Aviseringar
Rensa alla

Pakistan


Ämnesstartare

Översvämningarna i Pakistan drabbar många fler människor än jordbävningen i Haiti, men katastrofen får bara en tredjedel så mycket uppmärksamhet i svenska medier, enligt medieanalysföretaget Retriever.

http://flutetankar.blogspot.com/2010/09/pakistan-oversvamningen-och-framtiden.ht...

Vrf får Haiti men uppmärksamhet än i Pakistan? [sad]


   
Citera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Politik och Samhälle


   
SvaraCitera

För att tycka synd skalan ligger ungefär fördelad såhär..

Svarta -> Bruna(Muslimer) -> Gula(asiater). Vita är det aldrig synd om, värt att notera.

På samma sätt som det är om Haiti vi får höra om i samband med katastrofer (jordbävningar, och nyligen HIV-epidemin) så är det helt klart flest svarta barn med slangar och biafra som vi får se i olika dom olika reklamerna från humanitära organisationer. Sällan eller aldrig får vi se fattiga östeuropeer (Rumäner, moldaver ex) heller östasiater (kineser, vietnameser, laotier). Vissa folkslag är det mer synd om andra tycker vissa helt enkelt.


   
SvaraCitera

för att det är så media fungerar. man rapporterar inte om det som är viktigt utan om det som säljer.

Gruvolyckan i chile rapporterades nästan live, olyckan i nya Zeeland några veckor senare där 36 personer dog blev en notis.

Orkaner som drabbar Nordamerika är viktigare än orkaner som drabbar indonesiska övärlden.

rosa bandet får oceaner av utrymme och blå bandet skyms, trotts att prostatacancer skördar långt fler liv i vårt land.

världen är oerhört snedvriden på alla plan och kommer alltid att vara så länge människor har möjlighet at lägga sina egna intressen i ett arbete. Mediebolag har som alla bolag egna mål med sin verksamhet.


   
SvaraCitera

Sming:

Svarta -> Bruna(Muslimer) -> Gula(asiater). Vita är det aldrig synd om, värt att notera.

lol, nu kan du ju inte vara seriös? Att det blev lite svårare för svenskar/folk i Sverige att flyga när det var vulkanutbrott på Island fick ju mer uppmärksamhet än denna jordbävningen i Pakistan. Stod om det varje dag i tidningen.

Edit: Bara att kolla tidningen idag så ser du att media försöker att hetsa mot de strejkande arbetarna i Spanien med att ​​svenskar drabbas av spanskt flygkaos.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

OF 5:

man rapporterar inte om det som är viktigt utan om det som säljer.

Här har du ditt svar. Dessutom kan medierna inte rapportera för många stora nyheter, då tappar folket intresset för den typen av katastrofer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rödingajävel:

Att det blev lite svårare för svenskar/folk i Sverige att flyga när det var vulkanutbrott på Island

Fast svenskar är ju alltid prio ett i Sverige. [smile]


   
SvaraCitera

Kviq:

Fast svenskar är ju alltid prio ett i Sverige. [smile]

Jo visst, jag tycker det är hur logiskt som helst att media skriver om det som deras kunder vill läsa om. Jag tyckte mest att Smings konspirationsteorier om att media bara skriver om svarta och muslimer är så jävla tröttsamt och ologiskt.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Rödingajävel:

Jo visst, jag tycker det är hur logiskt som helst att media skriver om det som deras kunder vill läsa om.

Tycker dock att det är lite samma sak. Vill folket snarare höra om de "fattiga, utmärglade små svarta barnen som man alltid ser på Röda Korsets reklam" än om "teknologiska och intelligenta asiater som snor våra jobb!" så har du prioriteringsordningen där.

Men ändå, svenska medier är rätt värdelösa. Bättre med utlänska om man faktiskt är intresserad av vad som händer i världen.


   
SvaraCitera

Kviq:

Tycker dock att det är lite samma sak. Vill folket snarare höra om de "fattiga, utmärglade små svarta barnen som man alltid ser på Röda Korsets reklam" än om "teknologiska och intelligenta asiater som snor våra jobb!" så har du prioriteringsordningen där.

Detta förstod jag inte? Kan du omformulera? :S

Kviq:

Men ändå, svenska medier är rätt värdelösa. Bättre med utlänska om man faktiskt är intresserad av vad som händer i världen.

