Aviseringar
Rensa alla

Panikångest och sväljfobi


Ämnesstartare

Har haft fobi för att sätta i halsen i många år. Satte en gelegodis i halsen när jag var runt åtta och sedan dess har jag haft problem mer eller mindre. Var ett tag då jag inte åt köttbitar och har svårt för saker som är sega för då går det inte att svälja. kan inte svälja tabletter heller på grund av det, äter helst inte fisk med ben i osv. Tuggar inte tuggummi eller äter halstabletter sedan jag satte en sådan i halsen för ca två år sedan. Det är ett stort problem då jag tillochmed måste spotta ut maten i servetter ibland.

igår drabbades jag av panikångest, mådde sämre än jag någonsin gjort. hyperventilerade, svettades och frös om vartannat, skakade och kände mig yr, helt borta på något sätt. hjärtklappning.
hade svårt att andas, kändes som jag skulle kvävas.
kunde inte dricka eller äta, pressade ner en droppe apelsinjuice som föräldrarna tvingade i mig, kännddes som de fastnade på vägen och trodde jag skulle spy.
uppsökte läkare då föräldrarna var oroliga.

läkaren konstaterade att de inte var något fel på mig, men trodde att det var panikångestattack. jag trodde inte det då, men efter attt ha läst massor på internet är jag nästan säker på att det var det. blev itvingad vatten, drack små små klunkar och sakta, det tog emot.
hon sa åt mig att gå hem och äta och dricka.

säkert, fick i mig mindre än ett halvt glas vatten och sedan inget mer. äta kunde jag inte.

min mamma förstår inte, hon tror att´jag mådde sådär dåligtg för att jag ätit dålig. vilker jag inte gjort.
åt både frukost och lunch och fika.
har fått i mig ett glas vatten och ca ½ dl youghurt idag... mamma ringer och pressar mig. jag klarar det inte.
får inte i mig något.

någon som känner/har kännt likadant? vad gör man!?

är så rädd för att få en panikångestattack igen, speciellt i skolan...


   
Citera
Ämnesstartare

mitt råd:

sluta ät


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh haft en massamassamassamassa panikångest. Det är hemskt. [sad]
Men det är inte farligt. Drick och ät när du kan bara. Ha med dig lite frukt och fika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stackars kille som får en sån tjej[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

... nej, har inte upplevt detta.
men det du bör göra är: söka hjälp!


   
SvaraCitera

äe imponerad över att du inte sökt hjälp tidigare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack till er som svarat.
orkar inte ens bry mig om er som kommit med onödiga svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

äe imponerad över att du inte sökt hjälp tidigare...

kanske det, men vart vänder man sig...
känns som att ingen kommer ta mig på allvar, inte ens mina föräldrar gör ju det så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hm, känner igen mig lite fast jag har spyfobi. Jag har inte haft en panikattack fullt ut sådär, tror jag, men något mycket liknande och det händer ibland när jag får för mig att jag kommer spy (fastän jag vet att jag inte har tillräcklig anledning att tro att jag kommer spy, men är ändå livrädd för det). Jag brukar bara försöka lugna ned mig själv, och banka in i huvudet att jag inte kommer spy/sätta i halsen.. inte för att det hjälper sådär jättemycket, men jag blir lite lugnare iaf. Försöker andas lugnt och långsamt och sånt..
Jobbigt värre att ha sväljfobi, så sök hjälp. Lycka till!


   
SvaraCitera

Idinadrömmar:

kanske det, men vart vänder man sig...känns som att ingen kommer ta mig på allvar, inte ens mina föräldrar gör ju det så

skolsköterskan el bup kanske
har inga sådana konstigheter för mig så vet ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

har inga sådana konstigheter för mig så vet ej

men lilla du..................................................


   
SvaraCitera

isola:

men lilla du..................................................

är ju sant, har ej behövt söka för liknande så vet ej[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

är ju sant, har ej behövt söka för liknande så vet ej[confused]

Blivande_japan:

konstigheter

[no-no]


   
SvaraCitera

isola:

[no-no]

d1 äe fult att ljuga också!![no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

d1 äe fult att ljuga också!![no-no]

Vem ljög? [no-no]


   
SvaraCitera