Aviseringar
Rensa alla

Panikångest ftl


Ämnesstartare

Efter flera veckors sömnproblem och ett par dagars själmedicinering medelst alkohol drabbades jag i natt av en fruktansvärd panikångest Jag trodde verkligen att jag skulle tappa förståndet eller dö. Att försöka sova var omöjligt eftersom jag låg och skakade som om jag sett hin håle i vitögat. Situationen förvärrades ytterligare när jag råkade gå in på självmordstråden och såg hur dåligt folk mår här på um. Jag har nu beslutat mig för att börja leva mer hälsosamt i syfte att minska risken att det här scenariot ska upprepas.

Hur hanterar ni er ångest? Någon annan som lider av sömnbrist?


   
Citera
kachin

Schism:

Jag har nu beslutat mig för att börja leva mer hälsosamt i syfte att minska risken att det här scenariot ska upprepas.

Mycket bra beslut =)

jag har inte så mycket att dela med mig av egentligen... loggade ut men sen såg jag din tråd, loggade in igen [blush]
kram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Mycket bra beslut =)jag har inte så mycket att dela med mig av egentligen... loggade ut men sen såg jag din tråd, loggade in igen kram

Tack. Behöver kramar nu.


   
SvaraCitera

Ftl? Faster than light?

Hoppas du lyckas med det företaget.

Ibland går det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har också fruktansvärda sömnproblem, det har jag haft i mer en ett halvår tror jag. Sover dåligt för att jag mår dåligt och mår ännu sämre för att jag inte sover tillräckligt. Har rökt cannabis ett tag men lyckats sluta med det, försöker istället leva sundare, tror att det är ett bra beslut. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Ftl? Faster than light? Hoppas du lyckas med det företaget. Ibland går det.

For the lose.

gonzo:

Jag har också fruktansvärda sömnproblem, det har jag haft i mer en ett halvår tror jag. Sover dåligt för att jag mår dåligt och mår ännu sämre för att jag inte sover tillräckligt. Har rökt cannabis ett tag men lyckats sluta med det, försöker istället leva sundare, tror att det är ett bra beslut.

Sömnproblem är hemskt. Stress och en jobbig granne har slagit knockout på mig. Jag brukar visserligen må rätt kasst om hösten, men det här tar alla priser. Noll positiv synk mellan kropp och sinne just nu.

Ämnar att kontakta läkare och psykolog, äta nyttigare, träna och lägga mig tidigare. Tack och lov flyttar grannen om någon vecka.


   
SvaraCitera

Schism:

For the lose.

Såklart.
Hur länge har du varit M förresten? Eller har du varit det helatiden och jag bara missat det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Såklart. Hur länge har du varit M förresten? Eller har du varit det helatiden och jag bara missat det?

Sen hösten 2010. (Var moderator under samma namn ett par år tidigare också.)


   
SvaraCitera

Schism:

Sen hösten 2010.

Okej. Konstigt att jag ej sett. Kanske pga annorlunda design på M:et. Eller så är jag sämst pga har inte sovit.

Ska dock testa det nu.

Lycka till med allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Okej. Konstigt att jag ej sett. Kanske pga annorlunda design på M:et. Eller så är jag sämst pga har inte sovit. Ska dock testa det nu. Lycka till med allt.

Tack. Hoppas vi sover gott. Har inte lyckats än i natt men skam den som ger sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Någon annan som lider av sömnbrist?

äter piller (sådana man får av läkaren då), inte sömnmedel då, utan antidepp. ssri funkade ljuvligt bra på att återföra min dygnsrytm till det normala; blev naturligt sömnig på kvällen, medan jag tog dosen när jag vaknade.

i fall dina panikattacker blir något regelbundet är det också det första läkaren kommer skriva ut. det utraderade mina panikattacker senaste gången jag hamnade i en ångest-loop.

allt som oftast brukar piller inte ha någon direkt verkan på min nedstämdhet, utan på handlingsförlamande ångest och spiraler av ogörande. vilket gör att jag klarar av lite fler saker och har mindre skuldkänslor över det jag inte klarar. är du ute efter att behandla det kassa humöret så gör du det redan i och med regelbunden träning, mat, sömn. extra viktigt med daglig träning, annars kan man inte vara lika frisk och bra och glad som jag.


   
SvaraCitera

Lider periodvis av sömnbrist. Åtminstone på dygnets rätt timmar. Brukar då slösurfa, titta på serie eller film, läsa eller skriva av mig.

Förr fick jag panikångestattacker ganska ofta, men idag nästan aldrig. Vet inte riktigt hur jag hanterar ångest idag. Inte alls, typ. Tiger ihjäl det inför andra och ältar det för mig själv. Är dock inte något jag vill fortsätta med, ska gå till psykolog nästa höst och börja bearbeta saker som varit för att åtminstone slippa en del ångest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

börja leva mer hälsosamt i syfte att minska risken att det här scenariot ska upprepas.

de hjälper nog inte jag förxsöker leva hälso samt jämt å mår ändå skitt dåligt sämre än när jkag inte gjorde de^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Hur hanterar ni er ångest? Någon annan som lider av sömnbrist?

När jag var liten hanterade jag den genom att slå på människor och spotta på dem, bara allmänt skada dem. Kändes ljuvligt för stunden, men efterråt fick jag bara ångest över det. Märkte efter ett tag att det bara blev en ond cirkel, så då slutade jag att skada människor. Kan fortfarande göra det ibland idag, men oftast hanterar jag min ångest genom att äta kakor eller isolera mig. Kan hjälpa också att ställa sig mitt ute på någon åker och skrika som att man aldrig skrikit förr, det hjälpte förritiden. På den tiden jag vågade gå ut haha.

Sedan började jag lida av svår sömnbrist när jag var sex år, mamma var galen när jag var liten. Hon vaknade på nätterna av att hon drömt mardrömmar och levde kvar i dem varje natt. Så hon brukade komma inspringade på mitt rum dra upp mig från sängen, springa ut ur lägenheten.. och springa flera hundra meter innan hon vaknade. Eller så krossade hon något fönster, olika varje natt. Men jaja, då blev det i alla fall så att när hon slutade med detta.. började jag med det, höll på med det tills jag var ungefär tretton år. Hade gått på BUP i fyra år då.
Kan hända ibland nu med på nätterna, men brukar vakna inom två minuter.. efter att jag vaknat haha! Så jag hinner inte göra några knäppa saker, det är ju bra.. och när jag inte kan somna på kvällarna, när jag är rädd för att vakna upp och vara kvar i min mardröm, så äter jag kakor! Inte så bra på att hantera saker och ting, det enda jag kan ge som råd.. är kakor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går och fiskar men just nu är det svårt även om en del dårar ger sig ut på isarna


   
SvaraCitera