Aviseringar
Rensa alla

Parboendegaranti


Ämnesstartare

Jag hörde på nyheterna om nånn parboendegaranti de skulle ha i Stockholm. Så att par kan bo tillsammans, när vanligtvis en av dem är för sjuk och måste flytta till något äldreboende, men den andra är frisk och får inget speciellt bistånd då, och har inte råd att flytta med, så då får han typ någon bonus grej och får bo billigare på äldreboendet bara för att han är gift, om jag fattat det rätt?

Jag tycker detta låter mycket diskriminerande för alla singlar. Varför ska någon typ få bo gratis bara för att den är gift med någon, men singlarna får betala lika mycket som vanligt?

Är trött på att jag som singel får slita ensam hela livet, medans de som har sån extrem tur att träffa någon inte bara automatiskt får det mycket lättare, och har råd med debbelt så mycket som oss singlar, de får även massa speciella rättigheter och bidrag. Extremt orättvist mot alla singlar.

Det är ju ingen rättighet i Sverige att få gifta sig, staten ser ju inte till att alla som vill får en hustru. Det är en lyx som bara de med extrem tur får. Då ska väll inte staten ge dem massa pengar så de kan fortsätta leva ihop, det är ingen ju rättighet. Om de inte har råd att bo ihop får de väl leva ensama, precis som vi singlar tvingats göra hela livet.

Vad tycker ni?


   
Citera

Skulle inte betrakta det som lyx att få bo på ett äldreboende på grund av att ens äkta hälft är på sluttampen... Ser tvärtom en poäng i det, då det med all säkerhet gör båda parterna i äktenskapet mycket lyckligare än annars.


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera

avundsjuka har byggt det svenska systemet


   
SvaraCitera
time
 time

Tycker att du ska bli äldre, hitta någon du älskar väldigt mycket, bli gammal ihop med den personen, se hur den du älskar behöver läggas in på vårdhem och se hur du kommer stå ut med känslan av att inte få träffa någon du bryr dig så mycket om, innan du uttalar dig om att "det är orättvist".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NeoSeymour:

Ser tvärtom en poäng i det, då det med all säkerhet gör båda parterna i äktenskapet mycket lyckligare än annars.

Det skulle göra mig som singel mycket lyckligare om jag fick massa bidrag, gratis boende och tröstpriser för att jag är singel också! 🙁

timeisrunningout:

se hur du kommer stå ut med känslan av att inte få träffa någon du bryr dig så mycket om, innan du uttalar dig om att "det är orättvist".

Jag har fått stå ut med "känslan av att inte få träffa någon jag bryr mig så mycket om" i snart 20 år. De borde få prova på att leva hela livet som ensama singlar, så får de se hur vi har tvingats ha det det i hela livet.


   
SvaraCitera
time
 time

SaltaKätzchen:

De borde få prova på att leva hela livet som ensama singlar, så får de se hur vi har tvingats ha det det i hela livet.

Det i sin tur innebär ju bara att du tar ut din bitterhet på andras lyckas bekostnad och det är ju inte okej för fem öre.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Det i sin tur innebär ju bara att du tar ut din bitterhet på andras lyckas bekostnad och det är ju inte okej för fem öre.

konflikten är det viktigaste i ett samhälle typ


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Är trött på att jag som singel får slita ensam hela livet

Du kan ju inte jämföra dig själv med ett gift, äldre par?

SaltaKätzchen:

de får även massa speciella rättigheter och bidrag.

Än en gång, det handlar ju om gamlingpar där en är jättesjuk och lite döende, gäller knappast ALLA par. Visa lite respekt.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

hur vi har tvingats ha det det i hela livet.

Men alltså, du kan ju inte skylla på andra för att du är singel.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

jag som singel får slita ensam hela livet

Hoppas att du trollar. Som att det skulle ligga på någon annans ansvar att du är så socialt inkompetent att du inte kan hitta någon som gillar dig tillräckligt mycket för att stå ut med dina brister.

Om du nu ska vara så äckligt egoistisk kan du ju se det som att om ett par som bor i lägenhet tillsammans får flytta till äldreboende så kommer det finnas mer plats för resten av oss i övriga samhället. Man kan exempelvis flytta in i det hus där paret tidigare bodde.

Fy fan vilken vidrig tråd >:c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Det i sin tur innebär ju bara att du tar ut din bitterhet på andras lyckas bekostnad och det är ju inte okej för fem öre.

Nej, men det ska vara rättvist. Får par extra bonus pengar så ska singlar också få det.

Rådjuret:

Du kan ju inte jämföra dig själv med ett gift, äldre par?

Men sen när jag blir en ogift äldre singel kommer jag kunna jämföra mig med ett gift äldre par. Fast tycker inte man kan jämföra det. Men par ska då inte klaga när det finns de som levt ensamma hela livet.

Rådjuret:

Än en gång, det handlar ju om gamlingpar där en är jättesjuk och lite döende, gäller knappast ALLA par. Visa lite respekt.

De borde visa mer respekt för alla singlar och änkor.

Rådjuret:

Men alltså, du kan ju inte skylla på andra för att du är singel.

Skyller inte på andra. Man kanske t.o.m. vill vara singel! Men om man är ofrivilligt singel så ser ju inte staten till att man får en fru, därför är det ju ingen rättighet att få bli gift, och därför är det en privat sak de väljer själva, som inte orättvist ska finansieras av staten. I sånna fall ska man ta lika mycket hänsyn till singlarna också.

Miceparade:

Som att det skulle ligga på någon annans ansvar att du är så socialt inkompetent att du inte kan hitta någon som gillar dig tillräckligt mycket för att stå ut med dina brister.

Nej, just det det inte är. Det är inte statens ansvar att se till att man hittar någon, det är ju ingen rättighet att få bli gift, därför ska staten inte heller ge massa speciella extra pengar till dem.

Miceparade:

Fy fan vilken vidrig tråd >:c

Jag vill bara ha rättvisa åt singlarna, vi blir hela tiden förtryckta i samhället och ses som andra klassens medborgare. :c


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

därför ska staten inte heller ge massa speciella extra pengar till dem.

Vadå ge pengar till dem? Det säger väl sig självt att något blir billigare om man delar på det? Om två personer delar på kostnaden för en lägenhet är det väl klart att det blir billigare för båda parter? Menar du att det skulle vara tvärtom eller vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Vadå ge pengar till dem? Det säger väl sig självt att något blir billigare om man delar på det? Om två personer delar på kostnaden för en lägenhet är det väl klart att det blir billigare för båda parter? Menar du att det skulle vara tvärtom eller vadå?

Menar det, inte nog med att det av sig själv blir dubbelt så billigt för par, utöver det så skulle de väl få någon specialbehandling så det blev ännu billigare för dem?


   
SvaraCitera