Aviseringar
Rensa alla

Palestina eller Israel?


Ämnesstartare

Vart står du i konflikten mellan Palestina och Israel? Motivera gärna ditt svar.


   
Citera
Ämnesstartare

din mammas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Står inte på någons sida. Tycker de är lika goda kålsupare båda två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Palestina (Du röstade på detta alternativ)

är inte riktigt bekväm med att rösta, eftersom det inte är en sån enkel fråga som israel eller palestina. det antyder att israel är en enhet med en ståndpunkt, och samma sak om palestina, när det finns väldigt olika synvinklar på det särskilt i israel.

om frågan istället var "är du för den israeliska statens ockupation av palestina och dess förföljelse av palestinier?" hade jag självklart svarat nej. men det finns gott om folk i israel som också är emot det (även om det inte är helt lätt att vara det i israel pga statlig repression).

tillägg: ställer mig inte heller fientlig till våldsamt motstånd mot ockupationsmakten, även om jag inte gillar om målen är civila. om en jämför några random fyrverkeripjäser från Hamas med systematisk bombning av infrastruktur och skolor ter det sig dock ganska oskyldigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cykeldöden:

är inte riktigt bekväm med att rösta, eftersom det inte är en sån enkel fråga som israel eller palestina. det antyder att israel är en enhet med en ståndpunkt, och samma sak om palestina, när det finns väldigt olika synvinklar på det särskilt i israel.

Exakt min åsikt. Avstår därför från att rösta i pollen.

Jag gillar inte folk som spränger andra människor. Det gäller oavsett om de är palestinier eller israeler. Resten är väl rätt ok antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helst vill jag att sionisterna sätter en kula i huvudet på sig själva. Även om det finns betydligt fler problem i konflikten tror jag att det är den bästa början för att försöka hitta en ömsesidig lösning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

helst vill jag att sionisterna sätter en kula i huvudet på sig själva. Även om det finns betydligt fler problem i konflikten tror jag att det är den bästa början för att försöka hitta en ömsesidig lösning.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner verkligen för de civila palestinierna som är i en ekonomiskt och maktmässigt underläge. Så ja, det är en förfärlig konflikt med många fnurror på tråden, men jag känner mer för palestinierna. Att Israel en gång beboddes av en majoritet judar rättfärdigar inte att föra våld på befolkningen palestinier.

Samtidigt förstår jag att judar känner sig hotade. Nu senast när ett part i Ungern ville införa listor över judarna.
http://www.​dn.se/nyheter/varlden/jobbik-efterfragar-listor-pa-judar

Avslutningsvis skulle jag vilja påstå att Europa med Storbritannien i spetsen samt USA är de verkliga bovarna i dramat. Britterna som först lovade att araberna skulle få det och sedan judarna med Balfourdeklarationen. USA:s militära ingrepp är förkastliga och världens relativa passivitet inför alla inskränkningar av mänskliga rättigheter är oförlåtlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser helst att det blir ett enda demokratiskt land utan olika klasser där palestinier eller israelit inte spelar någon roll, lite som PFLP när dom får drömma. Alltså är jag "emot Israel" om man skall följa din poll och visst, illegala ockupationer är ju i regel blä.


   
SvaraCitera

Landet heter Palestina, det har det alltid gjort och det kommer det alltid att göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Palestina (Du röstade på detta alternativ)

De är det förtryckta och ockuperade folket.

Det är vad som spelar roll. Har absolut ingenting att göra med att jag tycker att palestinier är mer sympatiska än israeler, att islam är bättre än judendom, att Hamas har bättre politik än Likud eller nåt sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Palestina (Du röstade på detta alternativ)

Om jag måste välja nån sida. Står på både den palestinska och den israeliska arbetarklassens sida mot både deras inhemska och utländska borgarklass snarare än att ta ställning i en konflikt mellan två stater. Men så länge Israels ockupation kvarstår har jag svårt att se hur något ska kunna lösas i regionen. Ockupationen och raslagarna borde hävas och palestinierna borde ges fullvärdigt medborgarskap i Israel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Om jag måste välja nån sida. Står på både den palestinska och den israeliska arbetarklassens sida mot både deras inhemska och utländska borgarklass snarare än att ta ställning i en konflikt mellan två stater. Men så länge Israels ockupation kvarstår har jag svårt att se hur något ska kunna lösas i regionen. Ockupationen och raslagarna borde hävas och palestinierna borde ges fullvärdigt medborgarskap i Israel.

Jag har saknat dig rödingajäveln! Jag har inte sett dig här på ett tag. Kul att ha dig tillbaka [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Jag har saknat dig rödingajäveln! Jag har inte sett dig här på ett tag. Kul att ha dig tillbaka [y]

[wink][love]


   
SvaraCitera