Aviseringar
Rensa alla

P-STAV? HJÄLP!


Ämnesstartare

Idag var jag hos min barnmorska och pratade om att jag kanske skulle sätta in en p-stav.
Har andvänt mini-piller nu, eftersom det går blodproppar i släkten.
Har haft Cerazette, som var sjukt jobbigt, mens hela tiden.
Och nu har jag Mini-Pe. Var bra i början, fick mens 1 gång i månaden i ungefär 2-3 månader, sen blev det värre, och på den senaste tiden har jag haft mens i en vecka, sen fri 5 dagar, sen mens i en vecka igen, sen fri 5 dagar osv, osv. Sjukt jobbigt.

Men tillbaka till p-staven.
Någon som haft sånna här problem?
Hon sa att jag skulle välja mellan Implanon som är 1 stav, och en ganska ny sort som heter Jadelle, som är 2 stavar. Jadelle har tydligen visat på mindre blödningar av dem som ätit det.
Men allt är så individuellt.
Har läst på en massa sidor på internet, och alla säger olika.
Min syrra har Implanon, bara 1 stav, och hon har inga problem, men tänk om jag får problem?
Dessutom vet jag inte om hon hade mycket blödningar innan hon satte in den.
Men jag undrar om någon har haft samma problem som mig och vilken p-stav ni valde och hur det blev sen?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Nej, jag har inte haft några problem med min..[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

motvind!

okej, men hade du minipiller innan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

medicdroid:

okej, men hade du minipiller innan?

Nepp


   
SvaraCitera
Tuvan

Har inte haft några problem med min (Implanon), jag blöder rätt sällan.. typ en gång var 4e månad. Sen kanske jag blöder 1½ vecka eller nåsånt. Sen har jag knappt mensvärk heller. Så jag är supernöjd.

Du får helt enkelt testa dig fram då alla är olika.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde man verkligen testa sådant när man vet att man kanske kan dö av en blodpropp?


   
SvaraCitera

Min syster hade P-stav i armen. Det gick bra ända tills hon tappade känseln och blodlflödet försämrades i armen... Eller något sånt! :S Läskigt var det iaf! Så hon fick fara och ta ut den och he in en ny.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet flera kompisar som har haft P-stav och som det fungerat mycket bra med samt några som har fått jobbiga besvär med det.

Jag kan tipsa om att titta på lite mera professionella websidor med bra information ... Fråga även om dom har några bra tips isåfall så medela mig..

Cittat från http://www.barnmorska.net

\"Precis som olika sorters p-piller kan p-stav ge biverkningar i form av minskad sexlust, bröstspänningar, humörsvängningar m.m. Den som är känslig för minipiller löper risk att vara känslig också mot p-staven.
Många av biverkningarna kan gå över med tiden. Det tar dock flera månader innan man vet.\"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har också blodpropp i släkten, jag har försökt med cerazette 2 ggr men blödde bara varje dag av dom. Mini-pe funkade bra för mig men tröttnade på att hålla tidsintervallet varje dag =/. Jag satte in implanon i armen för å testa det men jag blödde varje dag i ca 4 månader, då bestämde barnmorskan att det var dags att ge upp så jag tog ut den 😛 förutom att ja blödde så mådde ja jättebra men jag förlorade ås mycket blod att jag fick järnbrist å va tvungen å äta järntabletter i 3 omgångar på 6 månader innan det blev normalt igen. Jag var supertrött då hela tiden!! Men som du sa så är det väldigt individuellt. Men så blev det för mig iaf =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När vi ändå är inne på ämnet..
Om man inte är myndig, kan man sätta in en p-stav utan föräldrars tillstånd eller så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fridachoke:

Om man inte är myndig, kan man sätta in en p-stav utan föräldrars tillstånd eller så?

Borde man väl kunna. Fast jag vet inte.
Gå till UM och fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Nej, jag har inte haft några problem med min

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag pratade med en barnmorska om att sätta in en p-stav sa hon att jag skulle prova på cerazette först i tre mån för att se om jag fick biverkningar.
Om jag får det ska jag nog inte sätta in en p-stav enligt henne, så biverkningarna på cerazette och p-stav är snarlika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera