Aviseringar
Rensa alla

Påstående: Korruption och Lojalitet är samma sak.


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Stämmer påståendet? Korrupta ämbetsmän är exempelvis ämbetsmän som är lojala emot varandra. 


   
Citera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Jag brukar ofta tänka så. Jag vill gärna ha fel, för det vore mycket enklare då. 


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Nej

Korruption är när personliga relationer underminerar systemet.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Nachac:

Korruption är när personliga relationer underminerar systemet.

Så om man hemlighåller saker för att hålla uppe folks förtroende för systemet. Då är det inte korruption? 


   
SvaraCitera

Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Rullar ögonen

Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Så om man hemlighåller saker för att hålla uppe folks förtroende för systemet. Då är det inte korruption?

Man underminerar ju systemet om man undanhåller vital information för systemet. Gör man det för att bibehålla systemet är ju det en personlig värdering och relation till andra människor.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Nachac: Man underminerar ju systemet om man undanhåller vital information för systemet. Gör man det för att bibehålla systemet är ju det en personlig värdering och relation till andra människor.

Så du menar att det inte är en personlig värdering och relation till andra människor (systemet) som man underminerar det genom att inte vidhålla information? Det handlar ju om man är innanför en vis grupp eller system så säger man att det som tjänar till denna grupp är lojalitet emot den gruppen och illojalitet och korruption om det inte tjänar gruppens eller systemets intressen. Men det är ju relativt till vad man menar är gruppen och systemet och vilka man tänker sig ingå i det? Så jag tänker iaf. 


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Så du menar att det inte är en personlig värdering och relation till andra människor (systemet) som man underminerar det genom att inte vidhålla information? Det handlar ju om man är innanför en vis grupp eller system så säger man att det som tjänar till denna grupp är lojalitet emot den gruppen och illojalitet och korruption om det inte tjänar gruppens eller systemets intressen. Men det är ju relativt till vad man menar är gruppen och systemet och vilka man tänker sig ingå i det? Så jag tänker iaf.

Är man korruptionsfri agerar man som en kugge i urverket utan personliga värderingar eller relationer. Ju mer agens, desto mer korruption.


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Nej

Nej, man kan bl a vara lojal en värdering mot korruption.


   
SvaraCitera

bara för att du hittat en, eller till och med många situationer där a leder till b, innebär inte att a alltid leder till b, eller att b nödvändigtvis förutsätter a, och definitivt inte att a=b.


   
SvaraCitera

^       


   
SvaraCitera

felaktigt påstående då korruption består av pengar och pengar är lojalitets motsats


   
SvaraCitera