Aviseringar
Rensa alla

Pålitlig källa?


Ämnesstartare

Jag håller på med ett historia-arbete om Franska Revolutionen, men vi måste ha en annan källa förutom läroboken, men problemet är att jag inte kan hitta någon källa som verkar speciellt pålitlig.
Jag har för mig att det finns någon slags historiahemsida, men en massa information, men jag kommer inte ihåg vad den heter.

Så jag skulle bli väldigt glad om ni kunde länka till pålitliga historiakällor 😀

Inget oseriöst, tack.


   
Citera
Ämnesstartare

Boken A history of world societies.

http://en.wikipedia.org/wiki/French_Revolution


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krlna:

Så jag skulle bli väldigt glad om ni kunde länka till pålitliga historiakällor 😀

krlna:

Inget oseriöst, tack.

Tur att du sa, för jag tänkte länka till en pålitlig, oseriös historiesida. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Tur att du sa, för jag tänkte länka till en pålitlig, oseriös historiesida.

Det var inte riktigt så jag menade..[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Böcker brukar vara pålitliga källor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kolla NE,
gå till bibloteket och fråga, de kan säkert hjälpa dig, böcker är alltid den bästa källan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folkpartisten:

kolla NE

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Random (historiskt) uppslagsverk skulle du kunna använda, Nationalencyklopedin eller något annat där det står något av värde. Internetkällor bör man undvika och exempelvis Wikipedia var bannlyst att använda när vi skrev arbeten på gymnasienivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet ett jättebra ställe där det finns många pålitliga källor, det stället kallas visst biblioteket, men det är väl en okänd institution nuförtiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

Jag vet ett jättebra ställe där det finns många pålitliga källor, det stället kallas visst biblioteket, men det är väl en okänd institution nuförtiden?

Klockren.


   
SvaraCitera

Nationalencyklopedien är alltid bra. Ofta har skolorna sånt konto på ne.se så att man kan gå in, om man nu inte har böckerna eller programmet.

Annars tar du en sida, försöker leta rätt på författaren till den, kollar upp killen, och om han inte är så tillförlitlig skriver du att det kan finnas vissa brister i det han säger istället. Det kallas källkritik ^_^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Klockren.

[wink]


   
SvaraCitera

Ta de källor som wikipedia referar till i sin artikel om franska revolutionen. DET om något önskar jag att jag hade kommit på att göra lite tidigare än sista terminen i trean...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera