Aviseringar
Rensa alla

Partiskhet & dyl i mod- och adminkåden


Ämnesstartare

Kanske finns det någon sådan här tråd men jag kör ändå.
Har du blivit/tycker du att någon annan blivit modererad på ett felaktigt sätt beroende på vem hen/du är? T ex att Y kommer undan med saker andra inte gör, att X inte kan säga pip utan att få tillsägelser i trådar, att någon missbrukar sin maktposition etc.

q5xovc4


   
Citera
Ämnesstartare

Många av dem som känner så är bannade och de som uttrycker sådana känslor får ett extra öga på sig. Så mitt svar blir nej på detta Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:
Dem flesta som känner så är bannade.

varför tror du det?


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det är förvånande ibland hur mycket en del lyckas komma undan med ja.
känner inte för att bry mig, ser mig inte drabbad direkt.


   
SvaraCitera
Kudhos

Gud ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

varför tror du det?

Klumpig formulering


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh borde haft alternativ för för mods och admins också. Vore kul att se hur många som ej är eniga med besluten som tas. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Att majoriteten är politiskt partiska gör inte saken bättre haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det händer ju att vissa särbehandlas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Ja det händer ju att vissa särbehandlas.

Ja, både negativt och positivt - vilket är rätt fult. Tror dock inte att det alltid är helt medvetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja, både negativt och positivt - vilket är rätt fult. Tror dock inte att det alltid är helt medvetet.

Precis, ibland är det helt medvetet, ibland inte.


   
SvaraCitera
time
 time

Vi försöker alltid vara så opartiska som möjligt i vårt modererande, även om vi trots M eller A-symbolen är människor och ibland gör missbedömningar.

Jag kan förstå om det ibland känns som att "vissa kommer undan med allt" och andra åker dit direkt. Det är viktigt att komma ihåg att mycket av det vi gör i modkåren sker bakom kulisserna, och ibland ger vi tillsägelser privat via PM, hellre än att offentligt höja rösten. Det varierar från fall till fall, men det kan inverka på hur ni uppfattar att saker sköts - det blir lite "syns det inte så finns det inte"-effekt över det hela.

Vi försöker täcka sajten så gott det bara går, men det trillar in över hundra inlägg i timmen en vanlig dag på jobbet. Det innebär att olika regelbrott ibland smyger sig förbi oss utan att vi kunnat se och reagera. Därför är det jättebra när ni anmäler, så vi kan ta itu med det! 

Vi har sedan ett tag tillbaka försökt komma ihåg att PMa de som anmält för att notifiera om att anmälningen blivit omhändertagen. Det är definitivt något jag hoppas vi kan bli bättre på att komma ihåg, då det blivit mycket uppskattat och bättre visar att vi faktiskt gör något när ni reagerat. 

Ibland undrar ni också hur det står till om det är så att någon är kompis med modsen, om de därför slipper undan. Där jobbar vi som så, att känns det som att det finns en jävighet i frågan, ber vi någon annan moderator hoppa in. Samma gäller användare vi eventuellt skulle ha en personlig konflikt med. Allt för att se till att det ska vara så rättvist som möjligt. 

Har ni övriga frågor kring hur vi jobbar är ni välkomna att PMa mig eller någon annan moderator, eller skriva i den allmänna tråden för modereringsfrågor/förslag.


   
SvaraCitera
mynona

Uppfattar att jag personligen alltid har blivit hyfsat neutralt välbemött, men mods/admins är människor, så det förekommer därmed säkert viss partiskhet. Jag kan inte minnas något specifikt exempel. Visst minns jag att jag ibland reflekterat "Så skulle det inte ha blivit om X hade gjort samma sak", men huvudsaken är huruvida det är medvetet och om det inverkat på moduppgifter eller bara varit vanliga antipatier utanför sådana uppgifter, och jag kan inte minnas något sådant. Klart att det är naturligt att man kan bli orolig om man tex hamnar i konflikt med användare man vet är vän privat med någon mod, men har själv varit med om ett sådant tillfälle då moderatorn ifråga uppträtt neutralt trots detta, så personligen har jag inte direkta klagomål.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter jättefint. Dock går det inte att bortse från att det finns flertalet användare som kommer undan med rätt mycket, och andra som får en offentlig åthutning så fort de så mkt som  feltaggar  en tråd. Att man sedan ej vet vilken mod som hanterar ens anmälan tycker jag också är rätt kasst då det går att se anmälningar som riktas mot en själv om man är mod.
Ni får ingen lön och yadayada men ett förtroendeuppdrag är ett förtroendeuppdrag som ibland sköts rätt dåligt, vilket säkert inte alltid är medvetet. Men ska man ha en sida som profilerar sig som en antimobbningsida, stoltserar med psynligt etc etc så måste man städa upp framför sin egen dörr med en rätt rejäl sopkvast först.


   
SvaraCitera