörning, bara att man kallar det livsstil gör inte att kroppen inte tar allvarlig skada.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

ibland är man väl bara... fet också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

fet också

ja de med


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
mynona

Spontant skulle jag säga att ett tecken på ätstörning är när enbart du och ingen annan uppfattar dig som tjock.


   
SvaraCitera

I min mening så är en ätstörning ett stört beteende kring mat och ätande, som motiveras av en störd inställning till det. Båda delarna behöver finnas med.

Ett normalt beteende kring mat är att äta när man blir hungrig, sluta äta när man är mätt och inte försöka kompensera för att man har ätit genom överdriven motion, kräkningar, laxeringsmedel eller annat. Ett normalt beteende kring mat inkluderar också att äta mat man vill äta och inte konsekvent undvika vissa typer av mat trots att man vill äta dem (allergier och dylikt borträknat). Avviker man kraftigt från det beteendet så kan man ha en ätstörning. Gör man det i kombination med ångest och skuldkänslor när man ätit så har man förmodligen en ätstörning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

dazed_and_confused:

ibland är man väl bara... fet också

Man blir inte direkt immun mot ätstörningar av att vara fet.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Man blir inte direkt immun mot ätstörningar av att vara fet.

Om man ser sig som tjock och vill banta måste man ju inte nödvändigtvis vara sjuk.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Om man ser sig som tjock och vill banta måste man ju inte nödvändigtvis vara sjuk.

Nej, fast att se sig som tjock och vilja banta är i sig inte en ätstörning om man så väger 12 kilo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Om man ser sig som tjock

Okej är jag tjock då? 164 väger 52.2 ?


   
SvaraCitera

tindraaa:

Okej är jag tjock då? 164 väger 52.2 ?

tveksamt


   
SvaraCitera

tindraaa:

Okej är jag tjock då? 164 väger 52.2 ?

Nej. Men att kräkas upp mat/försöka kräkas upp mat för att man vill gå ner i vikt är i sig nog för att klasscificeras som en ätstörning, oberoende av vikt.


   
SvaraCitera

mynona:

Spontant skulle jag säga att ett tecken på ätstörning är när enbart du och ingen annan uppfattar dig som tjock.

det låter rätt, har alltid varit underviktig och blivit kallad skitsmal men sedan många år ansett mig själv som tjock. det utvecklades i guess


   
SvaraCitera

tindraaa:

Okej är jag tjock då? 164 väger 52.2 ?

nej


   
SvaraCitera