Aviseringar
Rensa alla

P-piller, biverkningar?



   
SvaraCitera

Bumbibohl:

Man kan dö.

Och en av de första frågorna man alltid får när man ska välja piller är "har det förekommit bloproppar i släkten tidigare?" Man går inte direkt därifrån utan att fått information om riskerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouki:

Jo, det räknas som relativt ovanligt. Då det inte alls händer lika ofta som t.ex. viktuppgång.

Nope, har besökt fem olika barnmorskor och frågat alla.. Det är vanligt och de flesta får de, och därefter får de byta piller..


   
SvaraCitera

SPASMERSANDRA:

Nope, har besökt fem olika barnmorskor och frågat alla.. Det är vanligt och de flesta får de, och därefter får de byta piller..

Den informationen har jag aldrig fått, varken från barnmorskor eller läkare vilka jag båda besöker regelbundet av olika skäl.

Vilken sort var det du gick på? För det iofs olika statistik på olika märken med olika nivåer av hormoner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouki:

Den informationen har jag aldrig fått, varken från barnmorskor eller läkare vilka jag båda besöker regelbundet av olika skäl.

Vilken sort var det du gick på? För det iofs olika statistik på olika märken med olika nivåer av hormoner.

Cilest, Neovletta, Trionetta, Yasemin...
Och jag besöker också reglebundet barnmorskor och läkare.


   
SvaraCitera

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp?articleID=35629

Fass är ett av de få läkarlexikon man kan lita på som finns på nätet, där drar de upp de absolut vanligaste biverkningarna:
"Östrogena biverkningar: Illamående, svullnad, ökad pigmentering och ökad flytning från underlivet.

Gestagena biverkningar: Ökad aptit, trötthet, nedstämdhet, minskad sexuell lust, fett hår, ansiktsfinnar och kramper i vadmuskulaturen."
Dock räknas inte nedstämdhet som depression, då det inte är lika grovt.
Så det är inte samma sak.


   
SvaraCitera

man kan få större bröst om man överdoserar


   
SvaraCitera

PixPoxy:

man kan få större bröst om man överdoserar

är en följd av ökad aptit->viktuppgång->större bröst 🙂


   
SvaraCitera

xparn:

Sånt vill jag ju inte att ska hända henne.. :/

Men ta inte p-piller då [smile] Finns massa andra [smile]
P-piller kan det ju också vara lite jobbigt med att ta varje dag och sånt innan man kanske blir van.
Jag föreslår P-stav det har jag och den kostar 110 kr håller i 2 år [smile] slipper man äta piller varje dag den sköter allt själv[smile]
Och den gav mig bara mindre mens och det gjorde ju mig bara gladare XD

http://www.umo.se/Sex/Skydd-mot-graviditet/P-stav/

Här kan du annars läsa om bland annat p-stav eller alla dom andra sakerna det finns [smile]


   
SvaraCitera

Kouki:

är en följd av ökad aptit->viktuppgång->större bröst 🙂

om man käkar en hel karta på en gång sker det


   
SvaraCitera

De vanligaste biverkningarna är:
Depressioner, humörsvängningar, ökad vikt och minskad sexlust.
Tips. Googla på det 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför ska vi tjejer proppa i oss en massa jävla hormoner när det egentligen är lättare att ha piller för killar som inte är lika "skadliga" som för oss tjejer? Sambon är helt på att ta det när det kommer ut. för att jag ska slippa skiten med hormoner som jag inte mår bra av.

p-piller eller andra preventivmedel är ju inte skadliga så - men just vi som inte fixar hormoner och kanske funderar på att sätta in kopparspiral kan riskera att inte få barn sen. det ger mer biverkningar för oss kvinnor än vad det skulle göra för männen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kompis gick upp i vikt och en hel bh storlek.


   
SvaraCitera

Be henne fåra om CERAZETTE . Dom har inte så många hormoner som vanliga p-piller o vanligtvis inga andra biverkningar , nackdelen är att man måste ta dom så regelbundet som möjligt ( samma tid varje dag ) . o man ska helst inte spy eller få diarré på tre timmar 😛 då kan effekten avta . Men dom informerar på UM om allt det dära


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har tidigare använt neovletta28 och fick sån j'kla mensvärk, sen började jag med p-ringar, men dom fick pojkvännen ont av, sen började jag med cerazette men dom blödde jag ständigt av i 4 månader, sen nu har jag börjat med cilest28 och nu har jag fått ömma bröst illamående på kvällarna och gått upp i vikt, vet inte riktigt om det är graviditet eller biverkningar.
men jag rekomenderar någ att börja med p-stav eller liknande om hon inte kommer komma ihåg att ta pillrena och om ni inte vill riskera att få några biverkningar>.<


   
SvaraCitera