Aviseringar
Rensa alla

Påstådda citat ur Talmud - kan någon bekräfta/dementera?


Ämnesstartare

DGnWwNg.png

Någon som vet huruvida det faktiskt står så här i judarnas Talmud? Jag funderar nästan på att beställa hem och läsa på lite, för detta är ju ganska intressant (om det stämmer).

https://en.wikipedia.org/wiki/Talmud

"The entire Talmud consists of 63 tractates, and in standard print is over 6,200 pages long. It is written in Tannaitic Hebrew and Jewish Babylonian Aramaic and contains the teachings and opinions of thousands of rabbis (dating from before the Common Era through the fifth century CE) on a variety of subjects, including Halakha (law), Jewish ethics, philosophy, customs, history, lore and many other topics. The Talmud is the basis for all codes of Jewish law, and is widely quoted in rabbinic literature."


"Amalek" är enligt rabbinen nedan det germanska folket, som då tydligen måste förgöras:

Ja, vad tror ni? Sant eller falskt?


   
Citera
time
 time

Nä, det är inte korrekta citat.


   
SvaraCitera
time
 time

Var det bra så? 


   
SvaraCitera

*plockar fram min talmud*

låt oss se Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Nä, det är inte korrekta citat.

Är du helt säker på det, och i så fall hur? Äger du en Talmud du kan jämföra med?

time:
Var det bra så? 

Nja. Jag tycker det går att diskutera vad som sägs i klippen jag infogat, oavsett om citaten på bilden är korrekta eller inte.


   
SvaraCitera

fan gick inte att söka i den av nån anledning :@ 20kr åt skogen!1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bomp:
fan gick inte att söka i den av nån anledning :@ 20kr åt skogen!1

Jag ska önska mig en Talmud i julklapp.


   
SvaraCitera

USS Liberty:

Jag ska önska mig en Talmud i julklapp.

Verkar ta typ 70-80 timmar att läsa =/ fast iofs kan man nog scanna av en hel del och få generell feeling efter 5 kanske hehe.. 


   
SvaraCitera
time
 time

USS Liberty: Är du helt säker på det, och i så fall hur? Äger du en Talmud du kan jämföra med?

Eh, ja, för att den där bilden har cirkulerat i evigheter och kommer ursprungligen från en KKK-sida. Ja, jag har tillgång till talmud.

Lång historia kort:

  1. Sanhedrin 59a nämner ingenting om att mörda någon, diskussionen handlar om förtära blod (dvs slaktregler, i princip). Sanhedrin på sidan 59 är en diskussion mellan två lärare där den ena plötsligt spårar ur och tycker att den ickejude som läser Talmud förtjänar att dö och den andra läraren i princip slaktar första lärarens argument och tycker att den som läser Talmud blir en ”high priest” och en mycket lärd person.
  2. Abodah Zara, helt taget ur sin kontext. Originaltexten är ”but minim, informers and apostates may be cast, and need not be brought up”. Diskussionen handlar om huruvida en ickejude har rätt att utföra omskärelse på en jude.
  3. Se punkt ett.
  4. Libbre David 37 existerar inte i någon judisk litteratur eller skrift överhuvudtaget.
  5. Se punkt fyra.
  6. Yebhamoth 11b nämner inte överhuvudtaget rätt att ha samlag med barn. Den filosofiska diskussionen gällande vad vi idag inser att är övergrepp mot barn, som inte återfinns där citatet påstås ha hämtats från, handlar om huruvida en ung flicka som blivit rörd mot sin vilja ska anses vara oskuld eller inte eftersom det påverkade hemgiften på den tiden. Om ett barn blivit rört av en vuxen påverkar det inte hennes oskuld och mannen ska straffas.
  7. Shabouth Hag finns inte med i Talmud. Hag Shavuot är däremot en judisk högtid. Regler kring denna högtid finns inte med i Talmud.
  8. Goschen Hamm finns inte heller med i Talmud.

Edit: stavfel, suck


   
SvaraCitera

time:
Nä, det är inte korrekta citat.

Varför är alltid texter som är kan tolkas dåligt från islamiska texter, judiska texter etc inte korrekta enligt folk som dig?

Men kristna texter är korrekta. Alltid.

Varför tror ni i vänstern att endast kristna böcker har dåligt innehåll i sig? Är det inte otroligt komiskt att gå runt och tro att endast kristna bibeln är hemsk av alla 4 000 + religiösa skrifter som finns?

