Aviseringar
Rensa alla

P-dator


nubbie
Ämnesstartare

Har ni testat det? Känner ni någon som har det? Är det säkert? Vad tycker ni om det? Vad tycker era vänner? Vågar man prova?

Vill inte hålla på med massa hormoner och kopparspiral känns lite läskigt + att jag nog inte skulle våga använda menskopp då och jag vill typ aldrig i hela mitt liv använda tampong igen.


   
Citera
penja

Vad är det ens? 

Jag använder mig förvisso av fejkhormoner, men trivs bra med min hormonspiral. 
Den släpper ut lagom dos hela tiden och fungerar mycket bättre än minipillerna jag åt tidigare. 


   
SvaraCitera

nubbie: kopparspiral känns lite läskigt + att jag nog inte skulle våga använda menskopp då

nä d är 1 dum idé
mvh har provat

(vet iofs folk som haft mindre otur än mig och kör regelbundet spiral+menskopp, men ja, jag kmmr inte våga prova igen)


   
SvaraCitera

du kanske redan läst detta, men utifall att du inte gjort det:

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/P-dator/


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

penja:
Vad är det ens? 

En liten grej som registrerar kroppstemperatur/hur mycket av ett visst hormon som finns i morgonurinen, därefter berättar den om man kan ha oskyddat sex eller inte, typ.

Blivande_japan:

nä d är 1 dum idé
mvh har provat

(vet iofs folk som haft mindre otur än mig och kör regelbundet spiral+menskopp, men ja, jag kmmr inte våga prova igen)

Ja jag har hört att det kanske inte är en jättebra kombination och sen råkade jag se din lilla berättelse och ba "herregud åh nej vad hemskt" så jag vågar inte heller testa på det, hehe.


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

Blivande_japan:
du kanske redan läst detta, men utifall att du inte gjort det:

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/P-dator/

Japp det har jag, är mer ute efter personliga erfarenheter osv.


   
SvaraCitera

nubbie:

Ja jag har hört att det kanske inte är en jättebra kombination och sen råkade jag se din lilla berättelse och ba "herregud åh nej vad hemskt" så jag vågar inte heller testa på det, hehe.

haha ah fy fan d va inte kul.... försöker se det som så att jag troligtvis ändå hade behövt bytt spiral innan det är dags för barnafödande , men det får det ändå inta att kännas okej...


   
SvaraCitera

hoppas på preventivmedel för män snart så jag kan använda menskopp istället


   
SvaraCitera
time
 time

P-dator funkar ju både som preventivmedel och som hjälpmedel när man vill bli gravid (genom att hålla koll på ägglossningen), men det känns rätt osäkert tycker jag, lite som avbrutet samlag nästan. Om du är hormonkänslig är nog kondom eller minipiller det bästa alternativet. Är jättekänslig för hormoner men äter Cerazette sedan ca 5 år tillbaka och upplever inga biverkningar!


   
SvaraCitera

Känns lite riskabelt då spermier kan överleva flera dagar inne i livmodern.


   
SvaraCitera

att använda p-dator är inte samma sak som det som kallas för "säkra perioder", så ni vet, d.v.s. att man mer eller mindre förlitar sig på att man har en regelbunden menscykel och att det inom ett visst tidsintervall är riskfritt att ligga oskyddat. med en p-dator kan man mäta förändringar i hormonnivåer, kroppstemperatur eller diverse kroppsslem på ett systematiskt sätt så att man inte måste utgå från ett osäkert schema för hur menscykeln borde se ut. använder man en metod som involverar att man mäter mer än bara en sådan faktor så är risken för graviditet vid vanlig användning 1,8 %, vilket är mindre än vad risken är vid användning av bl. a. p-piller, minipiller, p-plåster och p-ring. de enda hormonella metoder som är säkrare än så vid typical use är implantat som användaren inte själv kan påverka, dvs. p-stav eller hormonspiral. jag trodde det var underförstått att man använder något typ av skydd under den tid då kvinnan riskerar att bli befruktad, eller hur tänker ni?


   
SvaraCitera
penja

nubbie: En liten grej som registrerar kroppstemperatur/hur mycket av ett visst hormon som finns i morgonurinen, därefter berättar den om man kan ha oskyddat sex eller inte, typ.

Ok! 
Undra varför man inte hört mer om det? 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Vad fiffigt... 

ordet makes plötsligt sense 


   
SvaraCitera

 det är jävligt krångligt! få din snubbe att tie the tubes istället! 


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

Blivande_japan:
hoppas på preventivmedel för män snart så jag kan använda menskopp istället

JAA! Det skulle vara så himla mycket bättre, har för mig att det som redan finns men inte direkt distribueras innehåller antingen mycket mindre hormoner än de för kvinnor eller inga hormoner alls.

time:
P-dator funkar ju både som preventivmedel och som hjälpmedel när man vill bli gravid (genom att hålla koll på ägglossningen), men det känns rätt osäkert tycker jag, lite som avbrutet samlag nästan. Om du är hormonkänslig är nog kondom eller minipiller det bästa alternativet. Är jättekänslig för hormoner men äter Cerazette sedan ca 5 år tillbaka och upplever inga biverkningar!

isola:
Känns lite riskabelt då spermier kan överleva flera dagar inne i livmodern.

Är inte särskilt hormonkänslig, upplever vissa problem med p-ringen jag har nu men tror de beror på just ringen, det är mest det att jag helst inte vill hålla på med hormoner öht. Att använda kondom hela tiden känns så pilligt plus att det känns annorlunda.

Jo men datorn tar ju hänsyn till sånt, är den det minsta osäker talar den om det och då får man avgöra själv huruvida man vill använda exempelvis kondom under samlag eller inte. Använder man den som man ska och är noga med att ta tempen/urinprov varje morgon är den metoden i princip lika säker som hormonbaserade preventivmedel.

penja:

Ok! 
Undra varför man inte hört mer om det? 

Förmodligen eftersom att det är så väldans inpräntat att det inte finns säkra perioder och att hormonbaserade preventivmedel/kondom är det enda som nästan garanterar att du inte blir gravid, typ.

Angelize:
 det är jävligt krångligt! få din snubbe att tie the tubes istället! 

Neeeej han vill ju ha barn någon gång i framtiden.

På vilket vis är det krångligt?


   
SvaraCitera