Aviseringar
Rensa alla

P-piller första gången, börja utan mens?


Ämnesstartare

Hej, jag har en fråga!
Det är så att jag ska börja med p-piller för första gången och jag undrar om det spelar någon större roll när jag börjar knapra dom? Barnmorskan sa att jag ska börja med dom på första dagen av min nästa mens. Men grejen är den att jag ska åka och hälsa på min pojkvän om lite mer än en vecka, och vi vill gärna ha sex utan kondom. Så min fråga är då om jag kan börja med mina p-piller även om jag inte har mens just nu? Min förra mens slutade för drygt en vecka sen, och jag har bara mens var tredje månad, alltså kommer jag inte kunna börja med p-piller förrän januari-februari nästa år om jag ska göra det när jag får mens. Hjälp? Tacksam för svar 😀

Och ja, jag är medveten om alla trådar om mens och p-piller hit och dit men jag hittar helt enkelt inte rätt. Jag hittar bara frågor om hur man hoppar över sin mens och sånt, och eftersom att det här är nytt för mig så föredrar jag att 'personligen' fråga och få svar. Så nu vet ni. 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

P-piller skyddar från första dagen om du tar den när du får din mens, annars måste du vänta en vecka för att pillret ska skydda.

Eller sumthang. [cool]


   
SvaraCitera

Jag har faktiskt ingen aning. Men jag tror att man kan ringa sjukvårdsupplysningen om sådant [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Men jag tror att man kan ringa sjukvårdsupplysningen om sådant

Kan du ringa åt mig då? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisuki Duckieeee:

P-piller skyddar från första dagen om du tar den när du får din mens, annars måste du vänta en vecka för att pillret ska skydda.

Men så om jag inte har mens nu, och så knaprar jag piller i en vecka och några dagar nu, så skyddar det ändå? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisuki Duckieeee:

Eller sumthang

känns säkert hörruduru [wink]


   
SvaraCitera

När jag började med mina så började jag mitt i, det gick bra iaf utan biverkningar. Jag gjorde det för att jag ändå ville skjuta på mensen samma månad så därför åt jag hela kartan efter att jag hade börjat, även fast jag itne nyss hade haft mens, och hon jag fick dem av sa att det värsta som kunde hända var mellanblödningar, men det verkade faktiskt som om det var bättre att göra så som jag gjorde, äta hela kartan, istället för att dutta med p-piller någon vecka och sen ta paus för mens. Det borde ge bättre skydd om du bara fortsätter äta dem dessutom. Jag skulle vara så gott som skyddad från graviditet efter att ha ätit dem i två veckor, så pausen kanske förstör verkningseffekten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, tack! Det var verkligen vad jag behövde höra ^^
Så jag är ändå skyddad näst-nästa vecka om jag börjar äta dom nu? Det enda som händer är att min mens blir uppskjuten och MÖJLIGEN mellanblödningar osv?


   
SvaraCitera

pinne:

Men så om jag inte har mens nu, och så knaprar jag piller i en vecka och några dagar nu, så skyddar det ändå? [smile]

Beror kanske på vad du tar för p-piller.

pinne:

känns säkert hörruduru [wink]

Ring och fråga. [no-no]


   
SvaraCitera

De börjar skydda efter en vecka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur säker är du på det då? ^^ Tack för svar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisuki Duckieeee:

Ring och fråga. [no-no]

Vågar inte 🙁 haha


   
SvaraCitera

Asså jag hade mens en hel månad efter att jag började med mina, så vågar du verkligen ta chansen? ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men.. jag förstår inte riktigt vad du menar xD *dum*
När du säger sådär så vågar jag ju absolut inte x) hahah


   
SvaraCitera

pinne:

Vågar inte 🙁 haha

Apropå det oliviaa skriver... Du kan få blödningar av p-piller. Det verkar de flesta få...


   
SvaraCitera