USS Liberty:
DGnWwNg.png

Någon som vet huruvida det faktiskt står så här i judarnas Talmud? Jag funderar nästan på att beställa hem och läsa på lite, för detta är ju ganska intressant (om det stämmer).

https://en.wikipedia.org/wiki/Talmud

"The entire Talmud consists of 63 tractates, and in standard print is over 6,200 pages long. It is written in Tannaitic Hebrew and Jewish Babylonian Aramaic and contains the teachings and opinions of thousands of rabbis (dating from before the Common Era through the fifth century CE) on a variety of subjects, including Halakha (law), Jewish ethics, philosophy, customs, history, lore and many other topics. The Talmud is the basis for all codes of Jewish law, and is widely quoted in rabbinic literature."


"Amalek" är enligt rabbinen nedan det germanska folket, som då tydligen måste förgöras:

Ja, vad tror ni? Sant eller falskt?

Spelar ingen roll, judar är en liten grupp (16 miljoner) utan något stort inflytande, finns större grupper du borde oroa dig över istället.


   
SvaraCitera
time
 time

Considering they´: Varför tror ni i vänstern att endast kristna böcker har dåligt innehåll i sig? Är det inte otroligt komiskt att gå runt och tro att endast kristna bibeln är hemsk av alla 4 000 + religiösa skrifter som finns?

Nu handlade ju diskussionen om Talmud och inte GT eller NT. Klart det finns horribla utdrag i alla abrahamitiska religiösa texter? Ingen har påstått något annat. Varför jag argumenterar emot är för att det här faktiskt är lögn. Jag hade gjort likadant om någon skapat en tråd med falska bibelcitat. Handlar om att lära ut källkritik, inte att hata på kristendomen. Gubevars.


   
SvaraCitera

Considering they´:

Spelar ingen roll, judar är en liten grupp (16 miljoner) utan något stort inflytande, finns större grupper du borde oroa dig över istället.

schysst med lite "fem myror är fler än fyra elefanter"-logik hehe


   
SvaraCitera

finns absolut ingen gruppering som inte har supremacistiska influenser/tendenser, annars skulle det inte vara en gruppering med behov av att distansera sig från "resten" i kombination med att psyket/egot fungerar så.

kristendomen är dock mer eller mindre "pacifierad", islam är högst supremacistiskt och våldsamt men pga den låga teknologiska nivån och allmän brist på inflytande ändå relativt ofarlig, iaf om man inte bor i närområdet.

judendomen.... jag vet inte alls hur det är, men det kan vara hur som helst.


   
SvaraCitera

bomp:

schysst med lite "fem myror är fler än fyra elefanter"-logik hehe

Tycker han ja.Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Eh, ja, för att den där bilden har cirkulerat i evigheter och kommer ursprungligen från en KKK-sida. Ja, jag har tillgång till talmud.

Lång historia kort:

  1. Sanhedrin 59a nämner ingenting om att mörda någon, diskussionen handlar om förtära blod (dvs slaktregler, i princip). Sanhedrin på sidan 59 är en diskussion mellan två lärare där den ena plötsligt spårar ur och tycker att den ickejude som läser Talmud förtjänar att dö och den andra läraren i princip slaktar första lärarens argument och tycker att den som läser Talmud blir en ”high priest” och en mycket lärd person.
  2. Abodah Zara, helt taget ur sin kontext. Originaltexten är ”but minim, informers and apostates may be cast, and need not be brought up”. Diskussionen handlar om huruvida en ickejude har rätt att utföra omskärelse på en jude.
  3. Se punkt ett.
  4. Libbre David 37 existerar inte i någon judisk litteratur eller skrift överhuvudtaget.
  5. Se punkt fyra.
  6. Yebhamoth 11b nämner inte överhuvudtaget rätt att ha samlag med barn. Den filosofiska diskussionen gällande vad vi idag inser att är övergrepp mot barn, som inte återfinns där citatet påstås ha hämtats från, handlar om huruvida en ung flicka som blivit rörd mot sin vilja ska anses vara oskuld eller inte eftersom det påverkade hemgiften på den tiden. Om ett barn blivit rört av en vuxen påverkar det inte hennes oskuld och mannen ska straffas.
  7. Shabouth Hag finns inte med i Talmud. Hag Shavuot är däremot en judisk högtid. Regler kring denna högtid finns inte med i Talmud.
  8. Goschen Hamm finns inte heller med i Talmud.

Tack för att du tog dig tid att bemöta dessa punkter. Tror du att du orkar bemöta resten med? Förstår att det är krävande men jag värderar din input och vore väldigt tacksam.


   
SvaraCitera