Aviseringar
Rensa alla

Palestina & Israel, samma land?


Ämnesstartare

Nu är det så att jag ska ha prov om judendomens historia och jag fattar inte det här med Israel och Palestina. Är det samma land? Har det varit samma land? Vad heter det nu? Vems är landet, judarnas eller arabernas? Jag fattar ingenting, snälla hjälp mig!


   
Citera

Det var väl Palestina runt 50-talet tills Judarna kom o ba.. shit de här är vårt land ju, det säger våra religiösa böcker, fuck off!! sen började de kriga och fängsla in palestinier och terrorisera dem.... seeen blev det officiellt ISRAEL för FN godkände det eller vare nu va, men palestinierna (och araberna etc) vägrar erkänna det!

Det var mitt lilla bidrag! Om det är judendomen det handlar om borde det väl bara handla om att judarna gick vilse där i 40 år.. eller vad det nu var!

Tur att det inte är jag som har provet ;D du borde vänta på någon som har mer koll.


   
SvaraCitera

Tycker vi skall bomba bort alla dom där sandnegrerna och deras hem!


   
SvaraCitera

I slutet på 40-talet bestämde man att judarna skulle få bo i landet som idag heter Israel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar lite mer nu än förut iaf, tack för svaren [smile]


   
SvaraCitera

tycker det borde pli flygfält av skiten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Staten Israel är en FN-uppgörelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla på hela programet, man fattar mycket av det, fett bra[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hallonkyss:

Nu är det så att jag ska ha prov om judendomens historia och jag fattar inte det här med Israel och Palestina. Är det samma land? Har det varit samma land? Vad heter det nu? Vems är landet, judarnas eller arabernas? Jag fattar ingenting, snälla hjälp mig!

För cirka 2000 år sedan fanns det inga moderna länder i området. Det fanns en blandning av olika folkgrupper med ursprung i mellanöstern. En av dessa grupper hade en judisk tro. Romarna ockuperade området och judarna gjorde hårt motstånd. Den judiska gruppen gav antingen upp sin tro eller flyttade. I cirka 2000 år har de flyttat om runt om i Europa. Många har gett upp sin tro och många Européer och nordafrikaner har konverterat. Det är bara en liten procentandel av dagens judar som härstammar från de som från början bodde i Palestina. De flesta är en blandning av nordafrikaner, Européer och olika folkgrupper i från Ryssland. Dock har de en religiös övertygelse om att området tillhör dem. Dagens Palestinier har bott i området i hundratals/tusentals år.

Om Palestina tillhör Israel skulle vi svenskar kunna säga att alla landområden som har ägts av Sverige tillhör Sverige.


   
SvaraCitera

Båda sidor är så fyllda av idioter i den där konflikten så man ju bara skicka iväg kärnvapen mot området så man slipper höra om tokjävlarna.


   
SvaraCitera