Aviseringar
Rensa alla

P-piller


Ämnesstartare

hej jag hade sex men min flickvän igår och ingen av oss hade skyddat, min fråga är då, funkar p pillren i efter hand alltså om man börjar ta dom dagen efter typ?

H


   
Citera

Nej det gör de inte. Och detta skulle din flickvän ha blivit informerad om på ungdomarmott/vårdcentralen. Nu kan hon ta ett dagen efter piller, dessa kan man ta inom ca 72 timmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Nej det gör de inte. Och detta skulle din flickvän ha blivit informerad om på ungdomarmott/vårdcentralen. Nu kan hon ta ett dagen efter piller, dessa kan man ta inom ca 72 timmar.

Okej, är det typ akut p-piller? Vars får man tag på dom? Ungdomsmotagningen? 


   
SvaraCitera

triload:

Okej, är det typ akut p-piller? Vars får man tag på dom? Ungdomsmotagningen? 

Ja. Men också på apotek.


   
SvaraCitera

Dock så gäller det bara använda akut-p-pillren i nödfall, som i ditt fall. Var noga med att skydda er nästa gång!


   
SvaraCitera

den profil bilden+denna tråd=fnö skrattig


   
SvaraCitera

Går hon redan på det? Eller ska hon börja? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofflizz:
Går hon redan på det? Eller ska hon börja? 

Hon går inte på det, jag frågade ifall jag skulle köra när hon visste att jag inte hade någon kondom så då antog jag att hon gjorde de men nejShockerad


   
SvaraCitera

Nej det gör de inte, dock kan hon ta akut p-piller (finns på alla apotek och ungdomsmottagningar)! Det knasar upp hormonerna en del tyvärr - mensen kan utebli eller bli långvarig och så, men är det enda som funkar som skydd i efterhand. Ta det så fort som möjligt också! Ju längre tiden går desto mindre effektivt blir det. Tror det går att ta upp till tre dagar efter samlaget om jag minns rätt, men skyddet minskar ju fler timmar som går.


   
SvaraCitera

triload: Hon går inte på det, jag frågade ifall jag skulle köra när hon visste att jag inte hade någon kondom så då antog jag att hon gjorde de men nejShockerad

Mannen nu kanske du blir en ofrivillig ung farsa. Jag hoppas du inte blir det.
Men förmodligen så har din tjej nåt vett och tar ett "Dageneftepiller".


   
SvaraCitera

Vanliga p-piller verkar främst genom att hindra ägglossning, alltså att ett ägg släpper från äggstockarna och vandrar ut i livmodern. Har det redan skett så finns ägget där och kan befruktas vilket inte kan hindras med p-piller av valigt slag. Dock av dagen efter piller som är en annan historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor:
Nej det gör de inte, dock kan hon ta akut p-piller (finns på alla apotek och ungdomsmottagningar)! Det knasar upp hormonerna en del tyvärr - mensen kan utebli eller bli långvarig och så, men är det enda som funkar som skydd i efterhand. Ta det så fort som möjligt också! Ju längre tiden går desto mindre effektivt blir det. Tror det går att ta upp till tre dagar efter samlaget om jag minns rätt, men skyddet minskar ju fler timmar som går.

Hon har ägglossning om typ en och en halv vecka så


   
SvaraCitera