Aviseringar
Rensa alla

P-piller VS P-stav?


Ämnesstartare

Behöver hjälp ang. preventivmedel, vet ej vilket som är bra och vilket som är mindre bra.

Vet några nack- & fördelar men bara dem man läst på umo.se

Är 14 år, och vet ej om man får ta p-stav då? Hjälp mig snälla!


   
Citera

123dumdum123:

Är 14 år, och vet ej om man får ta p-stav då? Hjälp mig snälla!

Hej jag har haft typ p-stav i 8 mån och det funkar fin fint [y] den håller i 3 år så man slipper ju ta piller och sånt[smile] inte många bieffekter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cutekitty:

Hej jag har haft typ p-stav i 8 mån och det funkar fin fint [y] den håller i 3 år så man slipper ju ta piller och sånt[smile] inte många bieffekter

Okejokej, tack! =) Du har inte använt p-piller innan? Vilket som fungerade bäst undrade jag. Ehm, hur gammal är du då? =)


   
SvaraCitera
loita

min kompis har p stav hon kan vara utan mens i flera månader men när hon sen får den har hon även den i flera månader [cute] kan tänka mig de suger [cute] fast aa hon är en av miljarder xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loita:

min kompis har p stav hon kan vara utan mens i flera månader men när hon sen får den har hon även den i flera månader

Det är ju olika fårn person till person om mensen. Åhh har beslutsångset vilket ja ska ta.. =(


   
SvaraCitera

loita:

hon kan vara utan mens i flera månader men när hon sen får den har hon även den i flera månader

just därför vågar/vill jag inte skaffa det. fett läskigt ju :s


   
SvaraCitera

loita:

min kompis har p stav hon kan vara utan mens i flera månader men när hon sen får den har hon även den i flera månader [cute] kan tänka mig de suger [cute] fast aa hon är en av miljarder xD

Ja jag har aldrig fått såna problem.. [shake] jag har mens som vanligt men mycket mindre [smile] nästan inget [smile]

123dumdum123:

Okejokej, tack! =) Du har inte använt p-piller innan? Vilket som fungerade bäst undrade jag. Ehm, hur gammal är du då? =)

Nej jag tänkte men fick inte för att den kunde jag få blodpropp av[shake] Och sen så var jag rädd att missa ta pillret nån dag.

Pstav
Fördelar

Stavar ger ett mycket säkert skydd i 3-5 år.
Ägglossningen kommer igång någon månad efter att staven tagits bort.
Hormondosen är lägre än i p-sprutan.
Du slipper de biverkningar som man kan få av östrogen.
Nackdelar

Du måste göra ett läkar- eller barnmorskebesök för att sätta in och ta ut stavarna. Du kan få oregelbundna blödningar. Skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.
Biverkningar

Mycket vanliga (1 av 10 kvinnor): Huvudvärk, akne, bröstspänningar, viktökning och oregelbundna mensblödningar.
Vanliga (1-10 per 100 kvinnor): Yrsel, smärta eller hud reaktion vid injektionsstället, buksmärta, illamående, gaser i magen, håravfall, humörförändringar, minskad sexlust, trötthet, viktminskning, minskad aptit och menssmärtor.
Du kan läsa mer om biverkningar på fass.se: P-stav 3 år, P-stav 5 år.

P piller
Fördelar

Pålitligt preventivmedel. Kan göra din mens mindre kraftig och mindre smärtsam. Kombinerade p-piller skyddar mot blodbrist och cystor på äggstockarna. Studier visar att kombinerade p-piller minskar risken att drabbas av cancer i livmoderslemhinnan och äggstockarna.
Nackdelar

Pillret måste tas regelbundet annars kvarstår inte skyddet mot graviditet. Skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.
Det finns en ökad risk för att få blodpropp om man använder kombinerade
p-piller, framför allt om du uppfyller andra riskfaktorer för blodpropp.
Biverkningar

Mycket vanliga (1 av 10 kvinnor) biverkningar: Bröstspänningar, illamående och småblödningar.
Vanliga biverkningar (1-10 per 100 kvinnor): Akne, viktökning, bröstspänningar, illamående, magsmärta, huvudvärk, humörförändringar, minskad sexlust och smärtsamma eller oregelbundna menstruationer.
Det finns flera att välja på och du kan få råd och ytterligare information om biverkningar av din barnmorska eller gynekologen.

Nu kan du läsa vilken som passar dig [y]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

just därför vågar/vill jag inte skaffa det. fett läskigt ju :s

ehh läskigt är det inte alls [shake] händer inte mycket och man kan ju känna sig säker hela tiden [smile]


   
SvaraCitera

123dumdum123:

hur gammal är du då? =)

Jag är 15 år


   
SvaraCitera

cutekitty:

enhimmelskdrog: just därför vågar/vill jag inte skaffa det. fett läskigt ju :s

blöder man ovanligt mycket så kan man ju bara ta ut det [y]


   
SvaraCitera

cutekitty:

ehh läskigt är det inte alls [shake] händer inte mycket och man kan ju känna sig säker hela tiden [smile]

jag skulle tycka det var läskigt att ha mens i flera månader jo [sad]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

jag skulle tycka det var läskigt att ha mens i flera månader jo [sad]

Ja men då tar man ju ut den bara..och det kan man få problem med p piller också med allt faktiskt [smile] man får testa sig fram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cutekitty:

man får testa sig fram

Tycker ni jag ska gå till ungdomsmottagningen och prata med dem och dem kanske hjälper mig och välja?


   
SvaraCitera

123dumdum123:

Tycker ni jag ska gå till ungdomsmottagningen och prata med dem och dem kanske hjälper mig och välja?

Ja det tycker jag [smile] För i vilket fall som helst så måste du kolla så att du inte har större risk för blodpropp i familjen så gå dit [y] För blodpropp är farligt om det går fel[sad] så ta inga onödiga risker


   
SvaraCitera

Hur kan man jämföra piller och en dildo?


   
SvaraCitera