Aviseringar
Rensa alla

p-ring, behöver tips!


Ämnesstartare

Jag började använda p-ring för ca två veckor sedan och allt har varit helt okej förutom att jag har kännt av väldiga humörsvängningar som skrämmer livet ur min pojkvän och lite huvudvärk så har jag mått bra. Men när min mens tog slut för ca en vecka sedan så har jag haft flytningar med blodstänk i, men efter att ha läst på en del om p-ring så har jag förstått att det är normalt att få lite små blödningar i början?
De senaste dagarna har det börjat svida i underlivet, speciellt utanpå, blygdläpparna, klitoris, i början av slidan osv. Jag har haft sex två gånger sen det började svida och jag känner inte av det under sex speciellt mtk, men efteråt är jag helt svullen och öm och det svider jättemycket. Jag har försökt använda babyolja för att mjuka upp, för jag har läst om flera tjejer som har haft detta problem och att det då har berott på att p-ringen torkar ut.
Jag undrar om någon har tips om vad jag kan använda för kräm, olja mm? Går det över när man har vant sig vid hormonerna? Svider det mindre under sex om man tar ut den under tiden?
Jag har aldrig haft svamp eller annat problem tidigare, så jag är nästan helt hundra på att det har med p-ringen att göra.
Väldigt tacksam för svar och tips!


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

flikka:

Svider det mindre under sex om man tar ut den under tiden?

Du ska ju absolut inte ta ut ringen under sex. Det är ju den som skyddar dig mot graviditet och tar du bort den under cykeln så är du av med allt skydd och kan därmed bli med barn.

Angående svedan och det andra borde du prata med någon på din lokala ungdomsmottagning om dina bekymmer så kan ni kanske tillsammans komma fram till en lösning. Det finns många andra alternativ förutom p-ring och fungerar inte ringen kan du prova något annat.

Men som sagt, vad du än gör så ta INTE ut den. Om du inte vill bli mamma förstås.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Du ska ju absolut inte ta ut ringen under sex.

Man kan göra det. Bara man sätter in ringen direkt efter sex igen. Vet detta då barnmorska försökte tvinga på mig p-ring för några månader sen.


   
SvaraCitera

Tror att man kan vara utan p-ringen upp till tre timmar, är inte helt säker, men något sånt är det.


   
SvaraCitera

Hej. Jag har också haft p-ring och hade exakt samma problem, sveda, och svullnad efter sex. Hade den en cykel (3 veckor) sen tog jag ut den för alltid och problemen försvann. Vet inte om det blir bättre med tiden, men för mig var det så jobbigt att inte kunna ha sex utan att det gjorde så jävla ont efteråt. Det är inte bra heller för om kroppen får minne av att sex gör ont, så kan det leda till andra problem, så ha ALDRIG sex när det gör ont. Jag skulle ta ut den (som jag gjorde) och prova ngt preventivmedel som inte gör ont. Det finns så många att välja mellan att det inte är värt det. Men prata med den som skrev ut den om biverkningarna om du vill ha kvar den....

har ni haft oskyddad sex förut? Kan ju vara en reaktion mot sperman? Prova att använda kondom när du har ringen i och se om det fortfarande känns (för mig var den enda skillnaden att det sved mindre för att slemhinnorna inte fick kontakt med sperman när de redan var irriterade och sved). Man kan ju alltid prova! Men blir det inte bättre, ta kontakt med barnmorskan och fråga om det blir bättre, annars ta ut den och börja med ngt annat istället, man ska inte gå runt och ha ont, det är inte värt det!!!

Jag provade även att ta ut den vid sex, men det hjälpte inte heller. Men du kan ju alltid prova och se om det blir bättre för dig, och det stämmer inte som timeisrunningout skrev att man blir med barn om man tar ut den. Man kan ha den ute i 3 timmar och fortfarande vara helt skyddad. Så om ni inte har sex mer än 3 timmar så är det lugnt. Kom ihåg att sätta tillbaka den bara! Lycka till! 🙂


   
SvaraCitera

stereo total:

Tror att man kan vara utan p-ringen upp till tre timmar, är inte helt säker, men något sånt är det.

Yep.

OnT: Hade också sveda och svullnd efter sex men det visade sig senare också att jag hade fått svamp. Mycket möjligt på grund av att ringen torkat ut.


   
SvaraCitera