Aviseringar
Rensa alla

Panik.... [surprised] SKOLAN+ FRAMTID


Ämnesstartare

Faaan, får jävla panik angående framtiden.

Jag går på gymnasiet, första året.
Går samhällsvetenskap.

Snart är det dags att välja kurser och det...och jag?
Får panik, eftersom jag vet inte vad jag vill göra i framtiden...
Man hör många i skolan snacka om vem de ska bli och sånt...

Jag vet att jag är väldigt intresserad av filmer och musik...

Vet inte vad jag ska göra 🙁 vill ju inte välja fel...


   
Citera

Hejjsan16:

Vet inte vad jag ska göra 🙁 vill ju inte välja fel...

DU ÄR SEXTON, GAAAAAH. JAG ÄR SNART 21 OCH HAR INTE EN JÄVLA ANING! Du kan bara slappa, du behöver inte bestämma något förrän om 3 år.

[tard][tard][tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Estetisk linje kanske? Eller typ samhäll och bara välja musik och bildrelaterade ämnen som tillval?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

DU ÄR SEXTON, GAAAAAH. JAG ÄR SNART 21 OCH HAR INTE EN JÄVLA ANING! Du kan bara slappa, du behöver inte bestämma något förrän om 3 år.

Måste man bestämma sig vid 19? Då är jag snart också sen med inlämningen. 🙁


   
SvaraCitera

Hejjsan16:

Jag vet att jag är väldigt intresserad av filmer och musik...

Precis som alla andra ungdomar.

Om du inte vet borde du satsa på nått som du garanterat har nytta av sen, som ekonomi eller ledarskap. Plugga film och musik är bara waste of time för 99%, de har ändå inte talangen som krävs för att göra något av det.


   
SvaraCitera

God Konsument:

Måste man bestämma sig vid 19? Då är jag snart också sen med inlämningen. 🙁

Ja, då börjar livet. Dags för ansvar och egna beslut, fyfan.

Andy91:

Om du inte vet borde du satsa på nått som du garanterat har nytta av sen, som ekonomi eller ledarskap. Plugga film och musik är bara waste of time för 99%, de har ändå inte talangen som krävs för att göra något av det.

Varför ska man inte plugga något som man vill plugga? Ekonomi och ledarskap suger ju stenhårt om man gillar film och musik. Alla vill inte leva med villa, volvo, vovve och fast inkomst. Vissa är fria själar som hellre hänger sig åt konsten än att leva i överflöd *låter som en hippie*.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Ja, då börjar livet. Dags för ansvar och egna beslut, fyfan.

Tror inte jag klär i ekorrpäls. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Om du inte vet borde du satsa på nått som du garanterat har nytta av sen, som ekonomi eller ledarskap. Plugga film och musik är bara waste of time för 99%, de har ändå inte talangen som krävs för att göra något av det.

Ett problem är att det är det jag har gjort hittills, försök att hålla mig till garanterat bra... och bla bla... men börjar bli riktigt skoltrött... 🙁
Går på en "pluggskola", har bra betyg, men har börjat slarva de senaste tider... :/

uppenbar:

DU ÄR SEXTON, GAAAAAH. JAG ÄR SNART 21 OCH HAR INTE EN JÄVLA ANING! Du kan bara slappa, du behöver inte bestämma något förrän om 3 år.

Jag befinner mig i ett ganska stressigt miljö, folk förväntar sig att jag ska bestämma mig nu.. Jag skiter i deras åsikter så länge, för att välja rätt och inte ångra mig sen... men aa... :/


   
SvaraCitera

uppenbar:

Varför ska man inte plugga något som man vill plugga? Ekonomi och ledarskap suger ju stenhårt om man gillar film och musik. Alla vill inte leva med villa, volvo, vovve och fast inkomst. Vissa är fria själar som hellre hänger sig åt konsten än att leva i överflöd *låter som en hippie*.

Därför att det redan finns ett överflöd av folk som läser flum ämnen och inte kommer få ett jobb. Sen är det inte gymnasie utbildningen som avgör ändå senare, utan universitetet, så det är bättre att plugga saker som gör att man kan söka in till det man vill läsa sen. Och vet man inte vad man vill läsa sen läser man det som öppnar flest dörrar, typ natur eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du vill slippa bli arbetslös i framtiden ska du plugga till förskollärare eller ingenjör. Det är de största bristyrkena med stora pensionsavgångar de närmaste åren.

Kolla in den här sidan om du vill veta mer om KTH: www.kthpainsidan.se


   
SvaraCitera

Säger som uppenbar, -du är ju fan bara 16 år :S

Plötsligt fick jag ännu mer ångest över framtiden [sad]


   
SvaraCitera

Jag vet fan inte vad jag ska göra efter skolan.

Går andra året på gymnasiet nu [cool]


   
SvaraCitera

Hejjsan16:

Snart är det dags att välja kurser och det...och jag?

Äh det gör inte så stor skillnad. Läs det du känner för bara. [smile]
Folk överreagerar, dina val gör inte så stor skillnad.

Hejjsan16:

Jag vet att jag är väldigt intresserad av filmer och musik...

Men är det något du vill jobba inom? Inte alltid så bra att jobba med sina stora intressen.

Hejjsan16:

Vet inte vad jag ska göra 🙁 vill ju inte välja fel...

Ta det luuugnt... [cool]


   
SvaraCitera

pretto ge dig sånt löser sig alltid i slutändan[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kids, jag är gammal. Inte gammal men äldre än vad ni är. Jag läser på det här forumet för att det gagnar mitt jobb. Jag vill ha koll på vad ungdomar pratar om.

När jag var 16 år ägnade jag mig åt att upptäcka nya saker. Jag tänkte inte sekund på vad jag skulle bli. Gör vad ni känner för, för stunden. Huvudsaken är att ni är öppna för nya saker och för nya människor. Ser man till att ha kul och är positiv samtidigt som man ser till att sköta skolan hyfsat så kommer det gå bra i livet. Var positiv och lyssna inte på människor som är negativa och säger att ni inte kan. Var inte rädd att gå på nitar, det är bara att försöka igen.

Och när det gäller utbildning, ni behöver inte bestämma er vad ni ska göra förrän ni blir 22-23-24 år. Då kan ni läsa 5 år på universitet, vilket förmodligen kommer bli de bästa fem åren i ert liv.

Oroa er inte så mycket. Det finns massvis med människor som det gått bra för utan att de hade sitt mål klart med livet innan de fyllde 25.


   
SvaraCitera