Aviseringar
Rensa alla

Päls som mode


Ämnesstartare

dyngbög:

Jag syftar på vad som helst som mänskligheten tjänar på.

Okej. Jag tror verkligen inte mänskligheten tjänar på pälsindustrin (inte köttindustrin heller). Visst det finns människor som tjänar på det, men inte mänskligheten i stort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

s så, jag tror verkligen att det förekommer inom pälsindustrin. Kanske inte Sverige, men i Ryssland och Kina så sker det garanterat och päls därifrån säljs här i Sverige.

Jo men så är det väll med det mesta som produceras där borta och genom att köpa det så stödjer man mycket, mycket mer än bara den här rätt specifika saken som aldrig skulle vara tänkbara här. Barnarbete, slavlöner, fullständig avsaknad av myndighetskontroll mm.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Okej. Jag tror verkligen inte mänskligheten tjänar på pälsindustrin (inte köttindustrin heller). Visst det finns människor som tjänar på det, men inte mänskligheten i stort.

Så går det ju säga om otroligt många bekvämligheter dock. Päls kanske inte är det viktigaste i världen, men det fyller uppenbarligen ett behov då det finns en marknad för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

[love]

good service innit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser inte hur man kan försvara pälsindustrin när vi har tillgång till fullgoda alternativ för att hålla oss varma om vintern. I synnerhet inte när ett av de alternativen är fuskpäls.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dyngbög:

men det fyller uppenbarligen ett behov då det finns en marknad för det.

Precis som heroin och kärnvapen fyller en funktion.

(Lol, älskar att dra argument till sin spets)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dyngbög:

Så går det ju säga om otroligt många bekvämligheter dock. Päls kanske inte är det viktigaste i världen, men det fyller uppenbarligen ett behov då det finns en marknad för det.

Möjligen funktionen att kunna skilja mellan fattiga och rika. Är det verkligen någonting som är så värt att kämpa för?

Och i fallet med pälsdetaljer så är det rätt onödigt och återigen är det mer en status symbol än någon riktig funktion.

OF 5:

Jo men så är det väll med det mesta som produceras där borta och genom att köpa det så stödjer man mycket, mycket mer än bara den här rätt specifika saken som aldrig skulle vara tänkbara här. Barnarbete, slavlöner, fullständig avsaknad av myndighetskontroll mm.

Allt det är väl i allra högsta grad relevant i det här specifika fallet, det är inte precis som att jag förespråkar att man ska konsumera saker som tillverkas av barn så länge det inte är päls. Eller saker utomlands över huvudtaget.


   
SvaraCitera

Semi:

Precis som heroin och kärnvapen fyller en funktion.

Du borde försöka få i dig lite protein, din hjärna verkar trött.
Kärnvapen existerar enbart för att skada andra människor, heroin borde ha en legit marknad men det är en annan debatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dyngbög:

Du borde försöka få i dig lite protein, din hjärna verkar trött.

Du borde få i dig lite näringslära.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dyngbög:

Kärnvapen existerar enbart för att skada andra människor

Och vinna krig. Päls existerar för att Isabell Löwengrip ska känna sig smexig och för att döda djur?


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Möjligen funktionen att kunna skilja mellan fattiga och rika. Är det verkligen någonting som är så värt att kämpa för?

Och i fallet med pälsdetaljer så är det rätt onödigt och återigen är det mer en status symbol än någon riktig funktion.

Jaha jag ser att det är halmdockedags, vilket betyder att det är dags för mig att ta mig ut ur tråden. Peace out, troll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dyngbög:

Jaha jag ser att det är halmdockedags, vilket betyder att det är dags för mig att ta mig ut ur tråden. Peace out, troll.

[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dyngbög:

Tycker inte man kan applicera moral på ett område där det inte gäller. Djur förstår varken moral, etik eller rättigheter och bör behandlas därefter.

Etik är inte en överenskommelse mellan två parter. Vad som är moraliskt riktigt beteende ändras inte för att beteendet sker i relation till någon som saknar en uppfattning om moral. Någons rättigheter är inte beroende av deras förmåga att greppa vad dessa rättigheter innebär.

Att orsaka andra varelser lidande i onödan är inte etiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser ingen som helst anledning till att bära päls då det finns andra alternativ i dagens samhälle, men jag vet inte om jag tycker att det fyller någon funktion att stå med plakat utanför butiker och skrämma expediter som ändå inte har någon makt.
Men det kanske får någon att inte gå in just där och köpa sig en päls iof.
Jag tycker däremot inte att det ska falla någon skugga på gamla människor som knatar runt i sina pälsar de fick på trettiotalet.


   
SvaraCitera