Aviseringar
Rensa alla

Patetiskt försök till en dikt


Ämnesstartare

Varför ska man äta när man egentligen är mätt?
Varför ska man vara vaken när man är trött?
Varför ska man leva när man är död?
Varför?

Ge gärna kritik! slängde ihop det här när jag satt och skrev häromdagen, skriver oftast noveller och sånt, men jag försökte iallafall


   
Citera

Tänker så här: anorektiker, skolgnäll, emo, barnfilosof.


   
SvaraCitera

Well... [cute]

Den tredje meningen kommer lite plötsligt för en sådan kort dikt. Om du ska börja med en trivialitet (äta mer än man borde) och sluta med något allvarligt (en filosofisk diskussion om livets meningslöshet), vilket i sig är ett bra upplägg för en dikt och som jag själv använt, så går det inte riktigt att göra den så kort. Lägg till ytterligare sju rader som börjar med "Varför ska man" och som blir värre och värre och skippa det sista "varför?" så har du troligtvis en ganska bra dikt. [smile]


   
SvaraCitera

Kids today
Smash a guitarr and call it music,
Say a dirty word and call it comedy,
Walk down a street and call it dance,
Dress up like a hobo and call it lifestyle,
Splash some colour on a canvas and call it art,
Scribble some notes on a paper and call it poetry.


   
SvaraCitera

Venfort:

.

Gillar.


   
SvaraCitera

Roll on:

Gillar.

Min dikt? Eller min kritik? [smile]


   
SvaraCitera

Venfort:

dik

Venfort:

t


   
SvaraCitera

LifeIsABitch:

!

Om du läser min dikt, så ser du att vi har lite samma still. Dina tre ord är "varför ska man" och mina tre ord är "and call it". Skillnaden är att din dikt inte hinner börja innan den är slut. Men jag tror att din dikt kommer ur en reflektion av/eller en observation. Min dikt kommer ur samhällskritik. Din kommer från självupplevda känslor. Grejen är bara att det inte riktigt räcker med två frågor om trivialitet och sedan gå pang på rödbetan. Flesh it out a little. [y]

Roll on:

dikt

Tack! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Min kritik: Varför varför?

Annars bra.


   
SvaraCitera

Som venfort sade, plus att du absolut inte får kalla den för "ett patetiskt försök till en dikt"; det är ett väldigt bra sätt att döda dikten innan läsaren ens hunnit få upp den på skärmen. Låt läsaren bedöma om den är patetisk eller inte istället.

Den påminner f.ö. om en dikt i boken ett annat sätt att vara ung;

Hur kan man veta, men ingenting göra?
Hur kan man lyssna, men ingenting höra?
Hur kan man titta, men ingenting se?
Hur kan man ha, men ingenting ge?


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Texter och berättelser/Noveller och Berättelser


   
SvaraCitera

Marknadsför dig på ett bättre sätt nästa gång. Tala inte om för läsaren redan i rubriken att dikten suger. Då fokuserar man oftast bara på att leta fel.


   
SvaraCitera