Aviseringar
Rensa alla

Påminnelseprogram till Linux


Ämnesstartare

Jag söker ett program som påminner mig om saker, som ett meddelande på skrivbordet eller ännu bättre en lista med saker på skrivbordet. Det får helst vara riktigt irriterande till den grad att jag får lust att slå näven igenom bildskärmen, för annars kommer den nog inte funka.

Tänker använda det främst till så att jag blir påmind hela dagen om att göra saker. Några ideer?


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Tomboy, kanske? Annars kan du ju sätta alarm i Evolution, om du använder det.


   
SvaraCitera

Har använt KAlarm som väckarklocka några gånger, där kan man välja ett eget kommando eller script som startas vid den tid man bestämt. Vet inte om den har någon snoozefunktion, men om du fungerar likadant som jag gör skulle den bara göra saken värre.


   
SvaraCitera
Åtta

kAlarm låter som en front-end till crontab, vilket jag antar att du kan använda om du vill.

Vad är det för typ av applikation du vill ha? Är det tänkt att den ska vara en konstant påminnelse eller är det mer alarmfunktion som du är ute efter? Alltså t.ex. en to do-list vs. väckarklocka.


   
SvaraCitera

Äsch, crontab ala mplayer, det blir fint![y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah just ja, crontab. Låter bra, då kan man välja vad som ska ploppa upp.

Åtta:

Vad är det för typ av applikation du vill ha? Är det tänkt att den ska vara en konstant påminnelse eller är det mer alarmfunktion som du är ute efter? Alltså t.ex. en to do-list vs. väckarklocka.

Hmm, lite både och faktiskt. En lista med saker som visas på skrivbordet så att man alltid blir påmind när man slår upp skrivbordet. Alarmklocka skulle vara bra för att regelbundet påminna.


   
SvaraCitera

sylar:

Ah just ja, crontab. Låter bra, då kan man välja vad som ska ploppa upp.

Använd $xmessage "text du vill visa"

Då kommer det upp en grafisk ruta med texten och en ok-knapp nedanför^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Använd $xmessage "text du vill visa"

Då kommer det upp en grafisk ruta med texten och en ok-knapp nedanför^^

Tufft, det visste jag inte : )
Detta ska experimenteras med, tack.


   
SvaraCitera

sylar:

Tufft, det visste jag inte : )
Detta ska experimenteras med, tack.

Om du vill ha nåt snyggare som försvinner efter några sekunder, en notification så använd istället $notify-send [y]


   
SvaraCitera