Aviseringar
Rensa alla

Påstående: Den kapitalistiska ekonomin styr alla våra sexuella relationer.


wow vad snabbt det korkade eskalerade

"Att rasifierade, fattiga, sexarbetande transkvinnor utsätts för mer brutalt och dödligt våld än någon annan grupp inom hbtq och hiv-communityt, är en bitter och oacceptabel verklighet."


   
SvaraCitera

hur som helst så vet jag inte riktigt vad "den kapitalistiska ekonomin" är för något men om det är något så stort och genomsyrande som det låter så styr det nog allting, ja.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.: "Att rasifierade, fattiga, sexarbetande transkvinnor utsätts för mer brutalt och dödligt våld än någon annan grupp inom hbtq och hiv-communityt, är en bitter och oacceptabel verklighet."

Jag vet inte om det här påståendet är sant eller inte. Men det är typ utanför trådens ämne, så vi behöver inte fördjupa oss så mycket kanske.

thl*kt N.: hur som helst så vet jag inte riktigt vad "den kapitalistiska ekonomin" är för något men om det är något så stort och genomsyrande som det låter så styr det nog allting, ja.

Jag vet inte heller vad författarna syftar på exakt, men man kan göra en kvalificerad gissning. Ne definierar kapitalism som: ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädesvis befinner sig i privat ägo och där produktionen regleras av marknadskrafterna. Så jag antar det är vad som syftas på här, och ja, det ger väl en hint att alla ekonomiska system inte måste vara kapitalistiskt.


   
SvaraCitera

Asha: Nej.

Märkligt och luddigt påstående. Däremot så kan man ju med fog argumentera för att "sex säljer" i en kapitalistisk ekonomi och att prostitution är det mest extrema uttrycket för detta. Andra uttryck är porr och sexistisk reklam. Vet inte om det är vad de menar dock...


   
SvaraCitera

hur fan pallar man läsa en sådan omodern text


   
SvaraCitera

Låter som något radikalfeministiskt Gudrun Schyman har drömt om och satt på pränt.

Du borde lagt till ett tredje alternativ - jag bryr mig inte!


   
SvaraCitera

Bevara Sverige Svenskt:
Låter som något radikalfeministiskt Gudrun Schyman har drömt om och satt på pränt.

Du borde lagt till ett tredje alternativ - jag bryr mig inte!

Nu kritiserar ju skribenten just Schyman åtskilliga gånger.


   
SvaraCitera

rotorblad:
Orkade inte läsa artikeln men min spontana tanke är att det inte verkar speciellt troligt. Den kapitalistiska ekonomin har säkert sin roll i det mesta men att säga att den styr alla våra sexuella relationer är enligt mig bara märkligt.

+1 Tumme upp


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

stämmer säkert för någon.


   
SvaraCitera