Aviseringar
Rensa alla

panflöjt?


isola:

nja

Hahahaha! [love]
Men alltså! Tonföljden är densamma. A är till vänster om B osv. Så hittar du bara "A:et" så kan man arbeta därifrån. [smile]

Dock måste man ha ett rätt bra öra för toner...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Men alltså! Tonföljden är densamma. A är till vänster om B osv. Så hittar du bara "A:et" så kan man arbeta därifrån.

aha, du menade så ^^


   
SvaraCitera

Det brukar finnas ett stort utbud av kurser på de flesta musikskolorna, info om hur du kommer i kontakt med musikskolorna finns oftast på kommunens hemsida(förutsatt att det är en kommunal musikskola).

Du kan även ta kontakt med studiefrämjandet i din stad för att se om det finns någon studiecirkel i närheten som sysslar med just panflöjt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är UM's panflöjt-expert! Vad tycks? [crazy]

Panflöjt.jpg


   
SvaraCitera

ti-92:

Vet någon var det finns kurser i panflöjt i stockholm?

Lär dig själv! Det är inget svårt instrument om man säger så.


   
SvaraCitera

Warja:

Jag är UM's panflöjt-expert! Vad tycks? [crazy]

Haha, fan vad jag älskar att det är en bild på en panflöjt; PÅ din panflöjt! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tornapart:

Lär dig själv! Det är inget svårt instrument om man säger så.

Det är ganska svårt. Att skapa tonerna måste man liksom hålla hårt till läppen och blåsa på en stavelsem typ "ti" eller "te". Halvtoner är skitsvårt att spela så det är ju svårt att spela all musik om man bara kan förhålla sig till en skala. Samt, tack! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kurser finns förövrigt på Youtube om du vill lära dig grunderna, sorry glömde att nämna det [crazy] Sök på "how to play panflute" Gjorde susen för mig! [y] Fast jag vill bara lära mig att spela Papageno-truddeluten från Trollflöjten så jag kan sjunga det på scen nångång med en flöjt förstås. För avancerat panflöjtspel kanske du kan vända dig till en musikskola i Stockholm?


   
SvaraCitera

Warja:

Det är ganska svårt. Att skapa tonerna måste man liksom hålla hårt till läppen och blåsa på en stavelsem typ "ti" eller "te". Halvtoner är skitsvårt att spela så det är ju svårt att spela all musik om man bara kan förhålla sig till en skala. Samt, tack!

Nej, jag menar inte att man blir proffs på en månad, men det är ju ett relativt enkelt instrument att lära sig. Man spelar ju inte direkt fri-jazz på panflöjt. Eller ja.. Det kan man ju, men du fattar vad jag menar. [smile]

Nu låter det som jag försöker pissa på panflöjt, vilket jag inte alls försöker. Hoppas du förstår det ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tornapart:

Nu låter det som jag försöker pissa på panflöjt

Jag har inga kärleksfulla kopplingar till instrumentet så pissa på om du vill. I don't mind [crazy] Men det är lite svårt att spela halvtoner allafall. Har försökt, men får inte något reslutat direkt

Tornapart:

Man spelar ju inte direkt fri-jazz på panflöjt

Klart du kan spela en bluesskala på panflöjt [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Inte alls svårt att spela 🙂 Samma princip som ett piano!

Åh kära Tomtefar! HAHA! [rolleyes]


   
SvaraCitera

Warja:

Åh kära Tomtefar! HAHA!

Jag har faktiskt en panflöjt [crazy] Fast kan inte spela Halvnoter och så som du sade. Coolast ändå [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har egentligen ingen aning om vart du borde vända dig. Med tanke på att instrumentet är oerhört ovanligt. Någon anställd på ''musikbörsen'' borde kunna ge dig ett råd. Däremot tror jag inte att dom uppfattar dig som seriös ifall du ringer dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomtefar:

Fast kan inte spela Halvnoter och så som du sade.

Du måste vinkla flöjten för att spela kromatiskt [smile]

Lejonhjärta:

Däremot tror jag inte att dom uppfattar dig som seriös ifall du ringer dom.

Vad får du den konstiga teorin från?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warja:

Vad får du den konstiga teorin från?

Hur många är det egentligen som spelar just de instrumentet? Det skulle snarare låta som en ''blåsning''.


   
SvaraCitera