Aviseringar
Rensa alla

P-piller


Ämnesstartare

Tja!
Jag slutade ta mina p-piller, men har nu börjat igen, så jag undrar hur länge måste man vänta innan det går att ha sex igen? Räcker 5 dagar? Och hur stor är då risken att bli gravid?


   
Citera

Citerar rfsu "Om en tjej börjar med p-piller allra första gången på mensens första dag, skyddar p-pillerna från och med den första dagen, så länge de tas regelbundet."

Har för mig att jag hört att det tar en vecka innan p-piller börjar verka om man börjar någon annan gång i menscykeln (rätta mig någon gärna om jag har fel)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillaBob:

Citerar rfsu "Om en tjej börjar med p-piller allra första gången på mensens första dag, skyddar p-pillerna från och med den första dagen, så länge de tas regelbundet."Har för mig att jag hört att det tar en vecka innan p-piller börjar verka om man börjar någon annan gång i menscykeln (rätta mig någon gärna om jag har fel)

Åh tack! 🙂
Var dock lite drygt en vecka sen jag hade mens, så jag måste vänta en vecka va?


   
SvaraCitera
penja

LillaBob:

Har för mig att jag hört att det tar en vecka innan p-piller börjar verka om man börjar någon annan gång i menscykeln (rätta mig någon gärna om jag har fel)

det borde stämma!

Rosaelifant:

Tja!

men om du börjar första mensdagen så ska det vara lugnt helt från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:

men om du börjar första mensdagen så ska det vara lugnt helt från början.

ah okej.. tack


   
SvaraCitera

Rosaelifant:

Var dock lite drygt en vecka sen jag hade mens, så jag måste vänta en vecka va?

Hmm, tror inte det är så säkert även om du väntar en vecka :/. Pratade med barnmorska nyligen och hon sa att det inte var någon idé att börja käka pillrerna flera dagar efter mensen kommit. (Jag trodde jag kunde börja, men var på mensens fjärde dag). Kroppen har redan börjat sätta igång sin lilla procedur med hormoner och grejer. Man ska börja på mensens första dag liksom.
Ofc kan jag ha fel, men det var så hon sa. Har säkert ett visst skydd. Kör med kondom ett tag lr nåt <3


   
SvaraCitera

LillaBob:

Citerar rfsu "Om en tjej börjar med p-piller allra första gången på mensens första dag, skyddar p-pillerna från och med den första dagen, så länge de tas regelbundet."Har för mig att jag hört att det tar en vecka innan p-piller börjar verka om man börjar någon annan gång i menscykeln (rätta mig någon gärna om jag har fel)

mvg

snökaktus:

Hmm, tror inte det är så säkert även om du väntar en vecka :/. Pratade med barnmorska nyligen och hon sa att det inte var någon idé att börja käka pillrerna flera dagar efter mensen kommit. (Jag trodde jag kunde börja, men var på mensens fjärde dag). Kroppen har redan börjat sätta igång sin lilla procedur med hormoner och grejer. Man ska börja på mensens första dag liksom.Ofc kan jag ha fel, men det var så hon sa. Har säkert ett visst skydd. Kör med kondom ett tag lr nåt <3

börja på mensens första dag - du blir skyddad direkt
Börja när som så är du inte skyddad på en vecka och riskerar eventuella hormonrubbningar som blir i och med att då din menst och och den uträknade p-pillermensen hamnar i obalans så det kan bli mellanblödningar och skit. men du är fortfarande skyddad.


   
SvaraCitera