Aviseringar
Rensa alla

Oscar/Academy awards - ett skämt!


Ämnesstartare

Regissörer som aldrig vunnit priset för bästa regi (men i vissa fall dock varit nominerade och i ytterst få fall vunnit priset för bästa utländska film och liknande):

Alfred Hitchcock!!!!!!!
Stanley Kubrick!!!!!!
Orson Welles
Akira Kurosawa!!!!!!!!!!!
Ingmar Bergman!!!!!!!
David Lynch
Sergio Leone
Fritz Lang!!!!!!!!
Jean-Luc Godard
Quentin Tarantino

...

Titanic (1997) har vunnit 11 Oscars... ... ... .....................

Är det någon med intresse för film som tar priset på allvar? Vilka regissörer, filmer och skådespelare tycker ni borde, respektive inte, ha tilldelats priset?


   
Citera
Ämnesetiketter
Exner

Hur ställer du dig till Guldpalmen?


   
SvaraCitera

Beror väl på vad som menas med "allvar". Gråter inte direkt om mina favoriter inte vinner. 


   
SvaraCitera
Exner

Zodd:
Beror väl på vad som menas med "allvar". Gråter inte direkt om mina favoriter inte vinner. 

`Finns det något som du brukar gråta åt?


   
SvaraCitera

känns som väldigt mycket politik över såna här grejer.


   
SvaraCitera

Bryr mig inte om film, och vet inte vilka dom där människorna är, så kan inte avgöra vad jag tycker riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Hur ställer du dig till Guldpalmen?

Till skillnad från Oscar så säger den ju i första hand något om en films inneboende kvalitet, inte om hur många som såg den, hur mycket den kostade att producera, hur mycket cash den drog in i box office etc. etc. Verkar dessutom ha ett klart mer globalt, betydligt mindre angloamerikacentriskt och eurocentriskt fokus. Eller den är väl ganska eurocentrisk, men lämnar åtminstone utrymme för filmer från andra håll i världen...

Anura: känns som väldigt mycket politik över såna här grejer.

Mer pengar än politik kanske? Men aa, politik också...


   
SvaraCitera

Exner:

`Finns det något som du brukar gråta åt?

Varför undrar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar vann tre Oscars... :I 


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:
Avatar vann tre Oscars... :I 

vad tkr du om det?


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Quentin Tarantino

Att plagiera klassisk exploitation är inte direkt något som förtjänar en oscar

Är apatiskt inställd till galor av alla de slag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: vad tkr du om det?

James Cameron behöver inte mer uppmärksamhet och pengar än han redan har. Filmen förtjänar inga priser över huvud taget. Det andra går väl att diskutera, men det första kan man inte förneka. Priser borde i mycket högre grad gå till regissörer och filmer som behöver uppmärksammas - i praktiken fler kvinnor och icke-vita regissörer, skådespelare etc. (ja, jag vet att min lista inte reflekterar det här, men det var bara några av de mest uppenbara fallen och tyvärr har kvinnor knappt fått nån plats alls i filmhistorien).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: Att plagiera klassisk exploitation är inte direkt något som förtjänar en oscar

Är apatiskt inställd till galor av alla de slag

Tycker också att Quentin Tarantino är överskattad. Men känns ändå som han borde vunnit en Oscar för regi vid det här laget?


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: riser borde i mycket högre grad gå till regissörer och filmer som behöver uppmärksammas - i praktiken fler kvinnor och icke-vita regissörer, skådespelare

Fast bör sådana faktorer någonsin spela in i hur kvalitativ en film bedöms vara? Det låter som att ge priser till minoriteter för att det ska bli en snyggare statistisk. Menande du kanske på annat sätt än jag uppfattar det som?


   
SvaraCitera

Kan du nämna några filmer du tycker att man bör se, för övrigt? Vill ha rekommendation på filmer man vid tittning kan känna är riktigt bra rullar. 


   
SvaraCitera