Aviseringar
Rensa alla

Panik - röst förstörd??


Ämnesstartare

För det första är jag en sådan som alltid oroar mig för allt, men nu är det riktigt illa. Jag skrek som sjutton här om dan, alltså verkligen gallskrek, länge. Kände på en gång att det inte stod rätt till i rösten efteråt, den kändes skrovlig ochh hes. Därefter gick jag ut å festade och tyvärr blev det en hel del cigaretter. Vaknade dageen efter och tadaa - sjukt hes röst! Detta hade ju varit helt okej, inte så farligt, om det inte vore så att jag skulle uppträda på lördag!!!! Jag vete fan vad jag ska ta mig till. Det första jag undrar är om jag kan ha sabbat rösten för evigt? Och den andra är tips på knep hur man kan få rösten helad fortare, omdet finns några sådana knep. Upskattar alla tips!!!

Hejsvejs


   
Citera

Det är ju jättelång tid kvar till lördag. Vila halsen och drick mycket så kommer det gå över snart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tacktacktack!! får försöka. Men är det något speciellt man ska dricka? Och INTE dricka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh:
Det är ju jättelång tid kvar till lördag. Vila halsen och drick mycket så kommer det gå över snart.

tacktacktack!! får försöka. Men är det något speciellt man ska dricka? Och INTE dricka?


   
SvaraCitera

soulkeeper123:

tacktacktack!! får försöka. Men är det något speciellt man ska dricka? Och INTE dricka?

Tror inte det spelar så stor roll egentligen. Undvik sprit. Kanske kan  vara bra att dra ner på kaffet, jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh:

Tror inte det spelar så stor roll egentligen. Undvik sprit. Kanske kan  vara bra att dra ner på kaffet, jag vet inte.

aa okej, får göra det 🙂


   
SvaraCitera

te med honung, ingefära och citron är bra. 
en öl strax innan framträdandet mjukar upp och hinner inte torka ut halsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lonesome Sparrow:
te med honung, ingefära och citron är bra. 
en öl strax innan framträdandet mjukar upp och hinner inte torka ut halsen.

tack så mkt för tipset! ska prova det 🙂


   
SvaraCitera

Är nog ingen fara, vila bara. Är du jätteorolig kan du ju dricka te och käka halstabletter 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Är nog ingen fara, vila bara. Är du jätteorolig kan du ju dricka te och käka halstabletter 🙂

haha får ta o göra det 🙂 hoppas att det hinner läka tills dess då...


   
SvaraCitera

Drick inte mjölk, saft. Drick vatten, tee och ät mycket gröna äpplen! Vill rösten, inte sjunga eller prata för mycket, vill rösten!


   
SvaraCitera

Lotus Elise: Drick vatten, tee, vila rösten, inte sjunga eller prata för mycket.

Tumme upp


   
SvaraCitera

soulkeeper123: Jag skrek som sjutton här om dan, alltså verkligen gallskrek, länge. Kände på en gång att det inte stod rätt till i rösten efteråt, den kändes skrovlig ochh hes. Därefter gick jag ut å festade och tyvärr blev det en hel del cigaretter.

Vill inte spekulera i vad det skulle kunna vara, men du har absolut belastat dina stämband tillräckligt för att påverka vävnaden. Har du tur så är dem bara väldigt svullna och torra.

- Vila rösten! Om du måste prata så viska INTE, men höj heller inte rösten.
- Harkla och hosta absolut INTE!
- Drick mycket vatten istället, speciellt om du känner att du behöver harkla/hosta.

Hur låter rösten nu? Jag skulle absolut avråda dig från att uppträda om du fortfarande känner dig hes eller att rösten känns annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Vill inte spekulera i vad det skulle kunna vara, men du har absolut belastat dina stämband tillräckligt för att påverka vävnaden. Har du tur så är dem bara väldigt svullna och torra.

- Vila rösten! Om du måste prata så viska INTE, men höj heller inte rösten.
- Harkla och hosta absolut INTE!
- Drick mycket vatten istället, speciellt om du känner att du behöver harkla/hosta.

Hur låter rösten nu? Jag skulle absolut avråda dig från att uppträda om du fortfarande känner dig hes eller att rösten känns annorlunda.

Tack.. Den är fortfarande lite hes, känns som nått sitter fast i halsen lilsom som en klump, men kan ju va inbillning.. Har ju lagom mkt panik nu:/ 


   
SvaraCitera

soulkeeper123:

Tack.. Den är fortfarande lite hes, känns som nått sitter fast i halsen lilsom som en klump, men kan ju va inbillning.. Har ju lagom mkt panik nu:/ 

Ah, låter som det jag misstänkte. Men du, kontakta vårdcentralen på en gång, träffa läkaren och insistera på en remiss till foniater eller logoped eller båda, kan ta tid att få träffa dem. (har du otur så blir du hemskickad annars med "kom tillbaka nästa vecka om det är kvar", alla läkare har tyvärr inte så bra koll alltid, så insistera). Var bor du?

en foniater är en läkare som kan kika ner på dina stämband med en cool kamera som vc inte har och en logoped hjälper dig med röstvård och information som är väldigt viktig. Det är inget farligt, men ju tidigare du får hjälp, desto bättre. 🙂


   
SvaraCitera