Aviseringar
Rensa alla

”Otrohet är helt naturlig för män”


Ämnesstartare

Kvinnor är ofta också otrogna.
Och sex handlar självklart numera om mer än bara fortplantning. Helt och hållet för till exempel homosexuella i alla fall, det är då säkert.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte att hon förstår det här med "civilisation"


   
SvaraCitera

Helt fel tror jag nog inte att det är.
Visserligen som det sagts tidigare att vi inte har sex nödvändigtvis för att fortplanta oss längre.
Dock är biologin djupt rotat i oss.


   
SvaraCitera

jag har inte tid att svara pga allt knull !!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag har inte tid att svara pga allt knull !!!!

DU svarde u nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror ann ef är man, det är nog bara ett anagram.

Tror hon heter

Farez Fenna

Egentligen

MAN!


   
SvaraCitera

Videovåld:

DU svarde u nu!

f*n !!!!w


   
SvaraCitera

Myksa:

Jag tycker hon är helt blåst alltså...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte biologer ska snacka om vad som är naturligt eller ej. Låt oss vanliga människor avgöra det utifrån vår egen synvinkel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, även om hon uttrycker sig klumpigt så tror jag inte att det är en helt förkastlig hypotes att män har större intresse av att ha sex med många än kvinnor har. Både män och kvinnor har ju som evolutionärt mål att föra sina gener vidare. De är intresserade av att så mycket avkomma som möjligt ska överleva.

Däremot skiljer ju sig processerna för att skaffa avkomma. En kvinna behöver bli gravid, bära barnet i 9 månader och då vara extra utsatt för alla former av risker, föda och även där riskera att dö. Sedan måste hon amma och även då är hon extra utsatt för rovdjur och svält. Detta är en stor risk, och "back in the days" var det inte något man kunde göra många gånger i livet. En man behöver jucka i två minuter och sedan tar kvinnan hand om resten till barnets födelse.

Utifrån detta känns det ju rätt logiskt att en hona skulle arbeta hårt på att när hon blir gravid så ska det bli med ett starkt och levnadskraftigt barn - hon letar efter den ultimata partnern. Hanar däremot kan ju spruta i nästintill obegränsat antal honor, och då känns det ju logiskt att de skulle vilja sprida riskerna - kan de ligga med tio kvinnor så har de tio gånger så många barn, och risken att alla dör är mindre.

På det sättet kan jag förstå vad hon menar med att det är "naturligt för män att vara otrogna"; eftersom hela grejen med "trogenhet" är relativt ny, är det hon vill få fram nog snarare att det är naturligt för män att ligga med många. Av TS inlägg att döma så lägger hon inte någon värdering i det hela - hon säger inte att det är mer okej för män att vara otrogna eller något sådant - hon säger bara att män har en drift att ligga med så många som möjligt, vilket för mig känns väldigt logiskt.

Och så länge vi utesluter tron på det övernaturliga så ÄR vi "helt och hållet en biologisk varelse". Det betyder inte att vi inte tar avtryck från kultur och miljö, men allt ligger i grunden biologiskt. Naturligtvis har vi något som åtminstone liknar "fri vilja", i det att vi kan överväga olika alternativ och om instinkten säger "ligg runt" och kulturen säger "var trogen", då står man ju inför ett val så att säga.

tl;dr Jag tror inte att hon är dum i huvudet som många sagt, bara väldigt dålig på att uttrycka sig.


   
SvaraCitera

Så kul att många sexologer och biologer totalt förbiser att vi inte längre är naturliga varelser. Vi bygger höghus och skapar mobiltelefoner, men vår sexdrift är låst i stenåldern. Bah.


   
SvaraCitera

Ligger sanning i det där. Lustigt dock att ingen har insett att det betyder att kvinnor är otrogna trots att de inte har det lika mycket i sin natur. Alltså är kvinnor per definition otrogen oftare.

uppenbar:

Så kul att många sexologer och biologer totalt förbiser att vi inte längre är naturliga varelser. Vi bygger höghus och skapar mobiltelefoner, men vår sexdrift är låst i stenåldern. Bah.

Va? Bara för att vi konsumerar en massa teknikprylar betyder det inte att vi inte är biologiska varelser.


   
SvaraCitera

sylar:

Va? Bara för att vi konsumerar en massa teknikprylar betyder det inte att vi inte är biologiska varelser.

Såklart vi är biologiska varelser. Det sa jag inte att vi inte var. Men varför ska man förklara sexuellt beteende med stenålderstankar när våra samhällskonstruktioner inte gör det? Vi har så många svar på sjukdomar, såväl psykiska som fysiska, som förklaras ur nutidens perspektiv men sexualiteten grundar sig ofta på gamla tankar trots vår modernitet. Tråkigt tycker jag. Lite nya perspektiv vore fint.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Lite nya perspektiv vore fint.

Nya perspektiv bara för att vi ska ha det? Det är ju så vi fungerar, kan ju inte bara ändra på det.


   
SvaraCitera

sylar:

Det är ju så vi fungerar, kan ju inte bara ändra på det.

[rolleyes]


   
SvaraCitera