Aviseringar
Rensa alla

p-piller.


Ämnesstartare

vart får man tag på p-piller?
kostar det något och isåfall: är det till någon speciell ålder?


   
Citera

Ungdomsmottagningen.
[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kör med p-spruta.


   
SvaraCitera

Ungdomsmottganingn = 25 kr..
Apoteket = dyrt.

Oftast ger UM bara ut det till 15 år och uppåt, men finns ju undantag..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdomsmottagningen.
om du är under 15 så måste du ha dina föräldrars tillstånd.
kostar 89 kronor/år typ, beroende på vilka du har


   
SvaraCitera

mina är gratis[bigsmile]


   
SvaraCitera

Gå till din ungdomsmottagning och prata med en BM (barnmorska), du kan vara upp till 23 år tror jag när du ska besöka en ungdomsmottagning, det är dock olika för olika kommuner. Dock kostar det ingenting att besöka en UMO (ungdomsmottagning) [smile]

p-piller; det kostar kanske ca. 35:- med ungdomsrabatten du får av UMO. Mina p-piller kostade 14:- à 3 kartor, då fick jag rabatt från UMO + apoteket.

Med andra ord, det är ingen dyr investering![wink]


   
SvaraCitera

vart får man tag på p-piller?
kostar det något och isåfall: är det till någon speciell ålder?

Du kan gå till en ungdomsmottagning och få hjälp därifrån. Vet själv hur det var att först gå dit. Jag var nervös för frågorna som de skulle ställa. De kommer att ställa frågor bl.a. om din mens, de kollar vikt, sjukdomar inom familjen och så. Men det är inget märkvärdigt att gå dit för de är otroligt duktiga och man behöver inte vara nervös för att gå dit. Man pratar om varför man vill ha ppiller och hur vardagssituationen ser ut osv.
Att gå till ungdomsmottagningen är gratis, i min kommun får man vara upp till 20 år och sedan får man gå till kvinnokliniken, men det är olika i varje kommun. Oftast brukar ppiller ge ut till de som är över 15 år, de rekomenderar inte sex före den åldern, men annars ber dom dig att använda kondom.
Mína ppiller (Cerazette) är inte så dyra. Jag betalade drygt 250:- för mina och de räcker i 6 mån så jag tycker inte att det är dyrt. Men det finns billigare.
Sedan kan det också vara att de rekomenderar dig till att inte använda ppiller för då har man vissa hormoner i kroppen som styr, men man ska inte känna sig udda eller så, kroppen fungerar olika. Då finns det andra saker som gör att du kan vara skyddad såsom kondom, p-stav, p-plåster m.m.


   
SvaraCitera