Aviseringar
Rensa alla

Panik ångest? Lustiga symtom.


isola:

hur lärde du dig det?

Kbt [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

Att du klarar av att notera hur det känns i kroppen mer än att det gör åt helvete ont förvånar mig och jag vet inte om jag tror att det är panikångest utan snarare någon form av stress med dessa effekter.

Bra fråga! Och det är precis som du säger, men igår var det inte för mycket av den där "Nej, nu jävlar kommer jag dö"-känslan, utan "Har jag en allvarlig sjukdom"-känsla. Jag känner efter (för mycket) för att ta reda på symtomen (som man ska göra), och sedan bestämde jag mig för att fara på sjukhuset.

Jag har inte varit till en psykolog eller doktor som har diagnoscerat detta, men jag går på ett Omvårdnads college och min lärare som tidigare varit en sjuksköterska sa att symtomen pekar på panik ångest.

Kul diskutera!


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag har inte varit till en psykolog eller doktor som har diagnoscerat detta, men jag går på ett Omvårdnads college och min lärare som tidigare varit en sjuksköterska sa att symtomen pekar på panik ångest.

Alla upplever ju såklart saker och ting olika och jag är ingen utbildad psykolog och ingen direkt hobbypsykolog heller så mina "diagnoser" och teorier ska man ta med en skopa salt, men varför har du inte sökt hjälp för det här?

Ingen ska behöva gå runt och må dåligt med diverse attacker, KBT hjälpte mig otroligt mycket!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

Alla upplever ju såklart saker och ting olika och jag är ingen utbildad psykolog och ingen direkt hobbypsykolog heller så mina "diagnoser" och teorier ska man ta med en skopa salt, men varför har du inte sökt hjälp för det här?

Det är inte förrän nu som detta börjar uppkomma oftare. Jag fick en attack i lördags, en igår och en nu på morgonen. Tidigare har detta hänt bara några få gånger per år.

Jag vill även inte acceptera att panik ångest är ENDAST ett psykologiskt syndrom, utan även en fysiologisk. Alltså, jag är rädd för att prata med psykologer och annat nu mera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

KBT hjälpte mig otroligt mycket!

Never heard. Ska googla det 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj, lite grammatikfel där. Du får ursäkta.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag vill även inte acceptera att panik ångest är ENDAST ett psykologiskt syndrom, utan även en fysiologisk.

Alla vet att panikångest är psykosomatiskt.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Alltså, jag är rädd för att prata med psykologer och annat nu mera.

Äh, det där ska man också ta med en nypa salt.
Terapi är lixom bara snack och en knuff åt rätt håll.
Man tar åt sig och lyssnar på det som man tycker verkar bra!

kindergartner:

Never heard. Ska googla det 🙂

Skitbra grej verkligen men även skitjobbigt för man har totalfokus på ungefär allt man gör 😛
Effektivt dock!

kindergartner:

Tidigare har detta hänt bara några få gånger per år.

En gång är en gång för mycket, hoppas du trasslar upp allting så du slipper skiten!


   
SvaraCitera

kindergartner:

Oj, lite grammatikfel där. Du får ursäkta.

Det är inte så noga 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

Äh, det där ska man också ta med en nypa salt.
Terapi är lixom bara snack och en knuff åt rätt håll.
Man tar åt sig och lyssnar på det som man tycker verkar bra!

När jag var 13 år var jag med om ett trauma och jag blev svårt deprimerad, jag gick till BUP 1-2 gånger i veckan i tre år.

Jag känner jag har kommit över den fasen i livet, och bort seende från mina panik attacker känner jag att jag mår otroligt bra PSYKISKT i dagsläget. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

En gång är en gång för mycket, hoppas du trasslar upp allting så du slipper skiten!

Händer det oftare nu kommer jag dock definitivt söka hjälp trots allt.


   
SvaraCitera

kindergartner:

När jag var 13 år var jag med om ett trauma och jag blev svårt deprimerad, jag gick till BUP 1-2 gånger i veckan i tre år.

Jag känner jag har kommit över den fasen i livet, och bort seende från mina panik attacker känner jag att jag mår otroligt bra PSYKISKT i dagsläget.

Jag gick och snackade på BUP jag med när jag var yngre, det var bra just då men den där snacka om allt så att det blir bra fasen kom jag också över.

KBT är inte snacka-om-allt-så-blir-det-bra-terapi faktiskt!
Det fokuserar mer på effektiva metoder för att hantera saker och ting, såsom ångestattacker och situationer som skiten kommer av.

Härligt att du mår bra minus attackerna 🙂
Men det är ju inte skitroligt med ångest [tard]

Du väljer såklart själv hur du gör eller inte, ville bara tipsa om vad som funkade för mig [smile]


   
SvaraCitera

kindergartner:

Händer det oftare nu kommer jag dock definitivt söka hjälp trots allt.

Thumbs up [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

Du väljer såklart själv hur du gör eller inte, ville bara tipsa om vad som funkade för mig

Jag ska kolla in det och se 🙂 Tack så mycket!

Och ursh, jag gillar inte ordet ångest. Jag föredrar oro attacker.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag ska kolla in det och se 🙂 Tack så mycket!

Nemas problemas :))

kindergartner:

Och ursh, jag gillar inte ordet ångest. Jag föredrar oro attacker.

Äh, det är bara ett ord vettyy!


   
SvaraCitera