Aviseringar
Rensa alla

Pappa som dricker..


Ämnesstartare

Jag vet inte om jag överreagerar om min pappas drickande, men det känns iaf som om han dricker för ofta/mycket. JAG tycker åtminstone att det är obehagligt.. Varje dag dricker han minst 5 öl, ofta starköl. Och det händer att han tar sig några groggar lite då och då under veckodagarna, han kan dricka hela dagen.. Han sköter jobbet och så, men jag tycker ändå att han borde sluta dricka.. Minns inte senast han hade en dag då han inte drack en droppe alkohol.. Lite obehagligt att behöva ha det så, då han blir ganska otrevlig när han druckit mycket och ofta somnar han och minns inte vad man sagt. Vet inte om man kan kalla honom för alkoholist? & vart går jag om jag vill få hjälp med detta, soc?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

someonelikeme:

Jag vet inte om jag överreagerar om min pappas drickande

someonelikeme:

Varje dag dricker han minst 5 öl, ofta starköl.

someonelikeme:

Och det händer att han tar sig några groggar lite då och då under veckodagarna, han kan dricka hela dagen

nej, du överreagerar inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

someonelikeme:

man kan kalla honom för alkoholist? &

Det kan man då verkligen göra utan att överdriva det minsta.

someonelikeme:

vart går jag om jag vill få hjälp med detta, soc?

Du kan ju alltid börja att tala med din skolas kurator eller bris kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

someonelikeme:

vart går jag om jag vill få hjälp med detta, soc?

Först och främst så borde du försöka prata med din pappa innan du blandar in någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min är likadan. Jag kallar honom alkoholist, för det är han. Vi har varit i kontakt med soc hur många gånger som helst gällande bland annat detta, det hjälper inte ett skit då han inte vill ha någon hjälp själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Först och främst så borde du försöka prata med din pappa innan du blandar in någon annan.

+1 btw

seriöst, visa den här tråden för din pappa när han är nykter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

someonelikeme:

Vet inte om man kan kalla honom för alkoholist? & vart går jag om jag vill få hjälp med detta, soc?

Det låter absolut inte som att du överreagerar. Min pappa dricker mindre, och jag kan ändå reagera på hans drickande. Gränsen för alkoholism går vid när man tappat kontrollen över sitt egna drickande, vilket han uppenbart verkar ha haft. Hur länge har han haft problem med detta?

Det enda du måste göra är att helt enkelt prata med honom. Det kommer vara väldigt svårt, de flsta vill gärna förneka hur skadligt deras drickande är, men det man måste förklara är hur drickandet påverkar en som person. Har han gått så långt att han blivit alkoholist, vilket skulle innebära att han skulle ha behövt dricka en längre period (har det inträffat något hemskt som orsakat det hela?)

Om det inte hjälper, vilket det troligen inte gör, så kontakta soc. Vad tycker din mamma om det hela? hon, samt eventuella syskon är det du borde prata med först av alla...

Lider med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ha en intervention då...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min pappa super också ganska rejält. Dessutom är han gubbsjuk, vilket inte gör det bättre [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Gränsen för alkoholism går vid när man tappat kontrollen över sitt egna drickande, vilket han uppenbart verkar ha haft. Hur länge har han haft problem med detta?

Jag minns inte ens hur länge det har hållt på, men har varit över ett år iaf :/

Anarkandi:

Vad tycker din mamma om det hela? hon, samt eventuella syskon är det du borde prata med först av alla...

Min mamma dog i cancer för några år sen, men min syster har också reagerat på drickandet..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

someonelikeme:

Jag minns inte ens hur länge det har hållt på, men har varit över ett år iaf :/

someonelikeme:

Min mamma dog i cancer för några år sen, men min syster har också reagerat på drickandet..

Oj. Fan, antar att det är därför din pappa reagerat så med alkohol och så.. vilket inte betyder att det är mer okej.

Men. Gå tillsammans och förklara tillsammans hur ni känner, och hur viktigt det är för er att han trappar ner sitt drickande. Annars är det vettigt att försöka prata med någon annan vuxen, kanske någon som har tystnadsplikt (psykolog, etc)
alternativt någon kyrklig, de brukar vara bra vid såna här tillfällen, oavstt om man är troende eller ej,

alternativt någon annan ni har förtroende för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Gå tillsammans och förklara tillsammans hur ni känner, och hur viktigt det är för er att han trappar ner sitt drickande.

Ja vi får försöka göra det, tack så mycket för hjälpen 🙂


   
SvaraCitera

soc är amatörer utan någon som helst koll på någonting.. om du ska söka hjälp sök hos någon som vet något.. var dom finns har jag dock ingen aning om men helt meningslöst o gå till soc, är du dessutom minderårig kommer dom bara kidnappa dig så du blir assrape'ad i något random boende får schitzofrena mimare eller nått sånt..typ.. gl iaf:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

someonelikeme:

vart går jag om jag vill få hjälp med detta, soc?

passaro:

Först och främst så borde du försöka prata med din pappa innan du blandar in någon annan.

tkr jag oxå att du ska göra först. jag gjorde det, hjälpte inte alls. efter ngt år blandade jag in ANE (Alkohol och Narkotika Enheten) och först då insåg mamma att hon dricker för mycket och gör livet surt för oss barn.
Om du inte direkt vill gå till ANE så är kurator ett bra första steg som borde kunna slussa en vidare rätt och hjälpa en.

raoulduke:

soc är amatörer utan någon som helst koll på någonting

här drar vi alla över en kam? de från soc som jag haft kontakt med har varit riktigt bra o hjälpsamma


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

här drar vi alla över en kam?

jepp

LightInDarkness:

de från soc som jag haft kontakt med har varit riktigt bra o hjälpsamma

klart! alla kan ju ha flyt, även amatörer..


   
SvaraCitera