Aviseringar
Rensa alla

P piller


Ämnesstartare

hej! Jag bara undra om man kan börja med P piller när man vill, ska ha min mens närsomhelst men kan jag endå börja med dom nu?Tack för svar 


   
Citera

Det står ju i det lilla häftet i asken annars. Och för övrigt dålig barnmorska om hon inte informera dig om hur du ska börja med dom.

om du tar Neovletta 28 

Man kan börja behandlingen när som helst under menscykeln om man är säker på att man inte är gravid och då behöver man använda kondom de första sju dagarna. Om man börjar på mensens första dag har man däremot skydd från och med den första dagen.

För att ha fullt skydd ska man ta tabletterna regelbundet vid ungefär samma tidpunkt varje dag. Det är bra att försöka ta tabletten i samband med någon daglig rutin, till exempel när man borstar tänderna på morgonen. Man har skydd mot att bli gravid även under de dagar man tar sockerpiller.

Under veckan när man tar sockerpiller får man oftast en mensliknande blödning. Mensen kan utebli utan att man är gravid och man fortsätter då att ta tabletterna som vanligt. För säkerhets skull bör man göra ett graviditetstest om blödningen har uteblivit två månader i rad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack så jätte mycket för svaret !!

T


   
SvaraCitera