Aviseringar
Rensa alla

Patriarkat i Sverige


Ämnesstartare

Jag vet att vi bor i ett samhälle där män har en del fördelar, men jag vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla det ett patriarkat.

Now, by all means, jag säger inte att det inte är så, men jag har fått det förklarat för mig, att jag som vit man har blivit uppfostrad att inte märka att jag är priviligerad. Då är det ju samtidigt inte så knasigt om jag inte vet om att det är så. I don't know, när jag tittar på en av mina kvinnliga kamrater så ser de inte så förtryckta ut.


   
Citera

Jag föreslår att vi deporterar alla feminister till muslimska länder där de behövs. I Sverige finns inget kvinnoförtryck och feminister behövs inte. 


   
SvaraCitera

http://gustaf-liljenstrom.blogspot.se/2013/08/feminism-en-uppdatering.html

Och får jag inte länka så kopierar jag in texten istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, jag är queerfeminist, men jag tycker att vissa "feminister", om man ens ska kalla dem det, går lite väl långt ibland.

Men som sagt, jag kanske är hjärntvättad bortom hopp.


   
SvaraCitera

EnvoyOfGhost: Alltså, jag är queerfeminist, men jag tycker att vissa "feminister", om man ens ska kalla dem det, går lite väl långt ibland.

Hög femma.

Feminister är, som du påpekar, inte en konform grupp. Bara du erkänner att vi lever i ett patriarkalt samhälle, uppmärksammar könsmaktsordningen och önskar jämställdhet så behöver du inte hålla med alla som kallar sig feminister om resten.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

jag blir så trött att jag inte vet vart jag ska börja. 


   
SvaraCitera

Vilka är fördelarna? 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Kommentaren ovan kan du se som ett bevis att förtryck finns. 

Kan även rekommendera att spana in vardagssexismen på twitter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Vilka är fördelarna? 

Högre lön, till att börja med. Män är också överrepresenterade i regeringen.
Du är också mer sannolik för att utsättas för våld om du är kvinna.

Men jag tror inte att en grupp gubbar sitter i mörka mantlar runt ett bord och bestämmer detta och skrattar ondskefullt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen tror jag att anledning till att vårt samhälle ser ut som det gör är för att våra ledare är helt jävla puckade, inte för att de är män.


   
SvaraCitera

EnvoyOfGhost: Du är också mer sannolik för att utsättas för våld om du är kvinna.

Detta stämmer dock inte. Rätt ska vara rätt.


   
SvaraCitera

EnvoyOfGhost: Personligen tror jag att anledning till att vårt samhälle ser ut som det gör är för att våra ledare är helt jävla puckade, inte för att de är män.

De sitter dock på sin position till stor del för att de är män.


   
SvaraCitera

NiklasW:
Jag föreslår att vi deporterar alla feminister till muslimska länder där de behövs. I Sverige finns inget kvinnoförtryck och feminister behövs inte. 

Håller nästan lite med där.Tycker att Sverige har kommit till den punkt då feminism inte behövs längre. Ser hellre att man försöker bevara den jämställdhet som vi redan nu har uppnått. Resten kommer väl att sig självt.

Fingerprints: Kan även rekommendera att spana in vardagssexismen på twitter.

Dom är lika högljudda som SD:are, och SD:are är ingen majoritet precis. Sådant hör man ju inte i det vardagliga livet utanför nätet.


   
SvaraCitera