Ja. Överhuvudtaget är hela mediebranschen väldigt centraliserad. Många av nyheterna om övriga världen är ju inköpta från större mediekoncerner. Det gör att de mer eller mindre kan bestämma vad det ska stå i tidningar runt om i världen genom att låta bli att skriva om det de inte vill ha uppmärksammat. Journalismen är nog ett av de områden där det blir som mest tydligt hur profithungern går före samhällsnyttan.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

lol, nu kan du ju inte vara seriös? Att det blev lite svårare för svenskar/folk i Sverige att flyga när det var vulkanutbrott på Island fick ju mer uppmärksamhet än denna jordbävningen i Pakistan. Stod om det varje dag i tidningen.

Svensk media är överlag skit. Man skriver mer om Idol och Kicki Danielssons svåra depressioner än vad man gör om stora händelser runtom i världen. Hur det sedan förändrar mitt tidigare påstående för att svensk media rapporterar om vad som händer svenskar runtom i världen (liksom vilket annat land som helst hade gjort) förstår jag inte alls.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Rödingajävel:

Detta förstod jag inte? Kan du omformulera? :S

Sorry, kände att jag var lite otydlig. Men vad jag menar är att svenskar länge har blivit matade av reklamer med små svarta barn som är utmärglade och gråter i olika reklamer för stödfonder. När man däremot talar om asiater (de som stod sist på Sming's lista) är det snarare att man tänker på alla de jobb som har flyttats dit, än på den stora massan av fattiga människor.

Nu pratar vi om grova generaliseringar. Jag tänker inte såhär, och tror inte att du gör det heller.

Rödingajävel:

Journalismen är nog ett av de områden där det blir som mest tydligt hur profithungern går före samhällsnyttan.

Oh ja. Så har det blivit. Och så kommer det att förbli, inget medium som låter bli med detta överlever speciellt länge.


   
SvaraCitera

Sming:

Svensk media är överlag skit. Man skriver mer om Idol och Kicki Danielssons svåra depressioner än vad man gör om stora händelser runtom i världen.

Ja.

Sming:

Hur det sedan förändrar mitt tidigare påstående för att svensk media rapporterar om vad som händer svenskar runtom i världen (liksom vilket annat land som helst hade gjort) förstår jag inte alls.

Att det ä totalt ologiskt att påstå att svensk media främst skulle skriva om olika folkgrupper i den här ordningen:

Sming:

Svarta -> Bruna(Muslimer) -> Gula(asiater). Vita är det aldrig synd om, värt att notera.

Svensk media skriver om det de själva och deras kunder är intresserade av att läsa, dvs. det som berör dem. Det skrivs såklart däremot om ur ett perspektiv som tjänar medieägarnas intressen. Majoriteten av svensk medias kunder är vita svenskar, och därför handlar majoriteten av nyheterna om saker som berör dessa. Du verkar inte begripa hur kapitalismen fungerar överhuvudtaget om du på allvar tror att de flesta nyheter handlar om att det är synd om mörkhyade och att det aldrig är synd om vita. Låter mest konspirationsteoretiskt a la "onda mediegubbar sitter i ett rum och planerar tillsammans hur de ska förtrycka svenskar bäst". Det hade möjligtvis varit logiskt ifall all svensk media ägts av mörkhyade, men så kan du ju knappast inbilla dig är fallet?

Kviq:

Sorry, kände att jag var lite otydlig. Men vad jag menar är att svenskar länge har blivit matade av reklamer med små svarta barn som är utmärglade och gråter i olika reklamer för stödfonder. När man däremot talar om asiater (de som stod sist på Sming's lista) är det snarare att man tänker på alla de jobb som har flyttats dit, än på den stora massan av fattiga människor.

Nu pratar vi om grova generaliseringar. Jag tänker inte såhär, och tror inte att du gör det heller.

Är fortfarande inte helt säker på att jag förstår faktiskt. :/

Menar du typ att folk är mer intresserade av att läsa om fattiga svarta barn än att produktionen flyttas till Kina? Jag vet inte riktigt om jag upplever att media skriver så, skulle nog säga att det skrivs mycket mer om jobb än om svarta barn. Däremot är det kanske mer reklam som handlar om sånt iofs.

Kviq:

Oh ja. Så har det blivit. Och så kommer det att förbli, inget medium som låter bli med detta överlever speciellt länge.

Nä exakt, inte i ett profitdrivet samhället.


   
SvaraCitera

Det skrivs nästan ingenting om utlandet i helhet heller om det inte rör sig om vem Paris knullar den här veckan eller om Messi skjutit in en boll i nåt Madridskt kryss.


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum X/Klotter


   
SvaraCitera